Red Bull geeft uitleg over opvallende wijziging aan auto Verstappen
Het Grand Prix-weekend in Mexico vormt altijd een unieke uitdaging.
Het circuit ligt op hoogte, met als gevolg dat onder meer de remmen
en krachtbron meer koeling nodig hebben. Red Bull kiest echter voor
een vrij opvallende oplossing met grote gleuven op de motorkap.
Zelfs de Honda-motor is zichtbaar. Hoofdengineer Paul Monaghan legt
uit waarom voor deze oplossing is gekozen. "We mogen anders zijn,
dus kiezen wij daarvoor", lacht Monaghan tegenover onder meer
RacingNews365. "Het hangt ervan af hoe je de luchtstroom verwerkt
als het de auto verlaat bij de top body en wat je weghaalt bij de
wishbones. Als je naar een bepaalde oranje auto kijkt, zie je dat
zij openingen bij de wishbones hebben." Red Bull kiest voor een
andere aanpak. "Wij kiezen voor een combinatie van uitstroming via
de gleuven (op de motorkap, red.) en via de centrale uitgang. Hoe
je die lucht verdeelt, is een keuze. Een andere manier om ernaar te
kijken is: hoeveel lucht moet je door de sidepods sturen om
voldoende koeling te krijgen?" Geen lucht Monaghan legt de puzzel
verder uit. "Als je dat weet, dan weet je hoeveel
uitstroomoppervlak je nodig hebt. Bij de meeste auto's is de
uitstroom de beperkende factor, niet de instroom, dus begin je met
het vergroten van de uitstroom. Hoe teams dat vervolgens vormgeven,
hangt af van hun top body en van hoe ze het laten aansluiten op de
achtervleugel." Maar het blijft een lastige puzzel, beaamt
Monaghan. "Het is de lastigste race als het om koeling gaat. De
motor wordt minder beïnvloed zolang je hem goed kunt afstellen. Het
probleem is dat er gewoon nergens koeling vandaan te halen is. Je
hebt een turbomotor die niet weet dat hij op grote hoogte zit, maar
de radiatoren en remmen krijgen nauwelijks lucht. In dat opzicht is
dit dus een van de grootste uitdagingen." "Singapore was al
behoorlijk zwaar qua temperatuur, en Hongarije is normaal gezien
ook extreem, maar dat ligt dichter bij zeeniveau. Alleen heb je in
Hongarije weer nauwelijks luchtsnelheid. Hier hebben we wel veel
luchtsnelheid, maar geen lucht. Daardoor is dit een van de
lastigste races wat koeling betreft", sluit Monaghan af.
Het circuit ligt op hoogte, met als gevolg dat onder meer de remmen
en krachtbron meer koeling nodig hebben. Red Bull kiest echter voor
een vrij opvallende oplossing met grote gleuven op de motorkap.
Zelfs de Honda-motor is zichtbaar. Hoofdengineer Paul Monaghan legt
uit waarom voor deze oplossing is gekozen. "We mogen anders zijn,
dus kiezen wij daarvoor", lacht Monaghan tegenover onder meer
RacingNews365. "Het hangt ervan af hoe je de luchtstroom verwerkt
als het de auto verlaat bij de top body en wat je weghaalt bij de
wishbones. Als je naar een bepaalde oranje auto kijkt, zie je dat
zij openingen bij de wishbones hebben." Red Bull kiest voor een
andere aanpak. "Wij kiezen voor een combinatie van uitstroming via
de gleuven (op de motorkap, red.) en via de centrale uitgang. Hoe
je die lucht verdeelt, is een keuze. Een andere manier om ernaar te
kijken is: hoeveel lucht moet je door de sidepods sturen om
voldoende koeling te krijgen?" Geen lucht Monaghan legt de puzzel
verder uit. "Als je dat weet, dan weet je hoeveel
uitstroomoppervlak je nodig hebt. Bij de meeste auto's is de
uitstroom de beperkende factor, niet de instroom, dus begin je met
het vergroten van de uitstroom. Hoe teams dat vervolgens vormgeven,
hangt af van hun top body en van hoe ze het laten aansluiten op de
achtervleugel." Maar het blijft een lastige puzzel, beaamt
Monaghan. "Het is de lastigste race als het om koeling gaat. De
motor wordt minder beïnvloed zolang je hem goed kunt afstellen. Het
probleem is dat er gewoon nergens koeling vandaan te halen is. Je
hebt een turbomotor die niet weet dat hij op grote hoogte zit, maar
de radiatoren en remmen krijgen nauwelijks lucht. In dat opzicht is
dit dus een van de grootste uitdagingen." "Singapore was al
behoorlijk zwaar qua temperatuur, en Hongarije is normaal gezien
ook extreem, maar dat ligt dichter bij zeeniveau. Alleen heb je in
Hongarije weer nauwelijks luchtsnelheid. Hier hebben we wel veel
luchtsnelheid, maar geen lucht. Daardoor is dit een van de
lastigste races wat koeling betreft", sluit Monaghan af.
