Hoe Alpine zwaar werd getroffen door meerdere problemen in Mexico
Zoals tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico duidelijk werd, was
de bepalende factor voor de prestaties op het Autódromo Hermanos
Rodríguez ongetwijfeld de ijle lucht, omdat het circuit op extreme
hoogte ligt. De luchtdichtheid is hier ongeveer 30 procent lager
dan op zeeniveau. Deze lagere dichtheid vermindert niet alleen de
aerodynamische belasting tot circa 65 procent van het normale
niveau, maar beïnvloedt ook de warmte-uitwisseling aanzienlijk.
Simpel gezegd: koelen wordt dan een serieuze uitdaging. De teams
reageren hierop door extra louvres (ventilatieopeningen) op de
motorkappen te openen, zodat de motoren beter kunnen ademen. Maar
de koeling van de remmen is net zo belangrijk. Zonder zorgvuldig
beheer neemt niet alleen de remefficiëntie sterk af, maar kan de
warmte van de remtrommels worden overgedragen op de velgen,
waardoor ook de bandentemperatuur stijgt – een probleem dat zich
snel kan opstapelen over een raceafstand. In deze context is het
noemenswaardig dat volgens informatie uit de paddock de prestaties
van Alpine in Mexico zwaar werden beïnvloed door dit fenomeen.
Pierre Gasly en Franco Colapinto eindigden de race respectievelijk
op P15 en P16, waarmee ze de laatste coureurs waren die de finish
haalden. Gasly kwam 37 seconden achter de Aston Martin van Lance
Stroll over de streep, die één plaats voor hem de finishvlag
passeerde. In tegenstelling tot Charles Leclerc en Lewis Hamilton
in Singapore hoefden beide Alpine-coureurs het
'lift-and-coast'-principe niet op hetzelfde niveau toe te passen
als de Ferrari's in de slotfase op het Marina Bay Street Circuit.
Toch leidde de hitte die zich via de remtrommels ophoopte
waarschijnlijk tot een hogere bandendruk, waardoor het contactvlak
kleiner werd en de banden sneller sleten. Alpine kende
verschillende problemen in Mexico Dit kan niet als de enige reden
worden gezien voor het teleurstellende weekend van de Franse
renstal, maar het voegde wel een extra laag complexiteit toe aan
het bandenmanagement en het managen van de stints. Een andere
belangrijke factor was de krachtbron zelf, die nog steeds
achterblijft bij de rivalen. De A525 leek merkbaar minder goed te
accelereren dan de concurrentie en verloor alarmerend veel terrein
in de eerste paar honderd meter van het rechte stuk, een zwak punt
dat pijnlijk duidelijk werd op het lange rechte stuk in Mexico. De
problemen van Alpine werden daarbij verergerd door de
ontwerpfilosofie van de auto zelf. De A525 staat bekend om het
genereren van veel downforce, maar juist die kracht werd een
beperking in Mexico. Met zo'n lage luchtdichtheid kon het team het
natuurlijke aerodynamische voordeel niet benutten. Al met al zorgde
deze combinatie van factoren voor een lastig weekend voor Alpine in
Mexico: van het onderschatten van de koelbehoefte, tot een
chassisconcept dat slecht is afgestemd op de karakteristieken van
het circuit en een krachtbron die nog steeds achterblijft, zowel
qua prestaties als energieterugwinning.
de bepalende factor voor de prestaties op het Autódromo Hermanos
Rodríguez ongetwijfeld de ijle lucht, omdat het circuit op extreme
hoogte ligt. De luchtdichtheid is hier ongeveer 30 procent lager
dan op zeeniveau. Deze lagere dichtheid vermindert niet alleen de
aerodynamische belasting tot circa 65 procent van het normale
niveau, maar beïnvloedt ook de warmte-uitwisseling aanzienlijk.
Simpel gezegd: koelen wordt dan een serieuze uitdaging. De teams
reageren hierop door extra louvres (ventilatieopeningen) op de
motorkappen te openen, zodat de motoren beter kunnen ademen. Maar
de koeling van de remmen is net zo belangrijk. Zonder zorgvuldig
beheer neemt niet alleen de remefficiëntie sterk af, maar kan de
warmte van de remtrommels worden overgedragen op de velgen,
waardoor ook de bandentemperatuur stijgt – een probleem dat zich
snel kan opstapelen over een raceafstand. In deze context is het
noemenswaardig dat volgens informatie uit de paddock de prestaties
van Alpine in Mexico zwaar werden beïnvloed door dit fenomeen.
Pierre Gasly en Franco Colapinto eindigden de race respectievelijk
op P15 en P16, waarmee ze de laatste coureurs waren die de finish
haalden. Gasly kwam 37 seconden achter de Aston Martin van Lance
Stroll over de streep, die één plaats voor hem de finishvlag
passeerde. In tegenstelling tot Charles Leclerc en Lewis Hamilton
in Singapore hoefden beide Alpine-coureurs het
'lift-and-coast'-principe niet op hetzelfde niveau toe te passen
als de Ferrari's in de slotfase op het Marina Bay Street Circuit.
Toch leidde de hitte die zich via de remtrommels ophoopte
waarschijnlijk tot een hogere bandendruk, waardoor het contactvlak
kleiner werd en de banden sneller sleten. Alpine kende
verschillende problemen in Mexico Dit kan niet als de enige reden
worden gezien voor het teleurstellende weekend van de Franse
renstal, maar het voegde wel een extra laag complexiteit toe aan
het bandenmanagement en het managen van de stints. Een andere
belangrijke factor was de krachtbron zelf, die nog steeds
achterblijft bij de rivalen. De A525 leek merkbaar minder goed te
accelereren dan de concurrentie en verloor alarmerend veel terrein
in de eerste paar honderd meter van het rechte stuk, een zwak punt
dat pijnlijk duidelijk werd op het lange rechte stuk in Mexico. De
problemen van Alpine werden daarbij verergerd door de
ontwerpfilosofie van de auto zelf. De A525 staat bekend om het
genereren van veel downforce, maar juist die kracht werd een
beperking in Mexico. Met zo'n lage luchtdichtheid kon het team het
natuurlijke aerodynamische voordeel niet benutten. Al met al zorgde
deze combinatie van factoren voor een lastig weekend voor Alpine in
Mexico: van het onderschatten van de koelbehoefte, tot een
chassisconcept dat slecht is afgestemd op de karakteristieken van
het circuit en een krachtbron die nog steeds achterblijft, zowel
qua prestaties als energieterugwinning.
