Verstappen lokt enorme woede-uitbarsting Vettel uit: "Fuck off, Charlie"

We gaan bijna negen jaar terug in de tijd, als de Grand Prix van
Mexico in het jaar 2016 op het programma staat. Lewis Hamilton
vertrekt vanaf poleposition, met Nico Rosberg, Max Verstappen en
Daniel Ricciardo achter zich. Mercdes pakt een 1-2'tje met Hamilton
die als eerste over de streep komt, maar wat daarachter gebeurt, is
veel spraakmakender. Sebastian Vettel, gestart vanaf P7 in de
Ferrari, vecht zich naar voren en komt tegen het einde van de race
bij Verstappen terecht. Het gaat om het laatste plekje op het
podium. Met nog drie rondes te gaan probeert Vettel Verstappen in
te halen bij bocht 1. De jonge Nederlander remt echter te laat,
schiet rechtdoor over het gras en behoudt zijn positie voor de
Ferrari. Voor Vettel is dit de druppel die de emmer doet overlopen.
Hij is ervan overtuigd dat Verstappen onterecht voordeel behaalt
uit deze actie. De situatie escaleert door miscommunicatie. Vanaf
de pitmuur bij Ferrari wordt namelijk het volgende gemeld:
"Verstappen moet je de positie teruggeven. Let op, Ricciardo achter
je. Nog drie rondes te gaan." Hoewel Red Bull's race-engineer
Gianpiero Lambiase aanvankelijk dus suggereert dat Verstappen de
positie moest teruggeven, verandert hij van mening: "Blijf waar je
bent." "Fuck off, Charlie!" Op het moment dat Verstappen weigert om
opzij te gaan, ontploft Vettel op de boordradio. "Weet je wat, hier
is een boodschap voor Charlie: fuck off! Eerlijk, fuck off!",
schreeuwt de Duitse coureur naar wijlen wedstrijdleider Charlie
Whiting. Het was een ongekende uitbarsting van frustratie die de
hele Formule 1-wereld deed opkijken. Verstappen reageerde later
droogjes: "Sebastian begint gewoon te schreeuwen op de radio en
gebruikt heel slechte taal. Ik denk dat hij terug naar school moet
of zoiets." Ironische wending De stewards gaven Vettel uiteindelijk
gelijk en deelden Verstappen een tijdstraf van vijf seconden uit,
waardoor hij van P3 naar P4 zakte. Vettel leek zijn podiumplaats
binnen te hebben. Maar het verhaal kreeg een ironische wending:
Vettel zelf kreeg een straf van tien seconden voor gevaarlijk
rijden toen hij Ricciardo blokkeerde in de voorlaatste ronde.
Hierdoor zakte hij naar P5. Na de race zocht Vettel Whiting direct
op om zich te verontschuldigen. "Hij zei sorry", bevestigde Whiting
later. "Persoonlijk til ik er niet al te zwaar aan." Vettel stuurde
zelfs formele excuusbrieven naar de FIA, waardoor verdere sancties
uitbleven. De race toonde aan dat zelfs de meest ervaren coureurs
hun zelfbeheersing kunnen verliezen wanneer de druk hoog oploopt.
Voor Vettel werd de Grand Prix van Mexico in 2016 een pijnlijke les
in emotiebeheersing.

Top Headlines

Oudere Top Headlines