Verstappen en McLaren vechten met gelijke strategische wapens in Austin

Pirelli heeft dit weekend, net als in België, drie
niet-opeenvolgende compounds meegenomen. Er zit een stap tussen de
harde band (C1) en de medium (C3) en zachte (C4) compounds. Het
doel is om daarmee meer strategische diversiteit te creëren,
bijvoorbeeld tweestoppers. Of de teams zich daar aan zullen wagen,
lijkt niet enorm waarschijnlijk. De bandenfabrikant presenteert
voor de Grand Prix in Austin vier verschillende strategieën. De
meest voorname is een eenstopper van de mediums naar de harde
banden. Teams die de harde band volledig willen vermijden, kunnen
echter kiezen voor een agressieve tweestopper, van de zachte band
naar twee runs op de mediums, of van zacht naar medium en terug
naar zacht.  Een langere eerste stint op de mediums, gevolgd door
een tweede stint op de zachte band is de vierde optie, al lijkt dat
met de huidige temperaturen op het circuit een wel heel
optimistische optie. Gisteren was namelijk in de sprintrace al te
zien dat de coureurs actief hun mediums moesten koelen om deze
overeind te houden, en dat terwijl die race slechts 19 ronden
duurde. De Grand Prix vandaag wordt over 56 ronden verreden. 
Bekijk de voorzet voor ideale strategieën van Pirelli hieronder. De
tekst gaat verder onder de afbeelding. Verse bandensets De
strategieën van de teams hangen natuurlijk ook af van de resterende
bandensets. Opvallend is dat alle toppers dezelfde verdeling
hebben: één set verse harde banden, één set verse medium banden,
twee sets gebruikte medium banden en drie sets gebruikte zachte
banden. Niemand heeft dus een strategisch voordeel ten opzichte van
de rest, mocht er bijvoorbeeld laat in de race nog een safetycar op
de baan komen. Oliver Bearman is de eerste coureur die mogelijk
iets anders kan proberen tijdens de race. De Brit, die vanaf de
achtste plaats start, wist eerder dit weekend namelijk een set
medium banden uit te sparen. Het team van Haas zou daardoor een
risico kunnen nemen met de strategie, in de hoop tijdens de race
een verrassend sterk resultaat neer te zetten. Tot slot kan ook de
bandenkeuze bij de start een belangrijke rol spelen in het succes
van de coureurs. De zachte band biedt vanzelfsprekend de meeste
grip wanneer de lichten op groen springen. De vraag is echter of
een van de coureurs in de top zeven het aandurft om met gebruikte
zachte banden van start te gaan — zeker omdat het verschil met de
medium compound niet bijzonder groot is. Het verschil met de harde
band is bij de start daarentegen wél aanzienlijk groter, waardoor
de meeste coureurs de race waarschijnlijk zullen beginnen op de
medium band. De positie op de baan blijft uiteindelijk het
belangrijkste voor de coureurs.

Top Headlines

Oudere Top Headlines