Verstappen oogst complimenten na 'frustreren' Hamilton: "De manier waarop hij dat deed"
Max Verstappen kende een bewogen openingsfase van de GP van Mexico.
De Nederlander ging met drie andere coureurs de eerste bocht in
tijdens de openingsronde, waarna hij zich verremde en door het gras
ging. Enkele rondes later kwam hij in een fel duel met Lewis
Hamilton terecht. De twee raakten elkaar in bocht 1. Hamilton
drukte Verstappen van de baan in de daaropvolgende chicane, en in
bocht vier schoot Hamilton rechtdoor, waarna hij de baan afstak en
een voordeel behaalde. Dit kwam de Brit op een tijdstraf van tien
seconden te staan, terwijl Verstappen ondertussen vrijuit ging.
Voormalig IndyCar-coureur James Hinchcliffe kan alleen maar respect
hebben voor de manier van racen die Verstappen toonde. "Laten we
eerlijk zijn: hij had een veel grotere kans om Charles Leclerc te
pakken dan Oscar Piastri had om Oliver Bearman te passeren. En de
manier waarop hij het deed, door twee keer van de baan te gaan,
maar nooit een straf te krijgen, laat zien hoe goed hij de regels
kent", zo vertelt de Canadees in de podcast F1 Nation . Ergernis
bij Hamilton Hamilton was tijdens en na de race duidelijk
gefrustreerd over het feit dat hij als enige werd bestraft voor het
afsnijden van de baan. Dat Verstappen aan een straf ontkwam, heeft
volgens Hinchcliffe vooral te maken met zijn eigen kwaliteiten: "En
daarom was er ook zoveel frustratie vanuit Lewis' perspectief. Hij
dacht: 'Ik zag Verstappen dit twee keer doen en hij kreeg niets. Ik
doe het één keer en krijg een tijdstraf van 10 seconden'." "Maar de
twee situaties waren net even verschillend, en Max is altijd heel
goed geweest in het begrijpen van die nuances. Hij weet ervoor te
zorgen dat hij steeds aan de goede kant uitkomt. Daar moet hij
krediet voor krijgen." Hinchcliffe vindt daarnaast dat Hamilton
beter had kunnen weten: "Ze hebben vaak genoeg wiel-aan-wiel
geracet; Lewis weet precies waar Max toe in staat is. Wat er tussen
hen gebeurde in de eerste drie bochten, is gewoon typisch voor die
twee. In bocht vier ging het vervolgens mis voor Lewis; niet omdat
Max hem daartoe dwong, hij maakte gewoon een fout." "Daarna
probeerde hij een 'Max-truc' te doen door er gewoon voor te blijven
rijden en te hopen dat hij ermee weg zou komen. Achteraf gezien had
het team hem wellicht moeten terugfluiten, zodat hij zich liet
afzakken. Het is lastig in te schatten, zeker omdat we Max al twee
keer over het gras hadden zien gaan. Het was een moeilijke
situatie."
De Nederlander ging met drie andere coureurs de eerste bocht in
tijdens de openingsronde, waarna hij zich verremde en door het gras
ging. Enkele rondes later kwam hij in een fel duel met Lewis
Hamilton terecht. De twee raakten elkaar in bocht 1. Hamilton
drukte Verstappen van de baan in de daaropvolgende chicane, en in
bocht vier schoot Hamilton rechtdoor, waarna hij de baan afstak en
een voordeel behaalde. Dit kwam de Brit op een tijdstraf van tien
seconden te staan, terwijl Verstappen ondertussen vrijuit ging.
Voormalig IndyCar-coureur James Hinchcliffe kan alleen maar respect
hebben voor de manier van racen die Verstappen toonde. "Laten we
eerlijk zijn: hij had een veel grotere kans om Charles Leclerc te
pakken dan Oscar Piastri had om Oliver Bearman te passeren. En de
manier waarop hij het deed, door twee keer van de baan te gaan,
maar nooit een straf te krijgen, laat zien hoe goed hij de regels
kent", zo vertelt de Canadees in de podcast F1 Nation . Ergernis
bij Hamilton Hamilton was tijdens en na de race duidelijk
gefrustreerd over het feit dat hij als enige werd bestraft voor het
afsnijden van de baan. Dat Verstappen aan een straf ontkwam, heeft
volgens Hinchcliffe vooral te maken met zijn eigen kwaliteiten: "En
daarom was er ook zoveel frustratie vanuit Lewis' perspectief. Hij
dacht: 'Ik zag Verstappen dit twee keer doen en hij kreeg niets. Ik
doe het één keer en krijg een tijdstraf van 10 seconden'." "Maar de
twee situaties waren net even verschillend, en Max is altijd heel
goed geweest in het begrijpen van die nuances. Hij weet ervoor te
zorgen dat hij steeds aan de goede kant uitkomt. Daar moet hij
krediet voor krijgen." Hinchcliffe vindt daarnaast dat Hamilton
beter had kunnen weten: "Ze hebben vaak genoeg wiel-aan-wiel
geracet; Lewis weet precies waar Max toe in staat is. Wat er tussen
hen gebeurde in de eerste drie bochten, is gewoon typisch voor die
twee. In bocht vier ging het vervolgens mis voor Lewis; niet omdat
Max hem daartoe dwong, hij maakte gewoon een fout." "Daarna
probeerde hij een 'Max-truc' te doen door er gewoon voor te blijven
rijden en te hopen dat hij ermee weg zou komen. Achteraf gezien had
het team hem wellicht moeten terugfluiten, zodat hij zich liet
afzakken. Het is lastig in te schatten, zeker omdat we Max al twee
keer over het gras hadden zien gaan. Het was een moeilijke
situatie."
