Brundle schaart zich achter Verstappen na incident met Hamilton

In de zesde ronde van de Grand Prix van Mexico plaatste Max
Verstappen een inhaalactie op Lewis Hamilton. Dat leidde tot chaos
in de eerste bochtensectie: Hamilton werd door een touché van de
baan gedrukt en Verstappen moest in bocht drie door het gras.
Hamilton probeerde het vervolgens nog een keer in bocht vier,
haalde het niet en passeerde Verstappen op zijn beurt ook via het
gras. Hij ontving een straf van tien seconden voor het behalen van
een onrechtmatig voordeel. Toch barstte er ook een discussie los
over Verstappen, die vrij agressief reed. Martin Brundle vindt het
echter terecht dat Verstappen geen straf kreeg na het bekijken van
de reglementen. Hij legt de situatie uit in de Sky F1-podcast . "Ik
denk dat het om twee afzonderlijke incidenten ging", vertelt
Brundle. "Max dook aan de binnenkant, wat relevant is. Dat komt
voorbij in de sportieve reglementen en de richtlijnen voor
coureurs, waarvan de laatste versie in februari van dit jaar is
gepubliceerd. Ik heb het net nog even teruggelezen voor de podcast,
en volgens mij had Max genoeg gedaan om aanspraak te maken op de
eerste bocht." Straf voor Verstappen? Brundle vindt het meer dan
helder op basis van de reglementen. "Volgens de richtlijnen moet
een coureur op de apex minstens ter hoogte van de buitenspiegel van
de andere auto zitten om de bocht te claimen. In dit geval zat Max
zelfs iets voor de vooras van Lewis, dus had hij in principe recht
op de bocht. Daarmee mag hij dan een normale racelijn nemen, want
hij heeft de bocht 'gewonnen'." "In een chicane wordt dat meestal
bepaald aan de hand van de eerste apex; wie daar de binnenkant
pakt, wordt doorgaans ook als winnaar van de chicane beschouwd. Was
het een divebomb? Ja. Was het te optimistisch? Dat is precies het
grijze gebied dat in de regels genoemd wordt. Daar heb je een
scheidsrechter voor nodig om te oordelen." Brundle oordeelt dan ook
als een steward. "Dit is racen. Je moet soms aan de binnenkant
duiken om iemand in te halen. Het is een grijs gebied. Per saldo
denk ik dat Lewis de deur open liet en Max er gewoon doorheen ging.
Hij had alles onder controle, deed het zonder blokkerende wielen en
won terecht de bocht. Daarom zou ik Max ook geen straf geven." Toch
vindt de Brit het vrij complex. "Max ging door het gras bij bocht
drie, maar dat kwam omdat Lewis een bocht eerder weer aan de
binnenkant opdook. Je kunt dan zelfs redeneren dat Lewis bocht twee
claimde, en dat maakt het nog ingewikkelder." Terecht bestraft De
straf voor Hamilton vindt Brundle echter meer dan terecht. "Wat
bocht vier betreft: ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze niet
allemaal gewoon rechtdoor rijden, via de uitlooproute het circuit
weer betreden en wat gas terugnemen om het voordeel weer op te
geven. Dat is een stuk handiger. Het is zo'n langzame sectie."
"Lewis deed dat niet, pakte een flink voordeel en deed niet echt
zijn best om het weer op te geven. Het was hooguit een metertje of
honderd. Als er dan geen verzachtende omstandigheden bestaan, moet
dat een straf van tien seconden zijn. Dat is hoe ik het zie...
Helder in mijn hoofd, al zullen anderen het er ongetwijfeld niet
mee eens zijn", sluit Brundle af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines