FIA verklaart tijdstraf Hamilton na gevecht met Verstappen
Rond 14:10 uur in de Formule 1 Grand Prix van Mexico (lokale tijd)
blokkeerde Lewis Hamilton in gevecht met Max Verstappen zijn remmen
bij bocht 4. Hierdoor schoot hij rechtdoor en verliet hij de baan.
In plaats van via de voorgeschreven route van de Race Director
terug te keren, gebruikte hij het gras om weer aan te sluiten op de
baan in de richting van bocht 5. "Doordat Hamilton hierdoor een
kortere lijn nam, kon hij Max Verstappen (auto #1) inhalen en zijn
positie behouden", zo staat in het FIA-document te lezen — wat
volgens de stewards neerkwam op het behalen van een ' lasting
advantage '. Wat zegt het Formule 1-reglement? De FIA baseerde zich
op Artikel 33.3 van de FIA Formula One Sporting Regulations ,
waarin staat dat een coureur de baan niet mag verlaten om een
voordeel te behalen. Wanneer dit toch gebeurt, moet de coureur de
behaalde positie of tijdwinst teruggeven. In dit geval deed
Hamilton dat niet. De stewards oordeelden dat Hamilton weliswaar de
controle verloor door het blokkeren van zijn remmen, maar dat hij
vervolgens een verkeerde route nam bij het terugkeren op de baan.
Omdat hij daar een voordeel uit haalde en geen poging deed om zijn
positie terug te geven, werd de standaardstraf van tien seconden
toegepast. Hoewel er dus geen sprake was van een opzettelijke
overtreding, concludeerden de stewards dat er toch een overtreding
van de regels plaatsvond, te bestraffen met een
standaard-tijdstraf.
blokkeerde Lewis Hamilton in gevecht met Max Verstappen zijn remmen
bij bocht 4. Hierdoor schoot hij rechtdoor en verliet hij de baan.
In plaats van via de voorgeschreven route van de Race Director
terug te keren, gebruikte hij het gras om weer aan te sluiten op de
baan in de richting van bocht 5. "Doordat Hamilton hierdoor een
kortere lijn nam, kon hij Max Verstappen (auto #1) inhalen en zijn
positie behouden", zo staat in het FIA-document te lezen — wat
volgens de stewards neerkwam op het behalen van een ' lasting
advantage '. Wat zegt het Formule 1-reglement? De FIA baseerde zich
op Artikel 33.3 van de FIA Formula One Sporting Regulations ,
waarin staat dat een coureur de baan niet mag verlaten om een
voordeel te behalen. Wanneer dit toch gebeurt, moet de coureur de
behaalde positie of tijdwinst teruggeven. In dit geval deed
Hamilton dat niet. De stewards oordeelden dat Hamilton weliswaar de
controle verloor door het blokkeren van zijn remmen, maar dat hij
vervolgens een verkeerde route nam bij het terugkeren op de baan.
Omdat hij daar een voordeel uit haalde en geen poging deed om zijn
positie terug te geven, werd de standaardstraf van tien seconden
toegepast. Hoewel er dus geen sprake was van een opzettelijke
overtreding, concludeerden de stewards dat er toch een overtreding
van de regels plaatsvond, te bestraffen met een
standaard-tijdstraf.
