Norris met licht voordeel op Verstappen in strategisch steekspel Mexico
De Grand Prix van Mexico, die wordt verreden op het Autódromo
Hermanos Rodriguez, is voor de coureurs en teams altijd een
uitdaging op zich. Het circuit ligt op meer dan 2000 meter hoogte
en de verraderlijke delen van de baan zorgen eigenlijk altijd wel
voor spanning. En dan komt de strategie voor de race ook nog om de
hoek kijken. Bandenfabrikant Pirelli komt zoals gewoonlijk met een
overzicht van de ideale strategieën, en voor de race in Mexico komt
een eenstopper daarin het vaakst naar voren. Van de vijf gegeven
opties zijn er maar liefst vier een eenstopper. De coureurs en
teams hebben in dat opzicht wel de nodige vrijheid. Pirelli raadt
aan te starten op mediums of softs, en de harde band pas later in
de race te gebruiken. De kans dat dat laatste gebeurt is echter
heel klein, aangezien Pirelli een compound heeft thuisgelaten en de
C2-band waarschijnlijk net te hard en te langzaam is. Wel ligt er
een uitdaging voor de teams. De zachte band moet namelijk minimaal
drie ronden langer mee, en de mediums zelfs een ronde of 16 langer,
ten opzichte van een strategie met harde banden (wat vooral met
gebruikte banden een uitdaging zal zijn). Met een tweestopper
ontloop je dat probleem, maar in dat geval heb je wel twee setjes
bruikbare zachte banden nodig. Bekijk de ideale strategische opties
van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nadeel voor Verstappen Over de zachte compound gesproken, niet
iedereen beschikt nog over nieuwe sets. Zo zien we dat de meeste
coureurs die in de top tien kwalificeerden (en dus Q3 haalden en
meer zachte banden nodig hadden tijdens de kwalificatie) tegen een
klein nadeel aanlopen. Max Verstappen, Oscar Piastri, Lewis
Hamilton en de beide coureurs van Mercedes hebben vier gebruikte
setjes softs over, maar beschikken niet meer over ongebruikte sets.
Dat terwijl Lando Norris en Charles Leclerc nog wél over een setje
nieuwe zachte banden beschikken. Wat de harde en medium banden
betreft is het verder gelijk tussen de coureurs van de topteams.
Norris en Leclerc hebben zo dan ook een heel licht voordeel op
Verstappen, die er sowieso al niet echt vertrouwen in heeft nog
richting het podium te kunnen. Verstappen gleed veel op het
uitdagende circuit, waardoor zijn bandenslijtage normaal gesproken
hoger ligt. Zijn softs zijn dan dus sowieso ook nog eens een beetje
ouder dan Norris. Leclerc is de enige die op basis van strategie
over gelijke wapens beschikt, want hij heeft exact dezelfde
bandensets over voor de race en start schuin achter Norris. Hij
greep in de kwalificatie net naast poleposition, maar toonde
tijdens de trainingen wel aan dat Ferrari goed voor de dag komt in
Mexico.
Hermanos Rodriguez, is voor de coureurs en teams altijd een
uitdaging op zich. Het circuit ligt op meer dan 2000 meter hoogte
en de verraderlijke delen van de baan zorgen eigenlijk altijd wel
voor spanning. En dan komt de strategie voor de race ook nog om de
hoek kijken. Bandenfabrikant Pirelli komt zoals gewoonlijk met een
overzicht van de ideale strategieën, en voor de race in Mexico komt
een eenstopper daarin het vaakst naar voren. Van de vijf gegeven
opties zijn er maar liefst vier een eenstopper. De coureurs en
teams hebben in dat opzicht wel de nodige vrijheid. Pirelli raadt
aan te starten op mediums of softs, en de harde band pas later in
de race te gebruiken. De kans dat dat laatste gebeurt is echter
heel klein, aangezien Pirelli een compound heeft thuisgelaten en de
C2-band waarschijnlijk net te hard en te langzaam is. Wel ligt er
een uitdaging voor de teams. De zachte band moet namelijk minimaal
drie ronden langer mee, en de mediums zelfs een ronde of 16 langer,
ten opzichte van een strategie met harde banden (wat vooral met
gebruikte banden een uitdaging zal zijn). Met een tweestopper
ontloop je dat probleem, maar in dat geval heb je wel twee setjes
bruikbare zachte banden nodig. Bekijk de ideale strategische opties
van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nadeel voor Verstappen Over de zachte compound gesproken, niet
iedereen beschikt nog over nieuwe sets. Zo zien we dat de meeste
coureurs die in de top tien kwalificeerden (en dus Q3 haalden en
meer zachte banden nodig hadden tijdens de kwalificatie) tegen een
klein nadeel aanlopen. Max Verstappen, Oscar Piastri, Lewis
Hamilton en de beide coureurs van Mercedes hebben vier gebruikte
setjes softs over, maar beschikken niet meer over ongebruikte sets.
Dat terwijl Lando Norris en Charles Leclerc nog wél over een setje
nieuwe zachte banden beschikken. Wat de harde en medium banden
betreft is het verder gelijk tussen de coureurs van de topteams.
Norris en Leclerc hebben zo dan ook een heel licht voordeel op
Verstappen, die er sowieso al niet echt vertrouwen in heeft nog
richting het podium te kunnen. Verstappen gleed veel op het
uitdagende circuit, waardoor zijn bandenslijtage normaal gesproken
hoger ligt. Zijn softs zijn dan dus sowieso ook nog eens een beetje
ouder dan Norris. Leclerc is de enige die op basis van strategie
over gelijke wapens beschikt, want hij heeft exact dezelfde
bandensets over voor de race en start schuin achter Norris. Hij
greep in de kwalificatie net naast poleposition, maar toonde
tijdens de trainingen wel aan dat Ferrari goed voor de dag komt in
Mexico.
