Verstappen bekroont waanzinnige stint met podium, Norris domineert in Mexico
Met Lando Norris vanaf poleposition en Max Verstappen op P5 stond
om 21:00 uur Nederlandse tijd de Formule 1 Grand Prix van Mexico op
het programma. Het kon een cruciale race in de titelstrijd worden,
aangezien Norris een unieke kans kreeg om de leiding in het WK over
te nemen. Zijn achterstand op Oscar Piastri bedroeg voor de race 14
punten, maar de Australiër moest vanaf de zevende plaats de schade
beperken. Alle toppers begonnen op softs, behalve Verstappen
(mediums). Bij de start ging het echter niet helemaal goed voor
Verstappen. De Nederlander plaatste zijn auto aan de buitenkant van
de Ferrari's in bocht één, maar blokkeerde op de kerbstone en moest
door het gras. Hij gaf zijn plaats terug aan Lewis Hamilton en ging
vanaf de vierde positie weer op jacht naar Norris en de Ferrari's.
Norris bouwde direct aan een voorsprong op Leclerc, terwijl
Verstappen het tempo van Hamilton goed kon volgen. De Nederlander
probeerde het voor het eerst in ronde zes, maar ook dat liep niet
goed af. Beide mannen raakten elkaar, waarna er chaos ontstond.
Hamilton liet zijn auto een bocht later weer staan, ging door het
gras en hield Verstappen zo van zich af. Het gevolg was zelfs dat
Oliver Bearman Verstappen naar de vijfde plaats verwees. Ook George
Russell moest even uitwijken voor Verstappen en viel terug tot
achter Kimi Antonelli. Onderzoeken Het incident kwam zowel Hamilton
als Verstappen op een onderzoek te staan. Hamilton nam immers niet
de juiste uitlooproute en pakte zo een grotere voorsprong, terwijl
Verstappen werd bekeken voor de touché in bocht één. Hamilton kreeg
uiteindelijk ook een straf van tien seconden, Verstappen werd
gespaard door de stewards. De Nederlander bleek verder qua tempo
niet in staat om Bearman aan te vallen en moest goed op Antonelli
achter hem letten. Daar weer achter opende Piastri vanaf de achtste
plaats de aanval op Russell, maar zonder succes. De mannen op softs
moesten ook langzaam maar zeker binnenkomen, wat vanaf ronde 23
gebeurde. Hamilton viel ver terug na het inlossen van zijn straf en
schonk Verstappen tijdelijk de derde plaats. Zijn achterstand op
Norris en Leclerc bedroeg alleen wel al 23 seconden. De nummer één
en twee verlengden hun stints op de softs en hadden weinig te
vrezen van de concurrentie. Verstappen reed uiteraard ook lang door
op zijn mediums en zou in de slotfase van de race de aanval moeten
openen. Pitstops vooraan In ronde 31 kwam Leclerc binnen voor
mediumbanden, Norris deed drie rondjes later hetzelfde. Verstappen
zat zo tussen de beide coureurs in, maar verloor op oude banden
veel terrein. De 28-jarige Red Bull-coureur maakte in ronde 38 dan
ook zijn pitstop en viel terug naar de achtste plaats, ver achter
het groepje rond Bearman. Hij reed knap op P3. Antonelli, Russell
en Piastri hijgden wel in zijn nek. Russell zat een beetje vast
achter zijn teamgenoot en begon dan ook een woedende klaagzang op
de radio. De Brit vroeg zelfs of Mercedes graag wilde dat Piastri
hem inhaalde, maar kreeg wel zijn zin. Mercedes droeg Antonelli op
om Russell voorbij te laten, iets waar Piastri bijna van
profiteerde. Verstappen liep ondertussen gestaag in op Hamilton en
greep zijn eerste kans met beide handen aan. P7 was voor hem,
waarna vrijwel iedereen voor hem voor de tweede keer binnenkwam.
Verstappen schoof zo door naar de derde plaats en reed ineens weer
voor WK-leider Piastri, die Antonelli passeerde in de pitstraat.
Zou de Nederlander nog een tweede stop maken, of probeerde hij het
uit te zingen tot de finish? Uitzingen tot de streep Red Bull koos
voor dat laatste scenario, net als Norris en Leclerc. Verstappen
ging met één stop op jacht naar de tweede plaats van Leclerc en
liep gestaag in. Achter hem vocht Bearman met de getergde Russell.
De Mercedes-coureur kreeg het alleen rondenlang niet voor elkaar om
daadwerkelijk aan te vallen, en zo meldde Piastri zich weer in zijn
versnellingsbak. De Australiër nam uiteindelijk ook de vijfde
plaats over met een sterke inhaalactie. Verstappen reed ondertussen
een weergaloze stint van 34 ronden op de softs. Het bleek
uiteindelijk nét niet genoeg om de tweede plaats nog te pakken,
omdat de virtual safety car werd ingesteld na een uitvalbeurt van
Carlos Sainz. De race kwam zo onder een neutralisatie ten einde en
Verstappen kon Leclerc niet aanvallen. Norris won overtuigend de
race en nam de leiding in het WK over van Piastri. Leclerc werd
tweede, voor Verstappen, Bearman en Piastri.
om 21:00 uur Nederlandse tijd de Formule 1 Grand Prix van Mexico op
het programma. Het kon een cruciale race in de titelstrijd worden,
aangezien Norris een unieke kans kreeg om de leiding in het WK over
te nemen. Zijn achterstand op Oscar Piastri bedroeg voor de race 14
punten, maar de Australiër moest vanaf de zevende plaats de schade
beperken. Alle toppers begonnen op softs, behalve Verstappen
(mediums). Bij de start ging het echter niet helemaal goed voor
Verstappen. De Nederlander plaatste zijn auto aan de buitenkant van
de Ferrari's in bocht één, maar blokkeerde op de kerbstone en moest
door het gras. Hij gaf zijn plaats terug aan Lewis Hamilton en ging
vanaf de vierde positie weer op jacht naar Norris en de Ferrari's.
Norris bouwde direct aan een voorsprong op Leclerc, terwijl
Verstappen het tempo van Hamilton goed kon volgen. De Nederlander
probeerde het voor het eerst in ronde zes, maar ook dat liep niet
goed af. Beide mannen raakten elkaar, waarna er chaos ontstond.
Hamilton liet zijn auto een bocht later weer staan, ging door het
gras en hield Verstappen zo van zich af. Het gevolg was zelfs dat
Oliver Bearman Verstappen naar de vijfde plaats verwees. Ook George
Russell moest even uitwijken voor Verstappen en viel terug tot
achter Kimi Antonelli. Onderzoeken Het incident kwam zowel Hamilton
als Verstappen op een onderzoek te staan. Hamilton nam immers niet
de juiste uitlooproute en pakte zo een grotere voorsprong, terwijl
Verstappen werd bekeken voor de touché in bocht één. Hamilton kreeg
uiteindelijk ook een straf van tien seconden, Verstappen werd
gespaard door de stewards. De Nederlander bleek verder qua tempo
niet in staat om Bearman aan te vallen en moest goed op Antonelli
achter hem letten. Daar weer achter opende Piastri vanaf de achtste
plaats de aanval op Russell, maar zonder succes. De mannen op softs
moesten ook langzaam maar zeker binnenkomen, wat vanaf ronde 23
gebeurde. Hamilton viel ver terug na het inlossen van zijn straf en
schonk Verstappen tijdelijk de derde plaats. Zijn achterstand op
Norris en Leclerc bedroeg alleen wel al 23 seconden. De nummer één
en twee verlengden hun stints op de softs en hadden weinig te
vrezen van de concurrentie. Verstappen reed uiteraard ook lang door
op zijn mediums en zou in de slotfase van de race de aanval moeten
openen. Pitstops vooraan In ronde 31 kwam Leclerc binnen voor
mediumbanden, Norris deed drie rondjes later hetzelfde. Verstappen
zat zo tussen de beide coureurs in, maar verloor op oude banden
veel terrein. De 28-jarige Red Bull-coureur maakte in ronde 38 dan
ook zijn pitstop en viel terug naar de achtste plaats, ver achter
het groepje rond Bearman. Hij reed knap op P3. Antonelli, Russell
en Piastri hijgden wel in zijn nek. Russell zat een beetje vast
achter zijn teamgenoot en begon dan ook een woedende klaagzang op
de radio. De Brit vroeg zelfs of Mercedes graag wilde dat Piastri
hem inhaalde, maar kreeg wel zijn zin. Mercedes droeg Antonelli op
om Russell voorbij te laten, iets waar Piastri bijna van
profiteerde. Verstappen liep ondertussen gestaag in op Hamilton en
greep zijn eerste kans met beide handen aan. P7 was voor hem,
waarna vrijwel iedereen voor hem voor de tweede keer binnenkwam.
Verstappen schoof zo door naar de derde plaats en reed ineens weer
voor WK-leider Piastri, die Antonelli passeerde in de pitstraat.
Zou de Nederlander nog een tweede stop maken, of probeerde hij het
uit te zingen tot de finish? Uitzingen tot de streep Red Bull koos
voor dat laatste scenario, net als Norris en Leclerc. Verstappen
ging met één stop op jacht naar de tweede plaats van Leclerc en
liep gestaag in. Achter hem vocht Bearman met de getergde Russell.
De Mercedes-coureur kreeg het alleen rondenlang niet voor elkaar om
daadwerkelijk aan te vallen, en zo meldde Piastri zich weer in zijn
versnellingsbak. De Australiër nam uiteindelijk ook de vijfde
plaats over met een sterke inhaalactie. Verstappen reed ondertussen
een weergaloze stint van 34 ronden op de softs. Het bleek
uiteindelijk nét niet genoeg om de tweede plaats nog te pakken,
omdat de virtual safety car werd ingesteld na een uitvalbeurt van
Carlos Sainz. De race kwam zo onder een neutralisatie ten einde en
Verstappen kon Leclerc niet aanvallen. Norris won overtuigend de
race en nam de leiding in het WK over van Piastri. Leclerc werd
tweede, voor Verstappen, Bearman en Piastri.
