Is de eerste F1 wereldtitel van Hamilton werkelijk in het geding?
Allereerst, we hebben bij RacingNews365 geen glazen bol om in te
kijken. We benadrukken dat hoewel bepaalde scenario's zeer
onwaarschijnlijk lijken, geen enkele uitkomst in dit stadium kan
worden uitgesloten. Felipe Massa is er al jaren druk mee: de
rechtszaak tegen de Formule 1. De inzet is een stukje erkenning,
evenals vele tientallen miljoenen. In 2008 crashte Nelson Piquet op
aangeven van Renault opzettelijk in de GP van Singapore. Het was de
bedoeling dat Fernando Alonso optimaal zou profiteren van de safety
car en zo geschiedde. Alonso won in een jaar waarin het team niet
veel in melk te brokkelen had. Pure competitievervalsing, waarvoor
Renault een jaar later werd bestraft. Echter, de hoge heren van de
Formule 1 en de FIA, respectievelijk Bernie Ecclestone en Max
Mosley, waren al snel na het incident op de hoogte van wat er was
gebeurd. Om de Formule 1 voor gezichtsverlies te behoeden, maakten
ze het niet openbaar, dat terwijl de statuten voorschrijven dat met
de kennis van toen de uitslag van de GP nietig verklaard had moeten
worden. En daar wringt de schoen voor Massa. Als die uitslag
daadwerkelijk niet had meegeteld, was niet Lewis Hamilton, maar
hijzelf de latere kampioen van dat jaar. Toen Ecclestone daar
enkele jaren geleden mee uit de school klapte, zag Massa geen
andere optie dan juridische stappen te ondernemen. Rechtszaak in
Londen Nu, jaren later, begint die geruchtmakende rechtszaak in
Londen, iets waarbij RacingNews365 voortdurend bij aanwezig is. De
inzet van de rechtszaak: Massa wil erkend worden als 'de
rechtmatige kampioen van 2008', wil ongeveer 64 miljoen pond
terugkrijgen die zijn status als wereldkampioen hem zou hebben
opgeleverd (plus rente) en eist een verklaring dat de FIA officieel
erkent haar eigen regels te hebben geschonden tijdens het
crashgate-schandaal bij de GP van Singapore in 2008. Is Hamiltons
wereldtitel in gevaar? Nee. Sowieso schrijven de reglementen voor
dat een WK-uitslag definitief en daarmee onomkeerbaar is na het
jaarlijkse FIA-gala waar de prijzen worden uitgereikt. Lewis
Hamilton is daar gehuldigd als kampioen en daarmee wordt er normaal
gesproken een dikke streep getrokken onder een titelstrijd. Massa
zal zich daar ook heus van bewust zijn. Hij wil de erkenning voor
het feit dat hij het had moeten zijn, ook al is hij het niet en zal
hij het formeel niet worden. Bovendien zijn de gevolgen niet te
overzien als Massa daadwerkelijk met terugwerkende kracht
uitgeroepen zou worden tot de kampioen van 2008, misschien zelfs al
niet als hij erkend wordt als 'rechtmatige kampioen'. Dan zijn er
genoeg discutabele titelbeslissingen in het verleden die opeens
vatbaar worden voor een verse juridische blik op zaken. Je trekt
een beerput open die zijn weerga niet kent. Mitsen en maren Voor
een groot deel is de visie van Massa gestoeld op een hoop mitsen en
maren. Natuurlijk had de uitslag geschrapt kunnen worden, maar het
is onmogelijk na te gaan wat de directe gevolgen daarvan waren
geweest gedurende het lopende seizoen. Waren alle daaropvolgende
uitslagen hetzelfde geweest? Het valt niet na te gaan. De uitslag
van een kampioenschap is sowieso een optelsom van plussen en
minnen. Successen worden afgestreept tegen uitvalbeurten en vice
versa, dat is inherent aan de sport. Dit is wellicht zo'n
'minnetje', zij het een ingrijpende en van een zelden eerder
vertoonde aard. Het is niet moeilijk je voor te stellen dat Massa
het gevoel heeft dat hem groot onrecht is aangedaan, maar het zou
zeker zo onrechtvaardig zijn om Hamilton nu iets af te nemen.
Immers, hij speelde evengoed geen rol in de totstandkoming van
Crashgate en de gevolgen ervan. De kans is groot dat Massa de
rechtszaak met wat beter gevulde zakken verlaat, op zijn minst weer
even in de schijnwerpers heeft gestaan en daar wellicht ook weer
wat vruchten van kan plukken.
kijken. We benadrukken dat hoewel bepaalde scenario's zeer
onwaarschijnlijk lijken, geen enkele uitkomst in dit stadium kan
worden uitgesloten. Felipe Massa is er al jaren druk mee: de
rechtszaak tegen de Formule 1. De inzet is een stukje erkenning,
evenals vele tientallen miljoenen. In 2008 crashte Nelson Piquet op
aangeven van Renault opzettelijk in de GP van Singapore. Het was de
bedoeling dat Fernando Alonso optimaal zou profiteren van de safety
car en zo geschiedde. Alonso won in een jaar waarin het team niet
veel in melk te brokkelen had. Pure competitievervalsing, waarvoor
Renault een jaar later werd bestraft. Echter, de hoge heren van de
Formule 1 en de FIA, respectievelijk Bernie Ecclestone en Max
Mosley, waren al snel na het incident op de hoogte van wat er was
gebeurd. Om de Formule 1 voor gezichtsverlies te behoeden, maakten
ze het niet openbaar, dat terwijl de statuten voorschrijven dat met
de kennis van toen de uitslag van de GP nietig verklaard had moeten
worden. En daar wringt de schoen voor Massa. Als die uitslag
daadwerkelijk niet had meegeteld, was niet Lewis Hamilton, maar
hijzelf de latere kampioen van dat jaar. Toen Ecclestone daar
enkele jaren geleden mee uit de school klapte, zag Massa geen
andere optie dan juridische stappen te ondernemen. Rechtszaak in
Londen Nu, jaren later, begint die geruchtmakende rechtszaak in
Londen, iets waarbij RacingNews365 voortdurend bij aanwezig is. De
inzet van de rechtszaak: Massa wil erkend worden als 'de
rechtmatige kampioen van 2008', wil ongeveer 64 miljoen pond
terugkrijgen die zijn status als wereldkampioen hem zou hebben
opgeleverd (plus rente) en eist een verklaring dat de FIA officieel
erkent haar eigen regels te hebben geschonden tijdens het
crashgate-schandaal bij de GP van Singapore in 2008. Is Hamiltons
wereldtitel in gevaar? Nee. Sowieso schrijven de reglementen voor
dat een WK-uitslag definitief en daarmee onomkeerbaar is na het
jaarlijkse FIA-gala waar de prijzen worden uitgereikt. Lewis
Hamilton is daar gehuldigd als kampioen en daarmee wordt er normaal
gesproken een dikke streep getrokken onder een titelstrijd. Massa
zal zich daar ook heus van bewust zijn. Hij wil de erkenning voor
het feit dat hij het had moeten zijn, ook al is hij het niet en zal
hij het formeel niet worden. Bovendien zijn de gevolgen niet te
overzien als Massa daadwerkelijk met terugwerkende kracht
uitgeroepen zou worden tot de kampioen van 2008, misschien zelfs al
niet als hij erkend wordt als 'rechtmatige kampioen'. Dan zijn er
genoeg discutabele titelbeslissingen in het verleden die opeens
vatbaar worden voor een verse juridische blik op zaken. Je trekt
een beerput open die zijn weerga niet kent. Mitsen en maren Voor
een groot deel is de visie van Massa gestoeld op een hoop mitsen en
maren. Natuurlijk had de uitslag geschrapt kunnen worden, maar het
is onmogelijk na te gaan wat de directe gevolgen daarvan waren
geweest gedurende het lopende seizoen. Waren alle daaropvolgende
uitslagen hetzelfde geweest? Het valt niet na te gaan. De uitslag
van een kampioenschap is sowieso een optelsom van plussen en
minnen. Successen worden afgestreept tegen uitvalbeurten en vice
versa, dat is inherent aan de sport. Dit is wellicht zo'n
'minnetje', zij het een ingrijpende en van een zelden eerder
vertoonde aard. Het is niet moeilijk je voor te stellen dat Massa
het gevoel heeft dat hem groot onrecht is aangedaan, maar het zou
zeker zo onrechtvaardig zijn om Hamilton nu iets af te nemen.
Immers, hij speelde evengoed geen rol in de totstandkoming van
Crashgate en de gevolgen ervan. De kans is groot dat Massa de
rechtszaak met wat beter gevulde zakken verlaat, op zijn minst weer
even in de schijnwerpers heeft gestaan en daar wellicht ook weer
wat vruchten van kan plukken.
