Marko weigert favorietenrol in titelstrijd Verstappen en McLaren
Aan het begin van het seizoen van 2025 leken Max Verstappen en Red
Bull Racing zo goed als kansloos in de titelstrijd. McLaren kwam al
snel als dominant team naar voren, terwijl Verstappen op de zeges
in Japan en Imola na droog bleef staan. Dat viel zelfs zo tegen dat
Verstappen in Hongarije al stelde dat een overwinning er dit jaar
niet meer in zou zitten. Zo'n tweeënhalve maand later blijkt echter
dat die conclusie te vroeg kwam. Verstappen heeft in die tijd niet
alleen drie races gewonnen, maar zich ook weer volledig op de kaart
gezet als kanshebber in de titelstrijd. Zijn recente opmars was
zelfs zo sterk dat hij door sommigen wordt bestempeld als de nieuwe
favoriet. Bij McLaren loopt het de laatste tijd immers wat stroef.
Red Bull-adviseur Helmut Marko trekt echter een andere conclusie.
Verstappen staat nog altijd veertig punten achter WK-leider Oscar
Piastri, en met nog vijf races te gaan heeft de Nederlander toch
het nodige geluk nodig om er nog iets van te maken. De Oostenrijker
velt in gesprek met onder meer RacingNews365 dan ook een duidelijk
oordeel. "Een achterstand van veertig punten... Dan kan je niet van
een favorietenrol spreken." "Het kan allemaal relatief snel
veranderen, van de ene race op de andere. En nogmaals, als de
auto's identiek zijn, of in ieder geval bijna, kan er maar één zijn
die het verschil maakt. Dat is Max. Hij kent geen dipjes, hij maakt
geen fouten." Eén voordeel Over één ding lijkt Red Bull zich in
ieder geval geen zorgen meer te hoeven maken, want de afgelopen
raceweekenden is wel bewezen dat de RB21 niet altijd meer
slachtoffer wordt van circuitgebonden uitdagingen. "Daar is niet
echt sprake meer van. En als dat nog wel zo is, wordt het groter
gemaakt dan het in werkelijkheid is." "Voorheen had McLaren op
bepaalde delen van een circuit al een voorsprong van een halve
seconde te pakken, maar de verschillen zijn nu nog maar een paar
honderdsten of duizendsten per bocht. Daarom zijn de verschillen zo
klein." Toch zal de Britse renstal niet de enige concurrent zijn
waar Red Bull rekening mee moet gaan houden. "Bij hoge temperaturen
is Mercedes er ook weer bij. Zij waren dit weekend wat minder goed,
maar dat helpt ons natuurlijk ook."
Bull Racing zo goed als kansloos in de titelstrijd. McLaren kwam al
snel als dominant team naar voren, terwijl Verstappen op de zeges
in Japan en Imola na droog bleef staan. Dat viel zelfs zo tegen dat
Verstappen in Hongarije al stelde dat een overwinning er dit jaar
niet meer in zou zitten. Zo'n tweeënhalve maand later blijkt echter
dat die conclusie te vroeg kwam. Verstappen heeft in die tijd niet
alleen drie races gewonnen, maar zich ook weer volledig op de kaart
gezet als kanshebber in de titelstrijd. Zijn recente opmars was
zelfs zo sterk dat hij door sommigen wordt bestempeld als de nieuwe
favoriet. Bij McLaren loopt het de laatste tijd immers wat stroef.
Red Bull-adviseur Helmut Marko trekt echter een andere conclusie.
Verstappen staat nog altijd veertig punten achter WK-leider Oscar
Piastri, en met nog vijf races te gaan heeft de Nederlander toch
het nodige geluk nodig om er nog iets van te maken. De Oostenrijker
velt in gesprek met onder meer RacingNews365 dan ook een duidelijk
oordeel. "Een achterstand van veertig punten... Dan kan je niet van
een favorietenrol spreken." "Het kan allemaal relatief snel
veranderen, van de ene race op de andere. En nogmaals, als de
auto's identiek zijn, of in ieder geval bijna, kan er maar één zijn
die het verschil maakt. Dat is Max. Hij kent geen dipjes, hij maakt
geen fouten." Eén voordeel Over één ding lijkt Red Bull zich in
ieder geval geen zorgen meer te hoeven maken, want de afgelopen
raceweekenden is wel bewezen dat de RB21 niet altijd meer
slachtoffer wordt van circuitgebonden uitdagingen. "Daar is niet
echt sprake meer van. En als dat nog wel zo is, wordt het groter
gemaakt dan het in werkelijkheid is." "Voorheen had McLaren op
bepaalde delen van een circuit al een voorsprong van een halve
seconde te pakken, maar de verschillen zijn nu nog maar een paar
honderdsten of duizendsten per bocht. Daarom zijn de verschillen zo
klein." Toch zal de Britse renstal niet de enige concurrent zijn
waar Red Bull rekening mee moet gaan houden. "Bij hoge temperaturen
is Mercedes er ook weer bij. Zij waren dit weekend wat minder goed,
maar dat helpt ons natuurlijk ook."