Brundle kraakt move Piastri: "Wel in een race, niet bij de start"
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat
Oscar Piastri en Lando Norris al in de openingsronde van de
sprintrace op het Circuit of the Americas hun Waterloo vonden. Nico
Hülkenberg raakte met zijn auto die van Oscar Piastri, nadat de
Australiër probeerde om terug te kruisen ten opzichte van
teamgenoot Lando Norris. Tijdens die poging raakte Hülkenberg hem
dus, waarna Piastri Norris niet meer kon ontwijken. Het resultaat:
een dubbele uitvalbeurt. Voormalig F1-coureur Martin Brundle geeft
zijn mening over het voorval. "De crash van Piastri in bocht één
was ongelukkig, maar ik denk dat hij grotendeels de schuldige was.
Deze bocht stijgt steil met 40 meter. Het is zeer breed bij het
ingaan, maar smal bij de apex, en slechts iets breder bij de exit,
al is er wat ruimte om wijd te gaan, als dat nodig is. Deze zone
nodigt uit tot contact en bevordert dat ook, zeker aan het begin
van de race wanneer het veld dicht op elkaar zit", aldus Brundle in
zijn column voor Sky Sports F1 . "Het is 215 meter van poleposition
tot het eerste rempunt, en natuurlijk nog verder voor degenen die
verder naar achteren op de grid staan. Ze vertrekken vanaf de lijn
met 1000 pk beschikbaar als heerlijke verwarmers van de
achterbanden, maar de voorbanden en de remmen hebben alleen nog wat
restwarmte van de formatieronde. Daardoor zijn de auto's moeilijk
af te remmen met wat brandstof aan boord, terwijl ze allemaal op
dezelfde apex van de bocht mikken." De Brit vervolgt: "Deze eerste
bocht is ook de beste kans om posities te winnen voor de rest van
de race, en dus zijn alle ingrediënten aanwezig voor meerdere
botsingen. Verstappen had de perfecte start in de sprintrace,
Norris had het wat moeilijker aan de vuilere kant van de baan, maar
kon toch nog iets later remmen en de bocht opeisen vóór zijn
sneller gestarte teamgenoot Piastri." Bittere pil voor McLaren en
Norris "Vastbesloten om te profiteren van Norris vertraagde Piastri
en stuurde toen zeer scherp in om onderdoor zijn
kampioenschapsrivaal te kruisen. Deze F1-auto's bieden zelfs in de
beste omstandigheden slecht zicht. Ze zijn breed en lang, met
enorme, stroeve banden die aan elke hoek uitsteken", aldus Brundle.
"Wat Piastri deed, was schoolvoorbeeld van het rijden van de
racelijnen in normale gevechten bij bocht één – maar niet bij de
start. Want daar is het vrijwel gegarandeerd dat één of meerdere
auto’s elkaar proberen uit te remmen in die beperkte ruimte. En er
is geen mogelijkheid voor die auto's om nog verder af te remmen of
snel van richting te veranderen. Piastri was erg gefocust op zijn
kampioenschapsrivaal, en het veld beet simpelweg van zich af."
Brundle komt tot slot tot de volgende conclusie. "De bittere pil
voor McLaren en Norris was dat de inmiddels op twee wielen rijdende
Piastri zijn achterwiel brak, samen met zijn eigen
voorwielophanging. Met Verstappen aan de leiding was dit het
slechtst mogelijke scenario voor hen. Die eerste bocht van de
sprintrace was een zeer belangrijk moment in het kampioenschap van
dit jaar."
Oscar Piastri en Lando Norris al in de openingsronde van de
sprintrace op het Circuit of the Americas hun Waterloo vonden. Nico
Hülkenberg raakte met zijn auto die van Oscar Piastri, nadat de
Australiër probeerde om terug te kruisen ten opzichte van
teamgenoot Lando Norris. Tijdens die poging raakte Hülkenberg hem
dus, waarna Piastri Norris niet meer kon ontwijken. Het resultaat:
een dubbele uitvalbeurt. Voormalig F1-coureur Martin Brundle geeft
zijn mening over het voorval. "De crash van Piastri in bocht één
was ongelukkig, maar ik denk dat hij grotendeels de schuldige was.
Deze bocht stijgt steil met 40 meter. Het is zeer breed bij het
ingaan, maar smal bij de apex, en slechts iets breder bij de exit,
al is er wat ruimte om wijd te gaan, als dat nodig is. Deze zone
nodigt uit tot contact en bevordert dat ook, zeker aan het begin
van de race wanneer het veld dicht op elkaar zit", aldus Brundle in
zijn column voor Sky Sports F1 . "Het is 215 meter van poleposition
tot het eerste rempunt, en natuurlijk nog verder voor degenen die
verder naar achteren op de grid staan. Ze vertrekken vanaf de lijn
met 1000 pk beschikbaar als heerlijke verwarmers van de
achterbanden, maar de voorbanden en de remmen hebben alleen nog wat
restwarmte van de formatieronde. Daardoor zijn de auto's moeilijk
af te remmen met wat brandstof aan boord, terwijl ze allemaal op
dezelfde apex van de bocht mikken." De Brit vervolgt: "Deze eerste
bocht is ook de beste kans om posities te winnen voor de rest van
de race, en dus zijn alle ingrediënten aanwezig voor meerdere
botsingen. Verstappen had de perfecte start in de sprintrace,
Norris had het wat moeilijker aan de vuilere kant van de baan, maar
kon toch nog iets later remmen en de bocht opeisen vóór zijn
sneller gestarte teamgenoot Piastri." Bittere pil voor McLaren en
Norris "Vastbesloten om te profiteren van Norris vertraagde Piastri
en stuurde toen zeer scherp in om onderdoor zijn
kampioenschapsrivaal te kruisen. Deze F1-auto's bieden zelfs in de
beste omstandigheden slecht zicht. Ze zijn breed en lang, met
enorme, stroeve banden die aan elke hoek uitsteken", aldus Brundle.
"Wat Piastri deed, was schoolvoorbeeld van het rijden van de
racelijnen in normale gevechten bij bocht één – maar niet bij de
start. Want daar is het vrijwel gegarandeerd dat één of meerdere
auto’s elkaar proberen uit te remmen in die beperkte ruimte. En er
is geen mogelijkheid voor die auto's om nog verder af te remmen of
snel van richting te veranderen. Piastri was erg gefocust op zijn
kampioenschapsrivaal, en het veld beet simpelweg van zich af."
Brundle komt tot slot tot de volgende conclusie. "De bittere pil
voor McLaren en Norris was dat de inmiddels op twee wielen rijdende
Piastri zijn achterwiel brak, samen met zijn eigen
voorwielophanging. Met Verstappen aan de leiding was dit het
slechtst mogelijke scenario voor hen. Die eerste bocht van de
sprintrace was een zeer belangrijk moment in het kampioenschap van
dit jaar."