FIA verklaart voor Verstappen kostbare inzet Virtual Safety Car
In de slotfase van de Grand Prix van Mexico waren alle ogen gericht
op Charles Leclerc en Max Verstappen. De wereldkampioen reed een
waanzinnige stint op zijn zachte banden en dichtte zo het gat naar
Leclerc. Een prachtige strijd om de tweede plaats leek te volgen,
ware het niet dat een virtual safety car roet in het eten gooide.
Carlos Sainz was gespind in het stadion en viel uit. Op sociale
media barstte daarna een storm over die virtual safety car los.
Sainz leek zijn beschadigde Williams gewoon veilig achter de
vangrail te hebben geparkeerd. In dat geval hoeven Marshalls het
circuit niet te betreden en zou de virtual safety car overbodig
zijn geweest. Wie echter goed naar de plaatjes kijkt, ziet dat de
Marshalls uiteindelijk toch op het circuit liepen. De FIA legde
later in een statement haarfijn uit waarom de virtual safety car
werd ingezet. "In ronde 70 spinde Sainz. Hij kwam tot stilstand in
de uitloopstrook aan de buitenkant van bocht 14. Zijn auto kwam tot
stilstand op een kwetsbare plek. De auto begon vervolgens te roken
en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van een brand, waardoor
duidelijk werd dat er Marshalls nodig waren om de auto te
verwijderen." Inzet van Marshalls En zo kon de FIA niet anders.
"Zoals gebruikelijk is wanneer er Marshalls worden ingezet om een
auto te bergen, wordt de race geneutraliseerd. In dit geval werd
een virtual safety car (VSC) ingezet totdat de auto naar een
veiligere locatie achter de vangrail was verplaatst. De VSC werd
beëindigd zodra de auto zich in een beschermde positie bevond, en
de race werd onder groene vlag voortgezet." Al met al heeft de FIA
dus de juiste beslissing genomen binnen de reglementen en
omstandigheden. Marshalls moesten het circuit wel op om de rokende
auto van Sainz veilig te bergen, waarna de race nog werd hervat.
Verstappen kreeg alleen niet meer de mogelijkheid om de aanval te
heropenen en moest het met de derde plaats doen. Daar lag hij zelf
niet zo wakker van. Verstappen had voor de race immers niet
verwacht dat hij een podiumplaats zou kunnen behalen, en maalde
niet om de virtual safety car. Zijn monsterstint belooft nog wat
voor het einde van het seizoen. Winnaar Lando Norris nam de leiding
in het WK over en staat één punt voor Oscar Piastri. Verstappen
moet nog 36 punten goedmaken.
op Charles Leclerc en Max Verstappen. De wereldkampioen reed een
waanzinnige stint op zijn zachte banden en dichtte zo het gat naar
Leclerc. Een prachtige strijd om de tweede plaats leek te volgen,
ware het niet dat een virtual safety car roet in het eten gooide.
Carlos Sainz was gespind in het stadion en viel uit. Op sociale
media barstte daarna een storm over die virtual safety car los.
Sainz leek zijn beschadigde Williams gewoon veilig achter de
vangrail te hebben geparkeerd. In dat geval hoeven Marshalls het
circuit niet te betreden en zou de virtual safety car overbodig
zijn geweest. Wie echter goed naar de plaatjes kijkt, ziet dat de
Marshalls uiteindelijk toch op het circuit liepen. De FIA legde
later in een statement haarfijn uit waarom de virtual safety car
werd ingezet. "In ronde 70 spinde Sainz. Hij kwam tot stilstand in
de uitloopstrook aan de buitenkant van bocht 14. Zijn auto kwam tot
stilstand op een kwetsbare plek. De auto begon vervolgens te roken
en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van een brand, waardoor
duidelijk werd dat er Marshalls nodig waren om de auto te
verwijderen." Inzet van Marshalls En zo kon de FIA niet anders.
"Zoals gebruikelijk is wanneer er Marshalls worden ingezet om een
auto te bergen, wordt de race geneutraliseerd. In dit geval werd
een virtual safety car (VSC) ingezet totdat de auto naar een
veiligere locatie achter de vangrail was verplaatst. De VSC werd
beëindigd zodra de auto zich in een beschermde positie bevond, en
de race werd onder groene vlag voortgezet." Al met al heeft de FIA
dus de juiste beslissing genomen binnen de reglementen en
omstandigheden. Marshalls moesten het circuit wel op om de rokende
auto van Sainz veilig te bergen, waarna de race nog werd hervat.
Verstappen kreeg alleen niet meer de mogelijkheid om de aanval te
heropenen en moest het met de derde plaats doen. Daar lag hij zelf
niet zo wakker van. Verstappen had voor de race immers niet
verwacht dat hij een podiumplaats zou kunnen behalen, en maalde
niet om de virtual safety car. Zijn monsterstint belooft nog wat
voor het einde van het seizoen. Winnaar Lando Norris nam de leiding
in het WK over en staat één punt voor Oscar Piastri. Verstappen
moet nog 36 punten goedmaken.
