'Papaya-rules' overdreven of niet, McLaren weet hoe een titelstrijd uit de hand kan lopen

Terwijl de spanning in het Formule 1-kampioenschap stijgt, doen ze er bij McLaren tot nu toe alles aan om de onderlinge titelstrijd tussen WK-leider Oscar Piastri en Lando Norris eerlijk te houden.
Rondom het team gaat het vaak over de ' papaya rules ', een gedragscode die geldt tussen de coureurs van McLaren. In essentie houdt het in: raak elkaar niet, race stevig, maar breng het team niet in gevaar.
Max Verstappen deed er in aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten wat lacherig over. "Als mijn vader de teambaas was, zouden er geen regels zijn. We zouden gewoon volle bak racen."
WK-stand
1. Oscar Piastri (McLaren) 336 punten
2. Lando Norris (McLaren) 314 punten
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) 281 punten
Maar voor McLaren zijn de regels veel waard. Niet zo gek, want bij de Britse renstal weten ze heel goed dat een interne titelstrijd volledig uit de hand kan lopen. Dat gebeurde in 2007, toen McLaren met Lewis Hamilton en Fernando Alonso na een seizoen vol schandalen, onderlinge spanningen en fouten de titel uit handen gaf.
Nieuw tijdperk
Terug naar achttien jaar geleden.
Voor het seizoen van 2007 stapte tweevoudig en regerend wereldkampioen Fernando Alonso over van Renault naar McLaren, waar hij naast veelbelovend talent Lewis Hamilton terechtkwam.
Hamilton was, net als Norris in de afgelopen jaren, de kroonprins van McLaren en werd zijn hele jeugdopleiding gesteund. Anders dan in het huidige seizoen was juist de ervaren coureur Alonso een 'buitenstaander', die ondanks zijn gevulde CV maar weinig vertrouwen had in een eerlijke behandeling.
McLaren had een snelle bolide en Alonso boekte vroeg in het seizoen al een paar zeges, terwijl Hamilton meteen de podiumplaatsen aaneenreeg. De concurrentie kwam van Ferrari-rijders Kimi Raikkonen en Felipe Massa.
Hamilton en Alonso waren aan het begin van het seizoen goed met elkaar, maar toen Hamilton zijn eerste races begon te winnen, begon de verhouding de eerste barstjes te vertonen. "Ik heb een Britse teamgenoot in een Brits team. Hij doet het goed en we weten dat alle steun naar hem gaat", aldus de ervaren Alonso tegen Spaanse media.
Dit seizoen: 'Interne spanning stijgt'
"De leiding van McLaren zet het hele seizoen al alles op alles om te voorkomen dat Piastri en Norris elkaar in de wielen rijden", zegt F1-verslaggever Louis Dekker.
Toch gebeurt er ook dit seizoen wel eens wat. Toen Piastri bij de GP van Monza de opdracht kreeg om Norris voor te laten gaan na een trage pitstoep van de Brit, laaiden de geruchten over de voorkeurspositie van Norris op. Zelf hielden de coureurs zich op de vlakte in de media.
"Saillant detail is dat Norris de kroonprins is van McLaren en met name van eigenaar Zak Brown. Maar net nu het team alles op de rails heeft om Verstappen te onttronen leidt Piastri het WK. McLaren kampt met een luxeprobleem. Tot nu toe zijn grote incidenten achterwege gebleven en staan de ' papaya rules ' overeind, maar de interne spanning stijgt."
Met 22 punten verschil tussen Piastri en Norris is elk punt cruciaal, terwijl Verstappen op 55 punten achter Piastri altijd nog een bedreiging is. Zeker als de twee teamgenoten elkaar in de weg zitten.
In de zomer kwam McLaren in zeer onrustig vaarwater terecht. Het team werd gediskwalificeerd uit het WK voor constructeurs omdat een medewerker in het bezit was van illegale documenten met technische informatie over de bolide van Ferrari.
De rijders mochten hun punten houden, maar lagen ook met elkaar in de clinch. Alonso vond dat Hamilton hem voor moest laten tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije. De jonge Brit deed dit niet en Alonso besloot zeer geniepig wraak te nemen.
Bij het wisselen naar de laatste nieuwe set banden bleef Alonso tientallen seconden voor de pitbox staan, waardoor Hamilton klem stond. De Engelsmam kwam vervolgens nét te laat over de lijn om nog een snelle ronde te beginnen. Alonso had zijn rekenwerk op orde, kwam precies op tijd en behaalde poleposition.
Alonso gooide het in interviews op een foute berekening en zou toen hij stilstond in discussie zijn geweest met zijn engineer. De wedstrijdleiding legde hem echter een gridstraf op, waardoor uitgerekend Hamilton op poleposition mocht beginnen.
Fouten
Het vertrouwen tussen McLaren en Alonso was definitief weg, maar er stond nog wel een wereldtitel op het spel. Met nog drie races te gaan stonden Hamilton en Alonso eerste en tweede in het wereldkampioenschap.
In de laatste races van het jaar ging het echter helemaal mis. Alsonso crashte in Japan, terwijl Hamilton won. In Shanghai, de voorlaatste race van het jaar, had Hamilton genoeg aan een lage puntenklassering, maar op versleten regenbanden gleed hij bij de pitsingang in een hele kleine grindbak. Hij haalde de finish niet.
In het slotweekend in Brazilië ging het van kwaad tot erger. Alonso was wantrouwend of hij wel dezelfde behandeling kreeg, waardoor een official van de FIA in de garage van McLaren toezag dat beide rijders dezelfde kansen zouden krijgen.
Een deceptie zou het hoe dan ook worden. Hamilton verloor veel tijd door een mechanisch defect en Alonso eindigde achter de Ferrari's. Raikkonen kreeg het voor elkaar om de laatste twee races te winnen en de wereldtitel van McLaren-kemphanen weg te kapen.
De ' papaya-rules ' zijn er anno 2025 om dit soort conflicten te voorkomen. Het onderling afstaan van posities en de waarschuwingen over de radio mogen dan voor sommigen kinderachtig overkomen, een uit de hand gelopen conflict zoals achttien jaar geleden is tot nu toe succesvol buiten de deur gehouden.
Rondom het team gaat het vaak over de ' papaya rules ', een gedragscode die geldt tussen de coureurs van McLaren. In essentie houdt het in: raak elkaar niet, race stevig, maar breng het team niet in gevaar.
Max Verstappen deed er in aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten wat lacherig over. "Als mijn vader de teambaas was, zouden er geen regels zijn. We zouden gewoon volle bak racen."
WK-stand
1. Oscar Piastri (McLaren) 336 punten
2. Lando Norris (McLaren) 314 punten
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) 281 punten
Maar voor McLaren zijn de regels veel waard. Niet zo gek, want bij de Britse renstal weten ze heel goed dat een interne titelstrijd volledig uit de hand kan lopen. Dat gebeurde in 2007, toen McLaren met Lewis Hamilton en Fernando Alonso na een seizoen vol schandalen, onderlinge spanningen en fouten de titel uit handen gaf.
Nieuw tijdperk
Terug naar achttien jaar geleden.
Voor het seizoen van 2007 stapte tweevoudig en regerend wereldkampioen Fernando Alonso over van Renault naar McLaren, waar hij naast veelbelovend talent Lewis Hamilton terechtkwam.
Hamilton was, net als Norris in de afgelopen jaren, de kroonprins van McLaren en werd zijn hele jeugdopleiding gesteund. Anders dan in het huidige seizoen was juist de ervaren coureur Alonso een 'buitenstaander', die ondanks zijn gevulde CV maar weinig vertrouwen had in een eerlijke behandeling.
McLaren had een snelle bolide en Alonso boekte vroeg in het seizoen al een paar zeges, terwijl Hamilton meteen de podiumplaatsen aaneenreeg. De concurrentie kwam van Ferrari-rijders Kimi Raikkonen en Felipe Massa.
Hamilton en Alonso waren aan het begin van het seizoen goed met elkaar, maar toen Hamilton zijn eerste races begon te winnen, begon de verhouding de eerste barstjes te vertonen. "Ik heb een Britse teamgenoot in een Brits team. Hij doet het goed en we weten dat alle steun naar hem gaat", aldus de ervaren Alonso tegen Spaanse media.
Dit seizoen: 'Interne spanning stijgt'
"De leiding van McLaren zet het hele seizoen al alles op alles om te voorkomen dat Piastri en Norris elkaar in de wielen rijden", zegt F1-verslaggever Louis Dekker.
Toch gebeurt er ook dit seizoen wel eens wat. Toen Piastri bij de GP van Monza de opdracht kreeg om Norris voor te laten gaan na een trage pitstoep van de Brit, laaiden de geruchten over de voorkeurspositie van Norris op. Zelf hielden de coureurs zich op de vlakte in de media.
"Saillant detail is dat Norris de kroonprins is van McLaren en met name van eigenaar Zak Brown. Maar net nu het team alles op de rails heeft om Verstappen te onttronen leidt Piastri het WK. McLaren kampt met een luxeprobleem. Tot nu toe zijn grote incidenten achterwege gebleven en staan de ' papaya rules ' overeind, maar de interne spanning stijgt."
Met 22 punten verschil tussen Piastri en Norris is elk punt cruciaal, terwijl Verstappen op 55 punten achter Piastri altijd nog een bedreiging is. Zeker als de twee teamgenoten elkaar in de weg zitten.
In de zomer kwam McLaren in zeer onrustig vaarwater terecht. Het team werd gediskwalificeerd uit het WK voor constructeurs omdat een medewerker in het bezit was van illegale documenten met technische informatie over de bolide van Ferrari.
De rijders mochten hun punten houden, maar lagen ook met elkaar in de clinch. Alonso vond dat Hamilton hem voor moest laten tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije. De jonge Brit deed dit niet en Alonso besloot zeer geniepig wraak te nemen.
Bij het wisselen naar de laatste nieuwe set banden bleef Alonso tientallen seconden voor de pitbox staan, waardoor Hamilton klem stond. De Engelsmam kwam vervolgens nét te laat over de lijn om nog een snelle ronde te beginnen. Alonso had zijn rekenwerk op orde, kwam precies op tijd en behaalde poleposition.
Alonso gooide het in interviews op een foute berekening en zou toen hij stilstond in discussie zijn geweest met zijn engineer. De wedstrijdleiding legde hem echter een gridstraf op, waardoor uitgerekend Hamilton op poleposition mocht beginnen.
Fouten
Het vertrouwen tussen McLaren en Alonso was definitief weg, maar er stond nog wel een wereldtitel op het spel. Met nog drie races te gaan stonden Hamilton en Alonso eerste en tweede in het wereldkampioenschap.
In de laatste races van het jaar ging het echter helemaal mis. Alsonso crashte in Japan, terwijl Hamilton won. In Shanghai, de voorlaatste race van het jaar, had Hamilton genoeg aan een lage puntenklassering, maar op versleten regenbanden gleed hij bij de pitsingang in een hele kleine grindbak. Hij haalde de finish niet.
In het slotweekend in Brazilië ging het van kwaad tot erger. Alonso was wantrouwend of hij wel dezelfde behandeling kreeg, waardoor een official van de FIA in de garage van McLaren toezag dat beide rijders dezelfde kansen zouden krijgen.
Een deceptie zou het hoe dan ook worden. Hamilton verloor veel tijd door een mechanisch defect en Alonso eindigde achter de Ferrari's. Raikkonen kreeg het voor elkaar om de laatste twee races te winnen en de wereldtitel van McLaren-kemphanen weg te kapen.
De ' papaya-rules ' zijn er anno 2025 om dit soort conflicten te voorkomen. Het onderling afstaan van posities en de waarschuwingen over de radio mogen dan voor sommigen kinderachtig overkomen, een uit de hand gelopen conflict zoals achttien jaar geleden is tot nu toe succesvol buiten de deur gehouden.