De belangrijke, afwijkende rol voor Verstappen in eerste vrije training Mexico
De F1-regels schrijven dit seizoen voor dat elke auto van een team
in ten minste twee vrije trainingen moet worden bestuurd door een
rookie of junior-coureur. Red Bull Racing gebruikt dit weekend dus
de kans om aan die verplichting te voldoen — op een circuit waar
Max Verstappen van oudsher goed uit de voeten kan. Klaarblijkelijk
is het team van mening dat zijn afwezigheid in de eerste training
zijn weekend niet nadelig beïnvloedt, niet méér dan ergens anders,
althans. Hoewel Verstappen de auto vrijdag niet bestuurt, betekent
dat allerminst dat hij roostervrij is. Hij zal actief bij de gang
van zaken betrokken zijn, zaken die betrekking hebben op 'zijn'
auto immers. Zo zal hij allicht evengoed bij alle besprekingen
aanwezig zijn, te beginnen voorafgaand aan de sessie, want wat zijn
de doelstellingen voor het weekend en wat is daar op voorhand voor
nodig? Hij zal zich daarbij ook zeker mede ontfermen over Lindblad.
De mentorrol, zo weten we ook vanuit de simwereld, ligt hem goed en
hij staat erom bekend rookies graag met raad en daad op weg te
helpen. Zijn kennis, over de auto, maar ook over het circuit, is
daarbij van onschatbare waarde. Op de momenten dat het aan de
vrijdagcoureur zelf is om de auto rond te sturen, zal Verstappen
alle zaken goed in de gaten houden, denk daarbij aan het
radioverkeer en de telemetrie. Hoe waardevol is de feedback van
Lindblad? Kan hij daar wat mee met het oog op latere sessies? Dat
soort vragen wordt doorgetrokken naar de debriefing na afloop van
de eerste training. Wat hebben de engineers geleerd? Is de balans
zoals verwacht? Zijn er bepaalde afwijkingen en zo ja, hebben die
te maken met de setup van de auto of wellicht toch met Lindblad als
coureur, omdat hij nou eenmaal een andere rijstijl heeft? Met de
vergaarde informatie gaat Verstappen vervolgens VT2, zijn startpunt
van het weekend vanuit coureursoogpunt. Wat betekent dit voor
Arvid Lindblad? Voor Lindblad is dit een belangrijke stap: hij
rijdt voor de tweede keer een officiële sessie gedurende een
raceweekend, ditmaal in de RB21 van Verstappen. Het biedt hem niet
alleen waardevolle ervaring, maar ook zichtbaarheid binnen het team
en de Formule 1-wereld. Niet onbelangrijk in het licht van
mogelijke stoeltjes voor volgend seizoen, waarbij hij in
nadrukkelijk in beeld lijkt te zijn voor een Racing Bulls-zitje. In
de aanloop naar de Grand Prix van Mexico neemt Max Verstappen zijn
rol iets anders op dan gebruikelijk: eerst observeren, analyseren
en ondersteunen, in plaats van zelf direct het stuur over te nemen.
Tegelijkertijd krijgt Arvid Lindblad zijn kans om zich te laten
zien. Het is een strategisch evenwicht tussen
prestatie-optimalisatie en talentontwikkeling. Bittere noodzaak
volgens de regels, maar van de nood kan altijd een deugd gemaakt
worden.
in ten minste twee vrije trainingen moet worden bestuurd door een
rookie of junior-coureur. Red Bull Racing gebruikt dit weekend dus
de kans om aan die verplichting te voldoen — op een circuit waar
Max Verstappen van oudsher goed uit de voeten kan. Klaarblijkelijk
is het team van mening dat zijn afwezigheid in de eerste training
zijn weekend niet nadelig beïnvloedt, niet méér dan ergens anders,
althans. Hoewel Verstappen de auto vrijdag niet bestuurt, betekent
dat allerminst dat hij roostervrij is. Hij zal actief bij de gang
van zaken betrokken zijn, zaken die betrekking hebben op 'zijn'
auto immers. Zo zal hij allicht evengoed bij alle besprekingen
aanwezig zijn, te beginnen voorafgaand aan de sessie, want wat zijn
de doelstellingen voor het weekend en wat is daar op voorhand voor
nodig? Hij zal zich daarbij ook zeker mede ontfermen over Lindblad.
De mentorrol, zo weten we ook vanuit de simwereld, ligt hem goed en
hij staat erom bekend rookies graag met raad en daad op weg te
helpen. Zijn kennis, over de auto, maar ook over het circuit, is
daarbij van onschatbare waarde. Op de momenten dat het aan de
vrijdagcoureur zelf is om de auto rond te sturen, zal Verstappen
alle zaken goed in de gaten houden, denk daarbij aan het
radioverkeer en de telemetrie. Hoe waardevol is de feedback van
Lindblad? Kan hij daar wat mee met het oog op latere sessies? Dat
soort vragen wordt doorgetrokken naar de debriefing na afloop van
de eerste training. Wat hebben de engineers geleerd? Is de balans
zoals verwacht? Zijn er bepaalde afwijkingen en zo ja, hebben die
te maken met de setup van de auto of wellicht toch met Lindblad als
coureur, omdat hij nou eenmaal een andere rijstijl heeft? Met de
vergaarde informatie gaat Verstappen vervolgens VT2, zijn startpunt
van het weekend vanuit coureursoogpunt. Wat betekent dit voor
Arvid Lindblad? Voor Lindblad is dit een belangrijke stap: hij
rijdt voor de tweede keer een officiële sessie gedurende een
raceweekend, ditmaal in de RB21 van Verstappen. Het biedt hem niet
alleen waardevolle ervaring, maar ook zichtbaarheid binnen het team
en de Formule 1-wereld. Niet onbelangrijk in het licht van
mogelijke stoeltjes voor volgend seizoen, waarbij hij in
nadrukkelijk in beeld lijkt te zijn voor een Racing Bulls-zitje. In
de aanloop naar de Grand Prix van Mexico neemt Max Verstappen zijn
rol iets anders op dan gebruikelijk: eerst observeren, analyseren
en ondersteunen, in plaats van zelf direct het stuur over te nemen.
Tegelijkertijd krijgt Arvid Lindblad zijn kans om zich te laten
zien. Het is een strategisch evenwicht tussen
prestatie-optimalisatie en talentontwikkeling. Bittere noodzaak
volgens de regels, maar van de nood kan altijd een deugd gemaakt
worden.
