Mexico beproefd recept voor alles-of-niets-resultaat Verstappen
Het Autódromo Hermanos Rodríguez verscheen in 2015, na een
afwezigheid van 23 jaar, weer op de Formule 1-kalender. Het circuit
is 4.304 meter lang en telt veertien bochten. Wat het écht
bijzonder maakt, is de ligging: het bevindt zich op 2.286 meter
boven zeeniveau. Dat zorgt voor een extra uitdaging voor coureurs,
teams en auto’s. Voor Max Verstappen is het zaak om de Grand Prix
te winnen, zodat hij opnieuw kan inlopen op Oscar Piastri en Lando
Norris in de WK-stand. De McLaren-coureurs willen zich op hun beurt
revancheren voor de teleurstellende resultaten van de afgelopen
weken. McLaren wacht inmiddels al vier races op een overwinning –
de langste droogteperiode van het team dit seizoen. Verstappen
heeft een bijzondere relatie met het Mexicaanse circuit. De
viervoudig wereldkampioen beleefde hier enkele van zijn eerste
hoogtepunten in de Formule 1, maar kende ook races die hij liever
snel vergeet. Hoe ziet de balans er voor Verstappen uit in Mexico?
Tijd voor een chronologische analyse. 2016: Verstappen verliest
podium na vete met Vettel We beginnen in 2015, het jaar waarin de
Grand Prix van Mexico na 23 jaar terugkeerde op de kalender, en
waarin Max Verstappen zijn debuut maakte op het Autódromo Hermanos
Rodríguez . De Nederlander, destijds nog uitkomend voor Toro Rosso,
kwalificeerde zich keurig als achtste. Zijn racepace was iets
minder sterk, maar de toen nog rookie profiteerde optimaal van de
problemen bij Ferrari en pakte met een negende plaats direct zijn
eerste punten in Mexico. Een jaar later was Verstappen een stuk
kansrijker. Nu als Red Bull-coureur kon hij meedoen om de
podiumplaatsen. Hij kwalificeerde zich als derde, vlak achter de
dominante Mercedessen, en leek ook tijdens de race op koers naar
zijn eerste podium in Mexico. Dat veranderde toen Sebastian Vettel
zich in de strijd mengde. De Duitser plaatste een inhaalpoging op
de Nederlander, die als reactie bocht 1 en 2 afsneed. Verstappen
gaf de positie niet terug, tot grote frustratie van Vettel, die
daarop volledig door het lint ging. Na de race kreeg Verstappen een
tijdstraf van vijf seconden, waardoor Vettel alsnog naar P3
opschoof. Even later kreeg Vettel zelf een tijdstraf van tien
seconden wegens gevaarlijk rijgedrag, waardoor hij terugviel naar
P5. Daniel Ricciardo profiteerde optimaal van het gekibbel tussen
zijn teamgenoot en Vettel. Door de straffen schoof de Australiër
alsnog door naar het podium. Het verschil met Verstappen? Slechts
een halve seconde. 2017-2019: Eerste successen en duels met
Hamilton In 2017 wist Verstappen zich te revancheren voor het
misgelopen podium van een jaar eerder. De Nederlander startte vanaf
P2, maar verschalkte Vettel al in bocht 1. Toen Vettel en Lewis
Hamilton een bocht later elkaar raakten, kon Verstappen zonder
enige dreiging naar de overwinning rijden. Nummer twee, Valtteri
Bottas, kwam twintig seconden later over de streep. Een jaar later
kende Verstappen een vergelijkbaar succes. In de kwalificatie werd
hij verrast door teamgenoot Daniel Ricciardo, waar hij duidelijk
van baalde, maar na bocht 1 nam hij direct de leiding. Hij bouwde
zijn voorsprong gestaag uit en finishte als eerste. Vettel werd
tweede, op zeventien seconden van Verstappen, terwijl Hamilton
vierde eindigde. De Brit werd bijna op een ronde gezet, maar
verzekerde zich wel van de wereldtitel. In 2019 pakte Verstappen
eindelijk poleposition in Mexico. Die positie raakte hij echter
direct kwijt door een gridstraf. Bottas crashte in Q3, waarna
Verstappen onder de gele vlag toch het gas niet liet vieren.
Tijdens de race liep het ook niet soepel: in bocht 2 maakte hij
contact met Hamilton en viel een aantal plekken terug. Enkele
ronden later wist hij Bottas in te halen, maar ook dat ging gepaard
met licht contact. Zijn band liep lek, waarna Verstappen een enorme
inhaalrace moest inzetten, die hem uiteindelijk naar P6 bracht.
2021-2023: Verstappen is de koning van Mexico Mexico werd in 2020
overgeslagen vanwege de coronapandemie. Een jaar later keerde het
circus terug, en wederom was het Max Verstappen die de scepter
zwaaide. Hij startte vanaf P3, maar lag na de eerste bocht al aan
de leiding. Gaandeweg de race liep hij uit op Lewis Hamilton en
teamgenoot Sergio Pérez. Het verschil op de finishlijn bedroeg 16,5
seconden. Over de race in 2022 kan je heel kort zijn. Verstappen
ging er met poleposition vandoor, en deze keer mocht hij die ook
houden. De race zou een echte masterclass worden voor de
Nederlander. Hij behield de leiding in bocht 1, bouwde zijn
voorsprong geleidelijk aan uit en keek niet meer achterom. In 2023
volgde een bekend recept. De derde startplaats werd in bocht 1
omgezet naar de leiding, geholpen door Pérez, die in aanraking kwam
met Charles Leclerc en zichzelf uit de race werkte. Net als het
jaar ervoor was Verstappen een klasse apart. Hij pakte zijn vijfde
overwinning in zes races in Mexico, met een voorsprong van 13
seconden op nummer twee, Hamilton. 2024: Verstappen vs Norris De
afgelopen editie werd er één om snel te vergeten voor Verstappen.
Hij startte vanaf P2, wist Carlos Sainz na wat ellebogenwerk te
passeren, maar werd enkele ronden later weer door de Spanjaard
ingehaald. Vervolgens probeerde ook Lando Norris de aanval te
openen, maar Verstappen liet dat niet zomaar gebeuren. Het
resultaat was een harde strijd, waarin Verstappen meerdere keren
over het randje ging. De stewards waren daar niet van gecharmeerd
en legden hem twee tijdstraffen van tien seconden op. Het kwaad was
al geschied: de Nederlander moest genoegen nemen met een zesde
plaats, op een minuut van racewinnaar Sainz. Mexico alles-of-niets
voor Verstappen Aan de hand van de eerder verreden races kun je
concluderen dat het Autódromo Hermanos Rodríguez een circuit is
waar Verstappen regelmatig straalt. Tegelijkertijd geldt: wanneer
hij er niet wint, is het vaak een totale dramarace of raakt hij
verzeild in een controversieel moment. Van de negen races eindigde
de Nederlander er vijf keer op het podium - stuk voor stuk
overwinningen. De grote vraag dit weekend luidt dan ook: vergroot
Verstappen zijn status als koning van Mexico, of worden zijn
titelkansen volledig de kop ingedrukt door een dramarace? Wat er
ook gebeurt, het raceweekend in Mexico belooft wederom de nodige
spanning, met de inzet in ieder geval hoog! Bekijk hieronder de
statistieken van Verstappen in Mexico Max Verstappen in Mexico
afwezigheid van 23 jaar, weer op de Formule 1-kalender. Het circuit
is 4.304 meter lang en telt veertien bochten. Wat het écht
bijzonder maakt, is de ligging: het bevindt zich op 2.286 meter
boven zeeniveau. Dat zorgt voor een extra uitdaging voor coureurs,
teams en auto’s. Voor Max Verstappen is het zaak om de Grand Prix
te winnen, zodat hij opnieuw kan inlopen op Oscar Piastri en Lando
Norris in de WK-stand. De McLaren-coureurs willen zich op hun beurt
revancheren voor de teleurstellende resultaten van de afgelopen
weken. McLaren wacht inmiddels al vier races op een overwinning –
de langste droogteperiode van het team dit seizoen. Verstappen
heeft een bijzondere relatie met het Mexicaanse circuit. De
viervoudig wereldkampioen beleefde hier enkele van zijn eerste
hoogtepunten in de Formule 1, maar kende ook races die hij liever
snel vergeet. Hoe ziet de balans er voor Verstappen uit in Mexico?
Tijd voor een chronologische analyse. 2016: Verstappen verliest
podium na vete met Vettel We beginnen in 2015, het jaar waarin de
Grand Prix van Mexico na 23 jaar terugkeerde op de kalender, en
waarin Max Verstappen zijn debuut maakte op het Autódromo Hermanos
Rodríguez . De Nederlander, destijds nog uitkomend voor Toro Rosso,
kwalificeerde zich keurig als achtste. Zijn racepace was iets
minder sterk, maar de toen nog rookie profiteerde optimaal van de
problemen bij Ferrari en pakte met een negende plaats direct zijn
eerste punten in Mexico. Een jaar later was Verstappen een stuk
kansrijker. Nu als Red Bull-coureur kon hij meedoen om de
podiumplaatsen. Hij kwalificeerde zich als derde, vlak achter de
dominante Mercedessen, en leek ook tijdens de race op koers naar
zijn eerste podium in Mexico. Dat veranderde toen Sebastian Vettel
zich in de strijd mengde. De Duitser plaatste een inhaalpoging op
de Nederlander, die als reactie bocht 1 en 2 afsneed. Verstappen
gaf de positie niet terug, tot grote frustratie van Vettel, die
daarop volledig door het lint ging. Na de race kreeg Verstappen een
tijdstraf van vijf seconden, waardoor Vettel alsnog naar P3
opschoof. Even later kreeg Vettel zelf een tijdstraf van tien
seconden wegens gevaarlijk rijgedrag, waardoor hij terugviel naar
P5. Daniel Ricciardo profiteerde optimaal van het gekibbel tussen
zijn teamgenoot en Vettel. Door de straffen schoof de Australiër
alsnog door naar het podium. Het verschil met Verstappen? Slechts
een halve seconde. 2017-2019: Eerste successen en duels met
Hamilton In 2017 wist Verstappen zich te revancheren voor het
misgelopen podium van een jaar eerder. De Nederlander startte vanaf
P2, maar verschalkte Vettel al in bocht 1. Toen Vettel en Lewis
Hamilton een bocht later elkaar raakten, kon Verstappen zonder
enige dreiging naar de overwinning rijden. Nummer twee, Valtteri
Bottas, kwam twintig seconden later over de streep. Een jaar later
kende Verstappen een vergelijkbaar succes. In de kwalificatie werd
hij verrast door teamgenoot Daniel Ricciardo, waar hij duidelijk
van baalde, maar na bocht 1 nam hij direct de leiding. Hij bouwde
zijn voorsprong gestaag uit en finishte als eerste. Vettel werd
tweede, op zeventien seconden van Verstappen, terwijl Hamilton
vierde eindigde. De Brit werd bijna op een ronde gezet, maar
verzekerde zich wel van de wereldtitel. In 2019 pakte Verstappen
eindelijk poleposition in Mexico. Die positie raakte hij echter
direct kwijt door een gridstraf. Bottas crashte in Q3, waarna
Verstappen onder de gele vlag toch het gas niet liet vieren.
Tijdens de race liep het ook niet soepel: in bocht 2 maakte hij
contact met Hamilton en viel een aantal plekken terug. Enkele
ronden later wist hij Bottas in te halen, maar ook dat ging gepaard
met licht contact. Zijn band liep lek, waarna Verstappen een enorme
inhaalrace moest inzetten, die hem uiteindelijk naar P6 bracht.
2021-2023: Verstappen is de koning van Mexico Mexico werd in 2020
overgeslagen vanwege de coronapandemie. Een jaar later keerde het
circus terug, en wederom was het Max Verstappen die de scepter
zwaaide. Hij startte vanaf P3, maar lag na de eerste bocht al aan
de leiding. Gaandeweg de race liep hij uit op Lewis Hamilton en
teamgenoot Sergio Pérez. Het verschil op de finishlijn bedroeg 16,5
seconden. Over de race in 2022 kan je heel kort zijn. Verstappen
ging er met poleposition vandoor, en deze keer mocht hij die ook
houden. De race zou een echte masterclass worden voor de
Nederlander. Hij behield de leiding in bocht 1, bouwde zijn
voorsprong geleidelijk aan uit en keek niet meer achterom. In 2023
volgde een bekend recept. De derde startplaats werd in bocht 1
omgezet naar de leiding, geholpen door Pérez, die in aanraking kwam
met Charles Leclerc en zichzelf uit de race werkte. Net als het
jaar ervoor was Verstappen een klasse apart. Hij pakte zijn vijfde
overwinning in zes races in Mexico, met een voorsprong van 13
seconden op nummer twee, Hamilton. 2024: Verstappen vs Norris De
afgelopen editie werd er één om snel te vergeten voor Verstappen.
Hij startte vanaf P2, wist Carlos Sainz na wat ellebogenwerk te
passeren, maar werd enkele ronden later weer door de Spanjaard
ingehaald. Vervolgens probeerde ook Lando Norris de aanval te
openen, maar Verstappen liet dat niet zomaar gebeuren. Het
resultaat was een harde strijd, waarin Verstappen meerdere keren
over het randje ging. De stewards waren daar niet van gecharmeerd
en legden hem twee tijdstraffen van tien seconden op. Het kwaad was
al geschied: de Nederlander moest genoegen nemen met een zesde
plaats, op een minuut van racewinnaar Sainz. Mexico alles-of-niets
voor Verstappen Aan de hand van de eerder verreden races kun je
concluderen dat het Autódromo Hermanos Rodríguez een circuit is
waar Verstappen regelmatig straalt. Tegelijkertijd geldt: wanneer
hij er niet wint, is het vaak een totale dramarace of raakt hij
verzeild in een controversieel moment. Van de negen races eindigde
de Nederlander er vijf keer op het podium - stuk voor stuk
overwinningen. De grote vraag dit weekend luidt dan ook: vergroot
Verstappen zijn status als koning van Mexico, of worden zijn
titelkansen volledig de kop ingedrukt door een dramarace? Wat er
ook gebeurt, het raceweekend in Mexico belooft wederom de nodige
spanning, met de inzet in ieder geval hoog! Bekijk hieronder de
statistieken van Verstappen in Mexico Max Verstappen in Mexico
