Ferrari geeft grote fout met Hamilton toe

De slotfase van de Grand Prix van Singapore verliep angstaanjagend
voor Lewis Hamilton. De Brit opende de aanval op softs, maar kwam
in de laatste ronden zonder remmen te zitten. Hamilton reed dan ook
stapvoets naar de streep en kreeg ook nog een straf van vijf
seconden voor het afsnijden van het circuit. Zodoende viel hij
terug tot de zevende plaats. Ook Charles Leclerc werd door Ferrari
de hele race op LICO (lift & coast) gewezen om de remmen heel
te houden. Dit tot frustratie van de Monegask. Matteo Togninalli,
de hoofdengineer van Ferrari die verantwoordelijk is voor het
proces op het circuit, geeft nu toe dat het Italiaanse team de mist
is ingegaan. "Singapore is een circuit dat ontzettend veeleisend is
voor de remmen en voor de auto in het algemeen", stelt Togninalli
tegenover onder meer RacingNews365. "Dat is bekend. In de Formule 1
draait het altijd om het vinden van de balans tussen risico en
performance. Wat ons werk bijzonder maakt, is juist dat vermogen om
de limiet op te zoeken, om te jagen op de laatste milliseconde."
Dat ging echter volledig fout in Singapore. "We hebben er bewust
voor gekozen om de kwalificatie en race aan te vangen met een auto
die op de limiet zat. Dat is ook deels hoe de auto ontworpen is. We
wisten dus van tevoren dat we in de race de remmen goed zouden
moeten managen. Door de omstandigheden en het niveau van management
dat we hebben toegepast, kwamen we uiteindelijk in de laatste vier
ronden zonder remmen te zitten." Grote fout Togninalli geeft dan
ook de grote fout toe. "We waren gewoon iets te agressief. Dat is
een fout, en als we fouten maken, moeten we die ook toegeven. Nu
analyseren we alle data en onze werkwijze, want alles bij ons
draait om processen. We bekijken hoe we onze methodes kunnen
verbeteren, vooral onze mogelijkheid om beter te voorspellen hoe we
een race zullen eindigen.  "We willen beter kunnen inschatten
wanneer we te ver gaan. De volgende belangrijke stap wordt Mexico.
Dat circuit biedt ook flinke uitdagingen, dus we versnellen ons
verbeterproces en werken daar al actief aan in de fabriek", sluit
Togninalli af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines