Onthuld: hoe Crashgate de carrière van een F1-coureur heeft geschaad
De eerste GP van Singapore zal voor altijd de race zijn die
bekendstaat als 'Crashgate'. Nelson Piquet jr. zette zijn Renault
expres in de muur, waarna Fernando Alonso de race naar zijn hand
kon zetten. En dat in een jaar waarin Renault weinig indruk wist te
maken. Felipe Massa heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen
de F1, de FIA en Bernie Ecclestone, waarbij 'crashgate' een
hoofdrol speelt. Hij wil erkend worden als de wereldkampioen van
2008 en wil ongeveer 64 miljoen pond ontvangen. Iemand die zelf
aanwezig was tijdens de race in Singapore, was Lucas di Grassi. Hij
was toentertijd reservecoureur bij Renault en zou later voor
Virgin. Maar wat vindt Brazilië eigenlijk van de beslissing van
Massa om de F1, de FIA en Ecclestone voor de rechter te dagen?
"Nou, ik kan het niet generaliseren voor Brazilië. Ik heb geen
idee, want ik heb geen onderzoek gedaan. Ik weet het dus niet. Ik
mag Felipe persoonlijk graag, hij is een goede vriend van me. Hij
heeft dat jaar een geweldig kampioenschap gereden. Verdiende hij
het om te winnen? Ja", aldus di Grassi in een exclusief interview
met RacingNews365 . "Maar in deze sport kan er zoveel gebeuren, dat
als je alle mogelijke scenario's van de afgelopen veertig jaar gaat
analyseren, je er op zoveel manieren naar kunt kijken. Er zijn
zoveel 'als'-factoren in deze sport, dat het erg moeilijk is om
iets te rechtvaardigen." De Braziliaan vervolgt: "Ik had graag
gezien dat hij kampioen was geworden. En ja, ik denk dat hij de
morele kampioen van dat jaar was. Zal het iets veranderen als hij
wint? Ik denk financieel gezien wel voor hem. Maar afgezien daarvan
zou ik niet graag zien dat dit precedent wordt toegepast op elk
mogelijk kampioenschap dat op een andere manier is verloren of
bevochten. Ik hoop echt dat hij krijgt wat hij verdient, maar
tegelijkertijd wil ik niet dat de sport dit precedent schept." Di
Grassi openbaart impact op carrière Di Grassi heeft zelf ook de
gevolgen ondervonden van Crashgate. "Nou, het heeft mijn carrière
geschaad. Ik was de reservecoureur van Renault. Ik zou Nelson's
(stoeltje) krijgen, omdat Nelson op dat moment zo goed als
ontslagen was en ik de volgende in de rij was om dat zitje in te
nemen." "En na Singapore kwam alles tot stilstand en verlengden ze
ook zijn contract. Dus dat heeft ook wat invloed op mijn carrière
gehad. Misschien ga ik terug en klaag ik Renault aan! Dat zal nooit
gebeuren. Dan zou ik ook in een andere positie in mijn carrière
verkeren. Het is erg moeilijk, en natuurlijk zou het een verschil
hebben gemaakt in mijn carrière. Dan had ik waarschijnlijk een paar
races meer gehad met een beter team in plaats van met Virgin in de
F1." Tot slot zegt de huidige Formule E-coureur het volgende: "Dan
had ik waarschijnlijk, al weet ik het niet, punten gescoord in de
F1. Het zou mijn leven op dat moment financieel hebben veranderd."
Op de vraag of hij destijds het gevoel had dat Piquet jr.
opzettelijk was gecrasht, antwoordt di Grassi: "Ik had mijn
vermoeden, maar het is nooit bevestigd. Ik heb het hele verhaal pas
te horen gekregen toen het volledig was onderzocht."
bekendstaat als 'Crashgate'. Nelson Piquet jr. zette zijn Renault
expres in de muur, waarna Fernando Alonso de race naar zijn hand
kon zetten. En dat in een jaar waarin Renault weinig indruk wist te
maken. Felipe Massa heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen
de F1, de FIA en Bernie Ecclestone, waarbij 'crashgate' een
hoofdrol speelt. Hij wil erkend worden als de wereldkampioen van
2008 en wil ongeveer 64 miljoen pond ontvangen. Iemand die zelf
aanwezig was tijdens de race in Singapore, was Lucas di Grassi. Hij
was toentertijd reservecoureur bij Renault en zou later voor
Virgin. Maar wat vindt Brazilië eigenlijk van de beslissing van
Massa om de F1, de FIA en Ecclestone voor de rechter te dagen?
"Nou, ik kan het niet generaliseren voor Brazilië. Ik heb geen
idee, want ik heb geen onderzoek gedaan. Ik weet het dus niet. Ik
mag Felipe persoonlijk graag, hij is een goede vriend van me. Hij
heeft dat jaar een geweldig kampioenschap gereden. Verdiende hij
het om te winnen? Ja", aldus di Grassi in een exclusief interview
met RacingNews365 . "Maar in deze sport kan er zoveel gebeuren, dat
als je alle mogelijke scenario's van de afgelopen veertig jaar gaat
analyseren, je er op zoveel manieren naar kunt kijken. Er zijn
zoveel 'als'-factoren in deze sport, dat het erg moeilijk is om
iets te rechtvaardigen." De Braziliaan vervolgt: "Ik had graag
gezien dat hij kampioen was geworden. En ja, ik denk dat hij de
morele kampioen van dat jaar was. Zal het iets veranderen als hij
wint? Ik denk financieel gezien wel voor hem. Maar afgezien daarvan
zou ik niet graag zien dat dit precedent wordt toegepast op elk
mogelijk kampioenschap dat op een andere manier is verloren of
bevochten. Ik hoop echt dat hij krijgt wat hij verdient, maar
tegelijkertijd wil ik niet dat de sport dit precedent schept." Di
Grassi openbaart impact op carrière Di Grassi heeft zelf ook de
gevolgen ondervonden van Crashgate. "Nou, het heeft mijn carrière
geschaad. Ik was de reservecoureur van Renault. Ik zou Nelson's
(stoeltje) krijgen, omdat Nelson op dat moment zo goed als
ontslagen was en ik de volgende in de rij was om dat zitje in te
nemen." "En na Singapore kwam alles tot stilstand en verlengden ze
ook zijn contract. Dus dat heeft ook wat invloed op mijn carrière
gehad. Misschien ga ik terug en klaag ik Renault aan! Dat zal nooit
gebeuren. Dan zou ik ook in een andere positie in mijn carrière
verkeren. Het is erg moeilijk, en natuurlijk zou het een verschil
hebben gemaakt in mijn carrière. Dan had ik waarschijnlijk een paar
races meer gehad met een beter team in plaats van met Virgin in de
F1." Tot slot zegt de huidige Formule E-coureur het volgende: "Dan
had ik waarschijnlijk, al weet ik het niet, punten gescoord in de
F1. Het zou mijn leven op dat moment financieel hebben veranderd."
Op de vraag of hij destijds het gevoel had dat Piquet jr.
opzettelijk was gecrasht, antwoordt di Grassi: "Ik had mijn
vermoeden, maar het is nooit bevestigd. Ik heb het hele verhaal pas
te horen gekregen toen het volledig was onderzocht."
