Oppermachtige Verstappen heerst en deelt klap uit aan McLaren
Met Max Verstappen op poleposition en Lando Norris naast zich
maakten de twintig coureurs zich op voor 56 rondjes over het
Circuit of the Americas in Austin, Texas. Charles Leclerc, startend
vanaf P3, gooide de knuppel in het hoenderhok door op de zachte
banden te starten, terwijl de concurrentie op de mediums aan de
race begon. Verstappen kende een uitstekende start en bleef aan de
leiding liggen, terwijl Leclerc zijn tactiek zag werken. Hij ging
namelijk voorbij aan Norris. George Russell verloor twee posities
en zakte naar P6, terwijl Lewis Hamilton en Oscar Piastri
doorschoven naar de vierde en vijfde positie. Verstappen sloeg al
gelijk een gat van anderhalve seconde naar Leclerc. Norris drong
ondertussen aan bij de Ferrari-coureur, maar de Brit was niet
succesvol. Zodoende wist Verstappen het gat te vergroten naar de
beide mannen, die dus vooral druk waren met elkaar. Een clash
tussen Carlos Sainz en Kimi Antonelli zorgde voor een virtual
safety car. Sainz zette een inhaalactie in op de Italiaan, maar hij
kwam niet ver genoeg en tikte Antonelli aan. Het zorgde voor flink
wat carbon op het circuit en de Spanjaard viel na de nodige schade
uit. Voorsprong vergroot De virtual safety car werd na een paar
rondjes opgeheven en zodoende konden de coureurs weer op volle
snelheid rijden. Verstappen behield een comfortabele voorsprong op
Leclerc, met Norris, Hamilton, Piastri en Russell daarachter. Niet
veel later bouwde de viervoudig wereldkampioen de marge op de
Ferrari-coureur uit naar vijf seconden, die opnieuw naar achteren
moest kijken vanwege de dreiging van Norris. De McLaren-coureur
drong weer aan, maar had opnieuw moeite om Leclerc voorbij te gaan.
Het leverde wel een mooi gevecht op tussen de twee. Hamilton kon
zich door de onderlinge strijd melden bij het tweetal, terwijl
Piastri meer dan vier seconden moest toegeven op de zevenvoudig
wereldkampioen. De Australiër had het zichtbaar moeilijk op het
Circuit of the Americas. De voorsprong van Verstappen werd groter
en groter en na twintig rondjes was de marge al negen seconden.
Norris kreeg ondertussen de waarschuwingsvlag, omdat hij drie keer
track limits had overschreden. Bij een volgende overtreding zou hij
een tijdstraf van vijf seconden krijgen. Maar Norris liet het er
niet bij zitten en was niet veel later eindelijk voorbij aan
Leclerc. Maar de Brit keek al tegen een achterstand van bijna elf
seconden aan ten opzichte van Verstappen. Pitstops Leclerc dook als
eerste van de topcoureurs naar binnen en zakte voorlopig naar P9,
waarmee hij tegelijkertijd de aanval inzette op Norris. De Monegask
snelde vervolgens naar voren, terwijl de situatie vooraan het veld
voorlopig hetzelfde bleef. Het was vooral de vraag wanneer die
coureurs naar binnen zouden gaan, en naar welke band zou worden
geswitcht. Piastri zocht de pitstraat op en wisselde naar de zachte
banden. Hamilton dook ook naar binnen en ging ook naar de softs,
gevolgd door Norris. Laatstgenoemde had een langzamere stop met 3,8
seconden, en kwam ruim drie seconden achter Leclerc terug op de
baan. Nadat bijna iedereen al binnen was geweest, was het de beurt
aan Verstappen om van banden te wisselen. Ook hij ging naar het
zachtste rubber. Dat verliep allemaal zonder problemen en hij hield
een voorsprong van zes seconden vast op Leclerc. Oliver Bearman
spinde nadat hij schrok van Yuki Tsunoda, waarbij de Japanner leek
te bewegen onder het remmen. De Haas-coureur zakte daardoor terug
naar P9. Norris dichtte snel het gat naar Leclerc, maar zakte naar
verloop van tijd weg. Zijn zachte banden werden namelijk te heet
achter de Ferrari van Leclerc. Maar Norris zette later weer aan en
hij probeerde Leclerc opnieuw in te halen, maar kwam in eerste
instantie tekort. Niet veel later ging Norris dan toch eindelijk
naar de tweede plaats na een goede inhaalactie op de
Ferrari-coureur. Voor Verstappen was er geen vuiltje aan de lucht
en hij won op dominante wijze de race in Austin, met Norris en
Leclerc die meegingen naar het podium.
maakten de twintig coureurs zich op voor 56 rondjes over het
Circuit of the Americas in Austin, Texas. Charles Leclerc, startend
vanaf P3, gooide de knuppel in het hoenderhok door op de zachte
banden te starten, terwijl de concurrentie op de mediums aan de
race begon. Verstappen kende een uitstekende start en bleef aan de
leiding liggen, terwijl Leclerc zijn tactiek zag werken. Hij ging
namelijk voorbij aan Norris. George Russell verloor twee posities
en zakte naar P6, terwijl Lewis Hamilton en Oscar Piastri
doorschoven naar de vierde en vijfde positie. Verstappen sloeg al
gelijk een gat van anderhalve seconde naar Leclerc. Norris drong
ondertussen aan bij de Ferrari-coureur, maar de Brit was niet
succesvol. Zodoende wist Verstappen het gat te vergroten naar de
beide mannen, die dus vooral druk waren met elkaar. Een clash
tussen Carlos Sainz en Kimi Antonelli zorgde voor een virtual
safety car. Sainz zette een inhaalactie in op de Italiaan, maar hij
kwam niet ver genoeg en tikte Antonelli aan. Het zorgde voor flink
wat carbon op het circuit en de Spanjaard viel na de nodige schade
uit. Voorsprong vergroot De virtual safety car werd na een paar
rondjes opgeheven en zodoende konden de coureurs weer op volle
snelheid rijden. Verstappen behield een comfortabele voorsprong op
Leclerc, met Norris, Hamilton, Piastri en Russell daarachter. Niet
veel later bouwde de viervoudig wereldkampioen de marge op de
Ferrari-coureur uit naar vijf seconden, die opnieuw naar achteren
moest kijken vanwege de dreiging van Norris. De McLaren-coureur
drong weer aan, maar had opnieuw moeite om Leclerc voorbij te gaan.
Het leverde wel een mooi gevecht op tussen de twee. Hamilton kon
zich door de onderlinge strijd melden bij het tweetal, terwijl
Piastri meer dan vier seconden moest toegeven op de zevenvoudig
wereldkampioen. De Australiër had het zichtbaar moeilijk op het
Circuit of the Americas. De voorsprong van Verstappen werd groter
en groter en na twintig rondjes was de marge al negen seconden.
Norris kreeg ondertussen de waarschuwingsvlag, omdat hij drie keer
track limits had overschreden. Bij een volgende overtreding zou hij
een tijdstraf van vijf seconden krijgen. Maar Norris liet het er
niet bij zitten en was niet veel later eindelijk voorbij aan
Leclerc. Maar de Brit keek al tegen een achterstand van bijna elf
seconden aan ten opzichte van Verstappen. Pitstops Leclerc dook als
eerste van de topcoureurs naar binnen en zakte voorlopig naar P9,
waarmee hij tegelijkertijd de aanval inzette op Norris. De Monegask
snelde vervolgens naar voren, terwijl de situatie vooraan het veld
voorlopig hetzelfde bleef. Het was vooral de vraag wanneer die
coureurs naar binnen zouden gaan, en naar welke band zou worden
geswitcht. Piastri zocht de pitstraat op en wisselde naar de zachte
banden. Hamilton dook ook naar binnen en ging ook naar de softs,
gevolgd door Norris. Laatstgenoemde had een langzamere stop met 3,8
seconden, en kwam ruim drie seconden achter Leclerc terug op de
baan. Nadat bijna iedereen al binnen was geweest, was het de beurt
aan Verstappen om van banden te wisselen. Ook hij ging naar het
zachtste rubber. Dat verliep allemaal zonder problemen en hij hield
een voorsprong van zes seconden vast op Leclerc. Oliver Bearman
spinde nadat hij schrok van Yuki Tsunoda, waarbij de Japanner leek
te bewegen onder het remmen. De Haas-coureur zakte daardoor terug
naar P9. Norris dichtte snel het gat naar Leclerc, maar zakte naar
verloop van tijd weg. Zijn zachte banden werden namelijk te heet
achter de Ferrari van Leclerc. Maar Norris zette later weer aan en
hij probeerde Leclerc opnieuw in te halen, maar kwam in eerste
instantie tekort. Niet veel later ging Norris dan toch eindelijk
naar de tweede plaats na een goede inhaalactie op de
Ferrari-coureur. Voor Verstappen was er geen vuiltje aan de lucht
en hij won op dominante wijze de race in Austin, met Norris en
Leclerc die meegingen naar het podium.