Coureurs onder druk beginnen aan interne Red Bull-vete

Na de bevestiging van Mercedes dat George Russell en Kimi Antonelli
in 2026 voor het team uitkomen, zijn er nog maar vier stoeltjes te
verdelen in de Formule 1. Alpine heeft nog één zitje vrij naast
Pierre Gasly, maar met name Red Bull ligt onder een vergrootglas.
De teamgenoot van Max Verstappen is immers onbekend, net als de
beide stoeltjes bij Racing Bulls. Wie o wie krijgt de kans? Yuki
Tsunoda heeft momenteel het Red Bull-stoeltje in bezit, maar je
kunt rustig stellen dat de kans miniem is dat hij ook volgend jaar
nog naast Verstappen rijdt. De Japanner heeft het ontzettend lastig
en scoort slechts sporadisch punten, iets wat bij een topteam als
Red Bull natuurlijk niet kan. Isack Hadjar is dan ook de favoriet
voor een promotie. Hij is, samen met Verstappen, bovendien de enige
Red Bull-coureur die al over een contract voor volgend jaar
beschikt. Voor Tsunoda en Liam Lawson zijn de kaarten anders
geschud. Zij vechten voor hun toekomst en beginnen te merken dat er
eigenlijk nog maar één zitje vrij is bij Racing Bulls. Helmut Marko
is gecharmeerd van Red Bull-junior Arvid Lindblad en wil hem
doorschuiven. Dat gaat dan ten koste van Tsunoda of Lawson, waarbij
de laatstgenoemde coureur het meest op de schopstoel lijkt te
zitten. Red Bull lijkt de ervaring van Tsunoda te willen gebruiken
in het nieuwe tijdperk van de Formule 1 — bij Racing Bulls,
welteverstaan. Coureurs onder druk In de Verenigde Staten bleek ook
wel dat de druk erop staat. Tsunoda en Lawson lagen het gehele
weekend met elkaar in de clinch, vooral omdat Lawson volgens
Tsunoda in beide kwalificaties in de weg reed. De Japanner uitte
zijn ongenoegen op de radio en stak na afloop zijn frustratie ook
niet onder stoelen of banken. Tsunoda hield het netjes, maar maakte
meer dan duidelijk wat hij van Lawson vond. Volgens Tsunoda wacht
Lawson hem bewust op. Tsunoda zei het volgende tegenover onder meer
RacingNews365. "Ik zal het benoemen (in gesprekken, red.). We
hebben er, denk ik, al genoeg over gepraat tijdens eerdere races.
Sinds Monza of zo. Maar het is áltijd hetzelfde. Ik moet áltijd
oppassen, dat is het gewoon." Ondertussen was Lawson zich van geen
kwaad bewust. "Eerlijk gezegd heb ik echt geen idee waar hij over
klaagt. Ik kan me niet herinneren dat ik tijdens de kwalificatie
voor hem reed. Yuki is duidelijk boos. Hij mag boos zijn, maar het
houdt me niet bezig." Fel naar elkaar En zo treedt de interne Red
Bull-strijd steeds meer op de voorgrond. Tsunoda bevindt zich nu
eenmaal in het middenveld en hoeft niet op cadeautjes van Lawson te
rekenen. In voorgaande jaren zag je wel vaker dat er binnen Red
Bull wat verbeten gevechten werden gevoerd. In 2024 lag Sergio
Pérez nog een aantal keren in de clinch met Lawson, toen er
geruchten verschenen dat de Nieuw-Zeelander zijn stoeltje over zou
nemen. Ze raakten zelfs in Mexico. Nu lijkt Tsunoda aan de beurt,
al gaat het in dit geval normaal gesproken om het stoeltje bij
Racing Bulls. Verbeten? Ja, maar er blijft geen zitje meer over als
je de strijd verliest. Voor Tsunoda en Lawson staat er veel meer op
het spel dan hun onderlinge relatie. Zij moeten hun F1-toekomst
veiligstellen en geven daar alles voor. Zolang het binnen de regels
blijft, zal Marko toch met genoegen toekijken. De Red Bull-adviseur
houdt wel van felheid bij zijn coureurs.

Top Headlines

Oudere Top Headlines