Data tonen aan: Red Bull geeft Verstappen een topwapen tegen McLaren
De sprintkwalificatie voor de Formule 1 GP was een spannende
aangelegenheid. Even leek het erop dat Nico Hülkenberg voor een
daverende verrassing kon zorgen. Dat deed hij met zijn vierde
plaats nog steeds, maar de poleposition ging toch echt naar Max
Verstappen, en wel met een marge van zeven honderdsten op Lando
Norris. Voor Red Bull, dat in het verleden niet altijd lekker uit
de startblokken schoot tijdens een sprintweekend, is dat de
volgende opsteker in een lange reeks recente successen. De data
onderschrijven dat Red Bull vanuit de engineering room een
belangrijke duit in het zakje heeft gedaan. Kijk je naar de
minisectoren hieronder, dan is het overduidelijk dat Verstappen
belangrijke winst pakt in vrijwel alle bochtige delen van het
circuit. Hij heeft een downforce-sterke wagen tot zijn beschikking,
terwijl McLaren er met name in de remzones het nodige
tegenoverstelt. Verstappen met de hoogste topsnelheid Uit de
onderstaande data blijkt bovendien dat Verstappen eerder volgas kan
gaan, terwijl de McLaren-coureurs iets meer lijken te moeten
doseren. De RB21 stelt Verstappen in staat om kordaat op het gas te
trappen — iets wat doorgaans getuigt van een goede mechanische
grip. Interessant is ook dat Verstappen aan het einde van het
langste rechte stuk eveneens de snelste is. De RB21 is niet de
snelste bij het uitkomen van de bochten, maar dat hij aan het einde
van het rechte stuk de hoogste topsnelheid noteert, getuigt van een
uiterst effectief DRS-systeem. Daar heb je in de race niets aan als
je aan kop rijdt, maar wel in de kwalificatie of in de
achtervolging op anderen. Verstappen kan dus terugvallen op
voldoende downforce in de bochten, zonder dat dit werkelijk ten
koste gaat van de topsnelheid op het belangrijkste rechte stuk. Let
wel, ook de McLaren is een uiterst efficiënte wagen op COTA —
zoveel tonen de kleine verschillen wel aan — maar Verstappen lijkt
op zijn minst over gelijke wapens te beschikken. En bij gelijke
wapens maakt de coureur doorgaans het verschil.
aangelegenheid. Even leek het erop dat Nico Hülkenberg voor een
daverende verrassing kon zorgen. Dat deed hij met zijn vierde
plaats nog steeds, maar de poleposition ging toch echt naar Max
Verstappen, en wel met een marge van zeven honderdsten op Lando
Norris. Voor Red Bull, dat in het verleden niet altijd lekker uit
de startblokken schoot tijdens een sprintweekend, is dat de
volgende opsteker in een lange reeks recente successen. De data
onderschrijven dat Red Bull vanuit de engineering room een
belangrijke duit in het zakje heeft gedaan. Kijk je naar de
minisectoren hieronder, dan is het overduidelijk dat Verstappen
belangrijke winst pakt in vrijwel alle bochtige delen van het
circuit. Hij heeft een downforce-sterke wagen tot zijn beschikking,
terwijl McLaren er met name in de remzones het nodige
tegenoverstelt. Verstappen met de hoogste topsnelheid Uit de
onderstaande data blijkt bovendien dat Verstappen eerder volgas kan
gaan, terwijl de McLaren-coureurs iets meer lijken te moeten
doseren. De RB21 stelt Verstappen in staat om kordaat op het gas te
trappen — iets wat doorgaans getuigt van een goede mechanische
grip. Interessant is ook dat Verstappen aan het einde van het
langste rechte stuk eveneens de snelste is. De RB21 is niet de
snelste bij het uitkomen van de bochten, maar dat hij aan het einde
van het rechte stuk de hoogste topsnelheid noteert, getuigt van een
uiterst effectief DRS-systeem. Daar heb je in de race niets aan als
je aan kop rijdt, maar wel in de kwalificatie of in de
achtervolging op anderen. Verstappen kan dus terugvallen op
voldoende downforce in de bochten, zonder dat dit werkelijk ten
koste gaat van de topsnelheid op het belangrijkste rechte stuk. Let
wel, ook de McLaren is een uiterst efficiënte wagen op COTA —
zoveel tonen de kleine verschillen wel aan — maar Verstappen lijkt
op zijn minst over gelijke wapens te beschikken. En bij gelijke
wapens maakt de coureur doorgaans het verschil.