Waarom McLaren nóg een groot probleem heeft na crash Piastri en Norris
Voor McLaren had de sprintrace in de Verenigde Staten niet slechter
kunnen verlopen. Lando Norris en Oscar Piastri namen achter Max
Verstappen plaats op de startgrid, maar zouden uiteindelijk geen
punten scoren. Beide coureurs streden tegen elkaar in de eerste
bocht, waarna er een kettingreactie ontstond. Piastri probeerde
achter Norris langs te kruisen, kreeg een tik van Nico Hülkenberg
en schakelde ook zijn teamgenoot uit. Het leidde dus tot een
kostbare nulscore, mede omdat Verstappen de sprintrace uiteindelijk
won. Daar houden de problemen voor McLaren alleen niet op,
aangezien de kwalificatie en race nog moeten volgen. McLaren heeft
geen enkele data uit de sprintrace kunnen vergaren, wat extreem
kostbaar kan zijn. Het team beschikt niet over een referentie om de
setup te verbeteren. Bij Verstappen en Red Bull is dat juist wel
het geval. De regerend wereldkampioen klaagde tijdens de sprintrace
over de tractie van zijn RB21, iets waar Red Bull hard mee aan de
slag gaat richting de kwalificatie. Teams mogen immers de setup
volledig omgooien tussen de sprintrace en kwalificatie, een regel
waar Red Bull optimaal gebruik van gaat maken. Lastige taak Voor
McLaren wordt dat dus een lastige taak. Zij kunnen zich uitsluitend
op de longruns van Norris en Piastri uit de vrije training baseren.
Toen was de tijd ook beperkt, dus de engineers van McLaren moeten
leveren. Indien er namelijk problemen met de auto waren, is dit het
enige moment waarop die problemen opgelost kunnen worden. Gebeurt
dat niet, dan zit je vanaf de kwalificatie vast aan de setup. De
druk bij McLaren begint dan ook hoger en hoger te worden.
Verstappen liep acht punten in op Piastri en kijkt nog tegen een
achterstand van 55 punten aan in de WK-stand. En waar Verstappen
constant het onderste uit de kan haalt, beginnen de
McLaren-coureurs de fouten op te stapelen. Krijgen we nog een
serieuze titelstrijd?
kunnen verlopen. Lando Norris en Oscar Piastri namen achter Max
Verstappen plaats op de startgrid, maar zouden uiteindelijk geen
punten scoren. Beide coureurs streden tegen elkaar in de eerste
bocht, waarna er een kettingreactie ontstond. Piastri probeerde
achter Norris langs te kruisen, kreeg een tik van Nico Hülkenberg
en schakelde ook zijn teamgenoot uit. Het leidde dus tot een
kostbare nulscore, mede omdat Verstappen de sprintrace uiteindelijk
won. Daar houden de problemen voor McLaren alleen niet op,
aangezien de kwalificatie en race nog moeten volgen. McLaren heeft
geen enkele data uit de sprintrace kunnen vergaren, wat extreem
kostbaar kan zijn. Het team beschikt niet over een referentie om de
setup te verbeteren. Bij Verstappen en Red Bull is dat juist wel
het geval. De regerend wereldkampioen klaagde tijdens de sprintrace
over de tractie van zijn RB21, iets waar Red Bull hard mee aan de
slag gaat richting de kwalificatie. Teams mogen immers de setup
volledig omgooien tussen de sprintrace en kwalificatie, een regel
waar Red Bull optimaal gebruik van gaat maken. Lastige taak Voor
McLaren wordt dat dus een lastige taak. Zij kunnen zich uitsluitend
op de longruns van Norris en Piastri uit de vrije training baseren.
Toen was de tijd ook beperkt, dus de engineers van McLaren moeten
leveren. Indien er namelijk problemen met de auto waren, is dit het
enige moment waarop die problemen opgelost kunnen worden. Gebeurt
dat niet, dan zit je vanaf de kwalificatie vast aan de setup. De
druk bij McLaren begint dan ook hoger en hoger te worden.
Verstappen liep acht punten in op Piastri en kijkt nog tegen een
achterstand van 55 punten aan in de WK-stand. En waar Verstappen
constant het onderste uit de kan haalt, beginnen de
McLaren-coureurs de fouten op te stapelen. Krijgen we nog een
serieuze titelstrijd?