Verstappen schuift vraag over McLaren opzij: "Dat is niet mijn probleem"
Bijna het hele seizoen leek het erop dat de coureurstitel binnen
McLaren verdeeld zou worden. Oscar Piastri en Lando Norris maakten
dankbaar gebruik van hun dominante MCL39-bolides en liepen gestaag
weg van de rest van het veld. Max Verstappen was de naaste belager,
maar had een achterstand van 104 punten op Piastri. Toch heeft de
Nederlander zich, na een ware herrijzenis van Red Bull, weer
teruggeknokt in de titelstrijd. McLaren had het voornemen om
Piastri en Norris het onderling op de baan te laten uitvechten,
waarbij de snellere van de twee zich tot wereldkampioen zou mogen
kronen. Nu Verstappen echter ineens een serieuze kans maakt op zijn
vijfde wereldtitel, wordt regelmatig gesuggereerd dat McLaren toch
écht één coureur moet gaan voortrekken, om te voorkomen dat de
Nederlander het wereldkampioenschap alsnog voor de neus van het
team uit Woking wegkaapt. De Britse renstal heeft een aantal
afspraken gemaakt met Piastri en Norris over hoe de twee met elkaar
mogen racen. Het overkoepelende doel daarvan is te voorkomen dat ze
elkaar van de baan rijden. In Singapore raakten de twee elkaar
echter alsnog, tot grote irritatie van Piastri. De sprintrace van
beide coureurs in Austin eindigde al na één bocht, nadat Piastri
met een nogal agressieve terugkruisactie een kettingreactie
veroorzaakte. Niet Verstappens probleem In aanloop naar de GP van
Mexico krijgt Verstappen de vraag hoe hij aankijkt tegen de keuzes
die McLaren maakt met betrekking tot zijn coureurs. Hoe denkt hij
over de teamorders binnen de Britse renstal? En ziet de Nederlander
het interne gekibbel tussen Piastri en Norris als een groot
psychologisch voordeel voor hem? Het antwoord van Verstappen is
helder en kort: "Dat is niet echt mijn probleem, toch?", aldus de
Nederlander tegenover diverse media, waaronder RacingNews365. Zoals
vaak kijkt Verstappen pragmatisch naar de titelstrijd en laat hij
zich niet afleiden door de politieke kwesties binnen McLaren:
"McLaren moet als team bepalen wat goed voor ze is qua regels. Ik
concentreer me gewoon op mijn eigen prestaties. Voor mij is het
belangrijkste dat we een competitieve auto hebben. Als we een
competitieve auto hebben, kunnen we hen verslaan. Daar focus ik me
op, en niets anders." Verstappen verkleinde de achterstand op
WK-leider Piastri in vier races van 104 punten tot slechts 40
punten. De laatste zege van Piastri dateert uit augustus, toen hij
de GP van Nederland op zijn naam schreef. In de laatste vier races
stond hij slechts eenmaal op het podium, terwijl Verstappen
driemaal zegevierde, een tweede plaats behaalde én de sprintrace in
Austin won.
McLaren verdeeld zou worden. Oscar Piastri en Lando Norris maakten
dankbaar gebruik van hun dominante MCL39-bolides en liepen gestaag
weg van de rest van het veld. Max Verstappen was de naaste belager,
maar had een achterstand van 104 punten op Piastri. Toch heeft de
Nederlander zich, na een ware herrijzenis van Red Bull, weer
teruggeknokt in de titelstrijd. McLaren had het voornemen om
Piastri en Norris het onderling op de baan te laten uitvechten,
waarbij de snellere van de twee zich tot wereldkampioen zou mogen
kronen. Nu Verstappen echter ineens een serieuze kans maakt op zijn
vijfde wereldtitel, wordt regelmatig gesuggereerd dat McLaren toch
écht één coureur moet gaan voortrekken, om te voorkomen dat de
Nederlander het wereldkampioenschap alsnog voor de neus van het
team uit Woking wegkaapt. De Britse renstal heeft een aantal
afspraken gemaakt met Piastri en Norris over hoe de twee met elkaar
mogen racen. Het overkoepelende doel daarvan is te voorkomen dat ze
elkaar van de baan rijden. In Singapore raakten de twee elkaar
echter alsnog, tot grote irritatie van Piastri. De sprintrace van
beide coureurs in Austin eindigde al na één bocht, nadat Piastri
met een nogal agressieve terugkruisactie een kettingreactie
veroorzaakte. Niet Verstappens probleem In aanloop naar de GP van
Mexico krijgt Verstappen de vraag hoe hij aankijkt tegen de keuzes
die McLaren maakt met betrekking tot zijn coureurs. Hoe denkt hij
over de teamorders binnen de Britse renstal? En ziet de Nederlander
het interne gekibbel tussen Piastri en Norris als een groot
psychologisch voordeel voor hem? Het antwoord van Verstappen is
helder en kort: "Dat is niet echt mijn probleem, toch?", aldus de
Nederlander tegenover diverse media, waaronder RacingNews365. Zoals
vaak kijkt Verstappen pragmatisch naar de titelstrijd en laat hij
zich niet afleiden door de politieke kwesties binnen McLaren:
"McLaren moet als team bepalen wat goed voor ze is qua regels. Ik
concentreer me gewoon op mijn eigen prestaties. Voor mij is het
belangrijkste dat we een competitieve auto hebben. Als we een
competitieve auto hebben, kunnen we hen verslaan. Daar focus ik me
op, en niets anders." Verstappen verkleinde de achterstand op
WK-leider Piastri in vier races van 104 punten tot slechts 40
punten. De laatste zege van Piastri dateert uit augustus, toen hij
de GP van Nederland op zijn naam schreef. In de laatste vier races
stond hij slechts eenmaal op het podium, terwijl Verstappen
driemaal zegevierde, een tweede plaats behaalde én de sprintrace in
Austin won.
