De bom die McLaren weigert onder het team te leggen
Vanaf het moment dat McLaren in de tweede helft van 2024 de snelste
auto van het veld kreeg, gingen geluiden op om middels teamorders
een eerste coureur aan te wijzen binnen de formatie uit Woking. Zo
kon in 2024 de achtervolging effectief op Max Verstappen worden
ingezet, waar we anno 2025 over een verdedigingsstrijd kunnen en
moeten spreken met diezelfde Max Verstappen. Immers, schuif je één
coureur naar voren, waarbij je de andere coureur in dienst laat
rijden van die eerste coureur, dan weet je zeker dat de nummer-één
coureur altijd het maximale resultaat behaalt, binnen de
mogelijkheden van het team. Dat is makkelijker punten scoren dan
wanneer twee rijders elkaar naar de kroon steken. Welnu, die
theorie klopt. Als je Oscar Piastri in dienst laat rijden van Lando
Norris, of vice versa, dan is één van de twee direct een meer
geduchte tegenstander van Verstappen. Maar dat is slechts de
theorie, de praktijk is, zoals zo vaak, anders. Het vertrouwen
uitspreken in de één, is tegelijkertijd het wantrouwen uitspreken
in de ander. Bovendien, aan wie ga je de voorkeursbehandeling
geven? Tot voor kort had je als neutrale volger misschien gewezen
naar Piastri, vanwege zijn puntenvoorsprong. Nu echter gaat Norris
aan de leiding en heeft hij het momentum ogenschijnlijk veel meer
mee dan zijn Australische teamgenoot. Maar wees gerust, ook Piastri
ruikt echt nog zijn kansen. Een hoofdpijndossier voor McLaren Het
aanwijzen van één iemand is niet alleen moeilijk, het legt ook
meteen een bom onder het team. Want geen van beiden gaat daar echt
gehoor aan geven. Natuurlijk, ze zijn in dienst van het team en het
team bepaalt. McLaren betaalt immers het salaris, ja toch? Ja, maar
vooral ook nee. Want welk prijskaartje hang je aan de kans op de
wereldtitel? Misschien is het wel de enige kans ooit. Dat is niet
in geld uit te drukken en dus ga je ongehoorzaamheid in de kaart
spelen. Dat heeft gevolgen op korte termijn, maar ook op de lange
termijn, want deze twee coureurs zijn ook in 2026 elkaars
teamgenoten. Een hoofdpijndossier voor McLaren? Ongetwijfeld! Koren
op de molen voor Max Verstappen? Zonder meer! Er wordt alom
geroepen dat McLaren het voordeel heeft dat ze met zijn tweeën
tegen Verstappen kunnen strijden. Dat was echter vooral een
voordeel toen er nog een constructeurstitel te vergeven was. Nu is
dat voordeel voor McLaren vooral een nadeel. Niemand die daar echt
over klaagt, buiten McLaren wellicht, want het maakt dat we ruwweg
één keer in de twee weken op zondag opveren zoals nooit tevoren!
auto van het veld kreeg, gingen geluiden op om middels teamorders
een eerste coureur aan te wijzen binnen de formatie uit Woking. Zo
kon in 2024 de achtervolging effectief op Max Verstappen worden
ingezet, waar we anno 2025 over een verdedigingsstrijd kunnen en
moeten spreken met diezelfde Max Verstappen. Immers, schuif je één
coureur naar voren, waarbij je de andere coureur in dienst laat
rijden van die eerste coureur, dan weet je zeker dat de nummer-één
coureur altijd het maximale resultaat behaalt, binnen de
mogelijkheden van het team. Dat is makkelijker punten scoren dan
wanneer twee rijders elkaar naar de kroon steken. Welnu, die
theorie klopt. Als je Oscar Piastri in dienst laat rijden van Lando
Norris, of vice versa, dan is één van de twee direct een meer
geduchte tegenstander van Verstappen. Maar dat is slechts de
theorie, de praktijk is, zoals zo vaak, anders. Het vertrouwen
uitspreken in de één, is tegelijkertijd het wantrouwen uitspreken
in de ander. Bovendien, aan wie ga je de voorkeursbehandeling
geven? Tot voor kort had je als neutrale volger misschien gewezen
naar Piastri, vanwege zijn puntenvoorsprong. Nu echter gaat Norris
aan de leiding en heeft hij het momentum ogenschijnlijk veel meer
mee dan zijn Australische teamgenoot. Maar wees gerust, ook Piastri
ruikt echt nog zijn kansen. Een hoofdpijndossier voor McLaren Het
aanwijzen van één iemand is niet alleen moeilijk, het legt ook
meteen een bom onder het team. Want geen van beiden gaat daar echt
gehoor aan geven. Natuurlijk, ze zijn in dienst van het team en het
team bepaalt. McLaren betaalt immers het salaris, ja toch? Ja, maar
vooral ook nee. Want welk prijskaartje hang je aan de kans op de
wereldtitel? Misschien is het wel de enige kans ooit. Dat is niet
in geld uit te drukken en dus ga je ongehoorzaamheid in de kaart
spelen. Dat heeft gevolgen op korte termijn, maar ook op de lange
termijn, want deze twee coureurs zijn ook in 2026 elkaars
teamgenoten. Een hoofdpijndossier voor McLaren? Ongetwijfeld! Koren
op de molen voor Max Verstappen? Zonder meer! Er wordt alom
geroepen dat McLaren het voordeel heeft dat ze met zijn tweeën
tegen Verstappen kunnen strijden. Dat was echter vooral een
voordeel toen er nog een constructeurstitel te vergeven was. Nu is
dat voordeel voor McLaren vooral een nadeel. Niemand die daar echt
over klaagt, buiten McLaren wellicht, want het maakt dat we ruwweg
één keer in de twee weken op zondag opveren zoals nooit tevoren!
