Schumacher verklaart problemen Verstappen in Mexico
Max Verstappen kwam na een lastig weekend in Mexico als derde over
de streep. De podiumplaats verbaasde Verstappen al, vooral omdat
Red Bull de snelheid niet leek te hebben op het Autódromo Hermanos
Rodriguez. De Nederlander vocht met zijn RB21, die met name in de
snelle gedeelten heel instabiel reageerde. Toch sleepte Verstappen
er met een megastint op softs nog een podiumplaats uit. Maar waarom
had Red Bull het zo moeilijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de
race in Austin? Ralf Schumacher heeft er wel een verklaring voor.
"Het was vrij duidelijk", vertelt Schumacher in de podcast
Backstage Boxengasse . "De kwalificatie verliep al moeizaam, hij
kreeg het gewoon niet helemaal voor elkaar om alles perfect samen
te laten komen. Het was close, op een paar tienden van Lando Norris
misschien. Maar je kon wel zien dat de auto met minder brandstof
beter in staat was om alles uit de zachte band te halen, die immers
de meeste grip biedt." Schumacher trekt dan ook een conclusie over
de problemen. "Hij wist die stint ook te overleven, maar voor mij
betekent het dat de Red Bull te weinig mechanische grip had. Dat
komt doordat de Red Bull altijd erg stijf en laag wordt afgesteld
om de beste aerodynamische efficiëntie te bereiken. Aerodynamisch
gezien is de auto, in verhouding tot de rest, echt heel efficiënt.
Dat betekent dat ze bewust hebben gekozen voor minder
luchtweerstand." En dat ging mis, zag Schumacher. "Max is een
coureurs die goed overweg kan met een instabiele auto, eentje die
wat overstuur heeft. Ik denk dat de verminderde luchtweerstand -
minder downforce op hoogte - in combinatie met het gladde asfalt en
de stijve afstelling van de auto gewoon niet goed samenwerkten. Dat
kon hij alleen compenseren met de rode band, want op de gele band
was hij echt langzaam. Daar had hij echt moeite mee."
de streep. De podiumplaats verbaasde Verstappen al, vooral omdat
Red Bull de snelheid niet leek te hebben op het Autódromo Hermanos
Rodriguez. De Nederlander vocht met zijn RB21, die met name in de
snelle gedeelten heel instabiel reageerde. Toch sleepte Verstappen
er met een megastint op softs nog een podiumplaats uit. Maar waarom
had Red Bull het zo moeilijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de
race in Austin? Ralf Schumacher heeft er wel een verklaring voor.
"Het was vrij duidelijk", vertelt Schumacher in de podcast
Backstage Boxengasse . "De kwalificatie verliep al moeizaam, hij
kreeg het gewoon niet helemaal voor elkaar om alles perfect samen
te laten komen. Het was close, op een paar tienden van Lando Norris
misschien. Maar je kon wel zien dat de auto met minder brandstof
beter in staat was om alles uit de zachte band te halen, die immers
de meeste grip biedt." Schumacher trekt dan ook een conclusie over
de problemen. "Hij wist die stint ook te overleven, maar voor mij
betekent het dat de Red Bull te weinig mechanische grip had. Dat
komt doordat de Red Bull altijd erg stijf en laag wordt afgesteld
om de beste aerodynamische efficiëntie te bereiken. Aerodynamisch
gezien is de auto, in verhouding tot de rest, echt heel efficiënt.
Dat betekent dat ze bewust hebben gekozen voor minder
luchtweerstand." En dat ging mis, zag Schumacher. "Max is een
coureurs die goed overweg kan met een instabiele auto, eentje die
wat overstuur heeft. Ik denk dat de verminderde luchtweerstand -
minder downforce op hoogte - in combinatie met het gladde asfalt en
de stijve afstelling van de auto gewoon niet goed samenwerkten. Dat
kon hij alleen compenseren met de rode band, want op de gele band
was hij echt langzaam. Daar had hij echt moeite mee."
