Marko stipt Red Bull-probleem in Mexico aan: "Daar hebben we ons door laten misleiden"

Op de zonnige vrijdagmiddag in Mexico-Stad leek er nog geen vuiltje
aan de lucht voor Max Verstappen. Hij was niet tevreden over de
snelheid in de langere runs, maar over één ronde was hij in ieder
geval de snelste man op de baan. Zijn onvrede bleek echter terecht
te zijn, want in de kwalificatie verdween dat ene voordeel dit
weekend als sneeuw voor de zon. Het resultaat: een vijfde
startplaats. Vooral de snelheid van Lando Norris vormt een punt van
zorg voor Red Bull Racing en Verstappen. De Brit liet zijn snelheid
in de longruns al zien op vrijdag en voegde daar een dag later een
indrukwekkende poleronde aan toe. Het was de eerste poleposition
voor McLaren sinds de GP van Nederland. De grote stap die Norris
dit weekend lijkt te hebben gezet, komt voor Helmut Marko niet als
verrassing. "De McLaren was de afgelopen races altijd al de snelste
auto. Ze wisten het alleen niet om te zetten in goede resultaten.
Het is dus geen verrassing dat het ze nu wel is gelukt. Wat ons
betreft vandaag: we hebben ons laten misleiden door VT1 en VT2.
Daardoor zijn we de verkeerde kant opgegaan met de afstelling, en
dat was daarna niet meer te corrigeren," verklaart Marko tegenover
onder andere RacingNews365. Problemen niet te corrigeren Wat opviel
tijdens de kwalificatie, is dat Verstappen keer op keer een klap
overstuur kreeg in precies dezelfde bocht, bocht 9. "Dat is
baanspecifiek, laten we het daar maar op houden." Het overstuur
wordt veroorzaakt door de rijhoogte van de wagen. "Precies, en
jullie weten dat het maar om één bocht gaat." Het team besloot
daarom enkele aanpassingen aan de auto te doen na de tweede vrije
training. "Het doel was om zowel de snelheid in de kwalificatie als
in de race te verbeteren. De problemen waren echter niet volledig
te corrigeren." Toch gloort er volgens Marko nog wat hoop: "In de
race zou het beter moeten gaan." Aan het einde van het gesprek
concludeert Marko: "Ja, dus nogmaals, we hebben Max de eerste vrije
training niet laten rijden. In de tweede training stonden we
relatief comfortabel op plek één, en toen hebben we ons een beetje
laten misleiden en zijn we de verkeerde kant opgegaan."

Top Headlines

Oudere Top Headlines