Verdeeldheid over uitblijven straf Verstappen: "Ik had een drive-through gegeven!"

De start van de Grand Prix van Mexico verliep zeer chaotisch. Max
Verstappen opende volle bak de aanval, met als gevolg dat de top
vier naast elkaar de eerste bocht indook. Dat was alleen iets
teveel van het goede en Verstappen blokkeerde op de kerbstone. Hij
moest door het gras, waarna hij beide Ferrari's liet passeren en op
de vierde plaats de race vervolgde. Na afloop was echter vooral
George Russell erg uitgesproken over het incident in de eerste
bocht. De Mercedes-coureur vond dat een paar coureurs, waaronder
Verstappen, daar onterecht voordeel uit hadden gehaald. Sky
Sports-Jacques Villeneuve en Martin Brundle raken het niet eens
over een straf voor Verstappen. "Max niet, want hij lag sowieso al
voor Russell", begint Villeneuve. "Hij gaf alle plaatsen ook weer
terug. Max zat naast de twee Ferrari’s en liet ze gewoon voor, dus
dat was prima. Charles Leclerc daarentegen had wel een straf
verdiend, want hij zat eigenlijk achter Lewis Hamilton. Hij
probeerde de bocht niet eens te halen, ging vol op het gas, en
besefte toen: 'Oh, het is mijn teamgenoot. Er gebeurt toch niks'."
Vooral de bocht zelf irriteert Villeneuve. "Dat is het probleem.
Als daar grind had gelegen of een muur had gestaan, dan zou je
nooit met z'n vieren naast elkaar komen. Hooguit twee, en iedereen
zou inhouden omdat ze weten dat er geen uitloopstrook is. Nu denken
ze: Het maakt niet uit als ik veel te laat rem; misschien kom ik
ervoor uit. En als dat niet lukt, laat ik ze er wel weer langs en
is er geen man overboord."  "Het is het risico waard, en daarom
krijgen we telkens die gekke situaties in de eerste bocht. Dat zal
elk jaar weer blijven gebeuren. Coureurs die aan de buitenkant
duiken, wetend dat ze gewoon rechtdoor kunnen als het misgaat."
Straf voor Verstappen? Brundle is het totaal niet eens met de visie
van Villeneuve. "Max had een straf moeten krijgen, want als je je
auto helemaal links zet terwijl je met z’n vieren naast elkaar
rijdt, dan weet je dat je op de kerb terechtkomt. Max had niet eens
de intentie om de bochten te halen. Je ziet hem accelereren en hij
deed geen enkele poging om bocht één, twee of drie normaal te
nemen. Hij stuurde overigens wel knap door het gras." "De indeling
van dat circuit is gewoon hopeloos. Er zouden zones moeten zijn
waar je verplicht doorheen moet, of misschien zelfs een stuk waar
je op pitlane-snelheid doorheen moet rijden voor ongeveer 50 tot
100 meter. Dan schrikt het net zo af als een muur in Monaco en
durven coureurs niet meer wijd te gaan." Brundle vindt Verstappen
alleen nog steeds schuldig. "Max nam bewust het risico aan de
buitenkant, volledig wetend dat hij gewoon vol gas kon blijven
geven en ermee weg zou komen. Als de rollen omgedraaid waren, had
Max waarschijnlijk op de radio geschreeuwd dat de ander geen
intentie had om de bocht te halen. En terecht, want hij deed dat nu
ook niet." Leclerc was weer een ander verhaal, beargumenteert
Brundle. "Charles deed tenminste nog een poging in bocht één. Hij
zag dat het niet goed zou gaan, dus negeerde hij bocht twee. Ook
dat had voor mij een straf van tien seconden moeten opleveren." "En
eerlijk gezegd, voor wat Max deed, had ik iemand zelfs een
drive-through penalty gegeven, gewoon om een duidelijk signaal af
te geven en die onzin te stoppen. Het wordt chaos. Oké, ze laten
coureurs wel weer terug voorbij, maar ondertussen denk ik aan de
coureurs die gewoon op de baan bleven en alles netjes deden. Zij
verliezen daar gewoon tijd mee. Je zou bijna denken: Waarom zou ik
het nog netjes doen? Ik kan net zo goed mijn eigen baan kiezen in
de eerste paar bochten en plaatsen winnen." Reglementen van de
Formule 1 Villeneuve ziet het anders en wijst naar de reglementen.
"Ik ben het er half mee oneens. Het punt is: je kunt intentie niet
echt in de regels opnemen. Dat is lastig. Ik baseer me gewoon op
wat er in de regels staat. Volgens de regels lag hij voor George en
gaf hij de posities ook weer terug. Strikt genomen verdiende hij
geen straf. Op basis van de actie zelf: ja, dan wel. Maar hoe ga je
dan verder? Volg je de regels, of volg je wat we moreel gezien als
goed of fout beschouwen?" De wereldkampioen van 1997 baseert zich
dus simpelweg op het sportief reglement van de FIA. "Op dit moment
moet je gewoon uitgaan van de regels, want die zijn er nu eenmaal.
Alleen zijn die regels heel slecht geformuleerd, zoals we vaker
hebben gezien. Soms zijn straffen echt fifty-fifty. De ene keer
wordt er wel een straf uitgedeeld, de andere keer niet, en je weet
nooit precies waarom." "Ik ben het met Martin eens. Maar als het om
de regels gaat... Je kunt hem geen straf geven, want hij gaf alle
posities terug. Toen hij de bocht inging, zaten ze met z’n drieën
naast elkaar en probeerde Lewis Lando Norris in te halen. Max wist
dat het het risico waard was. Gewoon op het gas, erdoorheen, en
zien wat er gebeurt. Verdiende hij een straf qua rijgedrag? Ja.
Volgens de regels? Nee. Daar zit precies het probleem."

Top Headlines

Oudere Top Headlines