Zoekend Red Bull wijst grootste aandachtspunt aan in Mexico
Red Bull Racing was ‘gewoon’ bovenaan de tijdenlijsten te vinden
tijdens beide vrije trainingen op het Autódromo Hermanos Rodríguez.
Rookie-coureur Arvid Lindblad kwam in de eerste sessie tot een
zesde tijd, met Yuki Tsunoda daar vlak achter op de achtste plaats.
In de tweede sessie stapte Max Verstappen weer in de RB21, en
klokte de Nederlander uiteindelijk de snelste tijd, met Tsunoda op
P7. Toch gaven de sessies ook aanleiding tot enige onrust binnen
het team uit Milton Keynes. Verstappen en Helmut Marko lieten weten
niet blij te zijn met de auto, waarbij de viervoudig wereldkampioen
zelfs zei dat het team 'nergens was'. Verstappens race-engineer
Gianpiero Lambiase kwam later met een verklaring namens het team,
waarin hij terugblikte op de vrijdag in Mexico. Lambiase begon met
extra lof voor Lindblad, die volgens hem een uitstekende testsessie
kende: "Arvid leverde in de eerste vrije training een heel solide
prestatie. We hadden een aantal nieuwe onderdelen op de auto gezet
en hij heeft uitstekend werk geleverd door de data te verzamelen
die we nodig hadden, terwijl hij de auto heel hield." Temperaturen
beheersen ‘GP’ vervolgt zijn statement met de punten die minder
goed gingen: "In de middag werd het lastiger. Met een
baantemperatuur van net onder de vijftig graden was het een zware
uitdaging voor zowel de krachtbron als het koelen van de remmen, en
ook voor de banden. De uitdaging waar we momenteel aan werken, is
het vinden van de juiste balans tussen de temperaturen van het
oppervlak en het karkas van de banden." "In de tweede vrije
training lag onze focus steeds meer op de langere runs. Over één
snelle ronde kunnen beide auto’s een competitieve tijd neerzetten,
dat was vooral goed te zien bij Max." Het probleem van Red Bull
ligt echter bij de langere runs. "Onze aandacht ligt nu op het
tempo tijdens de long runs, waar we nog niet helemaal tevreden over
zijn. We hebben het gevoel dat we nog niet in een comfortabele
positie zitten wat betreft bandenslijtage en temperatuurbeheersing.
Daar moeten we vanavond echt aan werken om het te krijgen waar we
het willen hebben."
tijdens beide vrije trainingen op het Autódromo Hermanos Rodríguez.
Rookie-coureur Arvid Lindblad kwam in de eerste sessie tot een
zesde tijd, met Yuki Tsunoda daar vlak achter op de achtste plaats.
In de tweede sessie stapte Max Verstappen weer in de RB21, en
klokte de Nederlander uiteindelijk de snelste tijd, met Tsunoda op
P7. Toch gaven de sessies ook aanleiding tot enige onrust binnen
het team uit Milton Keynes. Verstappen en Helmut Marko lieten weten
niet blij te zijn met de auto, waarbij de viervoudig wereldkampioen
zelfs zei dat het team 'nergens was'. Verstappens race-engineer
Gianpiero Lambiase kwam later met een verklaring namens het team,
waarin hij terugblikte op de vrijdag in Mexico. Lambiase begon met
extra lof voor Lindblad, die volgens hem een uitstekende testsessie
kende: "Arvid leverde in de eerste vrije training een heel solide
prestatie. We hadden een aantal nieuwe onderdelen op de auto gezet
en hij heeft uitstekend werk geleverd door de data te verzamelen
die we nodig hadden, terwijl hij de auto heel hield." Temperaturen
beheersen ‘GP’ vervolgt zijn statement met de punten die minder
goed gingen: "In de middag werd het lastiger. Met een
baantemperatuur van net onder de vijftig graden was het een zware
uitdaging voor zowel de krachtbron als het koelen van de remmen, en
ook voor de banden. De uitdaging waar we momenteel aan werken, is
het vinden van de juiste balans tussen de temperaturen van het
oppervlak en het karkas van de banden." "In de tweede vrije
training lag onze focus steeds meer op de langere runs. Over één
snelle ronde kunnen beide auto’s een competitieve tijd neerzetten,
dat was vooral goed te zien bij Max." Het probleem van Red Bull
ligt echter bij de langere runs. "Onze aandacht ligt nu op het
tempo tijdens de long runs, waar we nog niet helemaal tevreden over
zijn. We hebben het gevoel dat we nog niet in een comfortabele
positie zitten wat betreft bandenslijtage en temperatuurbeheersing.
Daar moeten we vanavond echt aan werken om het te krijgen waar we
het willen hebben."
