Pirelli vergroot opnieuw onvoorspelbaarheid tijdens GP Mexico

Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten stonden de
Pirelli-banden in het middelpunt van de belangstelling. De
leverancier liet een specifieke compound thuis om meer strategische
opties te creëren. Op het Circuit of the Americas werd dan ook
gebruikgemaakt van de C1 (hard), C3 (medium) en C4 (soft).
Bovendien ging het om een sprintweekend. Het leidde uiteindelijk
ook daadwerkelijk tot verschillende strategieën én wijzigingen. De
harde band bleek in de race namelijk totaal niet te werken,
waardoor de topcoureurs en -teams tijdens de race hun strategie
besloten te wijzigen. Onder andere Max Verstappen verlengde zijn
stint op de mediums en wisselde daarna naar de softs. Een
gemakkelijke race werd het alleen niet, aangezien de band met de
rode wangen vrij onvoorspelbaar reageerde onder raceomstandigheden.
Nieuwe test Pirelli hoopt ook in Mexico weer de onvoorspelbaarheid
te vergroten. Er wordt wederom een test met de compounds
uitgevoerd, en de crux is dat het dit keer om andere compounds
gaat. De coureurs krijgen gedurende het weekend de beschikking over
de C2 (hard), C4 (medium) en C5 (soft). De C3 blijft dit keer
thuis. Deze banden zijn dus een stapje zachter dan in Austin. Dat
heeft grotendeels te maken met de aard van het circuit, aangezien
de slijtage doorgaans lager ligt dan op het Circuit of the
Americas. Toch hoopt Pirelli dat teams verschillende strategieën
gaan toepassen om de spanning van de race te vergroten. Wellicht
kan een extra pitstop het verschil maken. Al met al is het een
belangrijke factor in een toch altijd al bijzonder weekend. Het
Autódromo Hermanos Rodríguez ligt op meer dan 2.000 meter hoogte,
waardoor er veel minder luchtweerstand is. Teams stellen de auto af
op vleugelstanden zoals in Monaco, maar halen nog steeds een hoge
topsnelheid. Verstappen hoopt in ieder geval op een goed resultaat
in de titelstrijd. Hij staat nog 40 punten achter Oscar Piastri en
26 punten achter Lando Norris.

Top Headlines

Oudere Top Headlines