Massa eist bij rechtbank ruim 70 miljoen van F1 voor mislopen wereldtitel 2008
Oud-coureur Felipe Massa eist een schadevergoeding van 72,7 miljoen euro van de Formule 1. De Braziliaan liep in 2008 op één punt de wereldtitel mis. De zaak dient deze week bij een rechtbank in Londen.
Massa eist de wereldtitel, die uiteindelijk werd gewonnen door Lewis Hamilton, niet op. Wel wil hij gecompenseerd worden voor misgelopen inkomsten, die hij als wereldkampioen had kunnen genereren.
Waar gaat de zaak precies om?
Massa, inmiddels 44 jaar, heeft de zaak aangespannen tegen de internationale autosportbond FIA, rechtenhouder FOM en voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
Zij zouden op de hoogte geweest van 'Crashgate', een schandaal dat plaatsvond bij de geruchtmakende GP van Singapore in 2008. Massa vindt dat de Formule 1 de race ongeldig had moeten verklaren. Als dat was gebeurd, dan was niet Hamilton maar hijzelf dat jaar wereldkampioen geworden.
Wat was Crashgate?
Bij 'Crashgate' reed Renault-coureur Nelson Piquet Jr. zijn auto de muur in, waardoor er een safetycar op de baan kwam. Zijn teamgenoot Fernando Alonso had vlak daarvoor een pitstop gemaakt en profiteerde van de safetycar door de race te winnen.
Later bekende Piquet dat hij na teamorders opzettelijk was gecrasht, om zijn teamgenoot aan de zege te helpen. Het schandaal leverde Renault-teambaas Fabio Briatore een levenslange schorsing op, die jaren later overigens werd ingekort.
Ferrari-rijder Massa reed voor het incident aan de leiding. Tijdens zijn bezoek aan de pits gedurende de safetycar-fase nam Massa de tankslang mee en daardoor moest hij aan het einde van de pitstraat lang stilstaan, voordat hij zijn weg kon vervolgen.
Daardoor verloor hij kostbare tijd en eindigde hij de race als dertiende. Titelrivaal Hamilton finishte als derde en pakte wel cruciale WK-punten.
Waarom is er pas 18 jaar later een rechtszaak?
Voormalig Formule 1-baas Ecclestone verklaarde in een interview in 2023 dat de organisatie van de sport op de hoogte was van het valsspelen van Renault. Maar dat er niet werd ingegrepen om commotie en imagoschade voor de Formule 1 te voorkomen.
Dat interview was voor Massa aanleiding om juridische stappen te zetten. Als er wel tijdig was ingegrepen, dan was de uitslag van de Grand Prix van Singapore mogelijk geschrapt en in dat geval was Massa de wereldkampioen van 2008 geweest, zo redeneert de Braziliaan.
Wanneer komt er een uitspraak?
De gedaagden worden deze week gehoord door de Britse rechter. De advocaat van Ecclestone betoogde dat Massa veel te laat is met het indienen van zijn klacht. Dat had ook al in 2008 en 2009 gekund, omdat de Braziliaan toen al over de benodigde kennis zou beschikken. "Bovendien presteerde Massa zelf erg slecht in Singapore, dat stond los van Crashgate", zei de advocaat.
Over het bewuste interview uit 2023 stelde de advocaat dat de inmiddels 95-jarige Ecclestone zich niks meer te kan herinneren van die uitspraken. Massa hoorde die beredenering glimlachend aan in de rechtbank.
Later deze week komt Massa zelf nog aan het woord. Uiteindelijk moet de rechter beslissen of de zaak ontvankelijk is. Als dat wordt besloten, dan gaat de rechtszaak op een later moment verder. Dat besluit kan vrijdag genomen worden, maar er is ook een scenario dat de beslissing over een paar weken volgt.
Massa eist de wereldtitel, die uiteindelijk werd gewonnen door Lewis Hamilton, niet op. Wel wil hij gecompenseerd worden voor misgelopen inkomsten, die hij als wereldkampioen had kunnen genereren.
Waar gaat de zaak precies om?
Massa, inmiddels 44 jaar, heeft de zaak aangespannen tegen de internationale autosportbond FIA, rechtenhouder FOM en voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
Zij zouden op de hoogte geweest van 'Crashgate', een schandaal dat plaatsvond bij de geruchtmakende GP van Singapore in 2008. Massa vindt dat de Formule 1 de race ongeldig had moeten verklaren. Als dat was gebeurd, dan was niet Hamilton maar hijzelf dat jaar wereldkampioen geworden.
Wat was Crashgate?
Bij 'Crashgate' reed Renault-coureur Nelson Piquet Jr. zijn auto de muur in, waardoor er een safetycar op de baan kwam. Zijn teamgenoot Fernando Alonso had vlak daarvoor een pitstop gemaakt en profiteerde van de safetycar door de race te winnen.
Later bekende Piquet dat hij na teamorders opzettelijk was gecrasht, om zijn teamgenoot aan de zege te helpen. Het schandaal leverde Renault-teambaas Fabio Briatore een levenslange schorsing op, die jaren later overigens werd ingekort.
Ferrari-rijder Massa reed voor het incident aan de leiding. Tijdens zijn bezoek aan de pits gedurende de safetycar-fase nam Massa de tankslang mee en daardoor moest hij aan het einde van de pitstraat lang stilstaan, voordat hij zijn weg kon vervolgen.
Daardoor verloor hij kostbare tijd en eindigde hij de race als dertiende. Titelrivaal Hamilton finishte als derde en pakte wel cruciale WK-punten.
Waarom is er pas 18 jaar later een rechtszaak?
Voormalig Formule 1-baas Ecclestone verklaarde in een interview in 2023 dat de organisatie van de sport op de hoogte was van het valsspelen van Renault. Maar dat er niet werd ingegrepen om commotie en imagoschade voor de Formule 1 te voorkomen.
Dat interview was voor Massa aanleiding om juridische stappen te zetten. Als er wel tijdig was ingegrepen, dan was de uitslag van de Grand Prix van Singapore mogelijk geschrapt en in dat geval was Massa de wereldkampioen van 2008 geweest, zo redeneert de Braziliaan.
Wanneer komt er een uitspraak?
De gedaagden worden deze week gehoord door de Britse rechter. De advocaat van Ecclestone betoogde dat Massa veel te laat is met het indienen van zijn klacht. Dat had ook al in 2008 en 2009 gekund, omdat de Braziliaan toen al over de benodigde kennis zou beschikken. "Bovendien presteerde Massa zelf erg slecht in Singapore, dat stond los van Crashgate", zei de advocaat.
Over het bewuste interview uit 2023 stelde de advocaat dat de inmiddels 95-jarige Ecclestone zich niks meer te kan herinneren van die uitspraken. Massa hoorde die beredenering glimlachend aan in de rechtbank.
Later deze week komt Massa zelf nog aan het woord. Uiteindelijk moet de rechter beslissen of de zaak ontvankelijk is. Als dat wordt besloten, dan gaat de rechtszaak op een later moment verder. Dat besluit kan vrijdag genomen worden, maar er is ook een scenario dat de beslissing over een paar weken volgt.
