Lawson aangewezen als schuldige voor bijna drama in Mexico
Liam Lawson maakte tijdens de Formule 1 Grand Prix van Mexico iets
mee wat geen enkele coureur wil meemaken: hij ontweek op het
nippertje twee marshals. De Racing Bulls-coureur maakte aan het
einde van de eerste ronde een pitstop nadat hij schade had
opgelopen. Hij keerde vervolgens terug op het circuit, waar hij dus
werd geconfronteerd met twee marshals die debris verwijderden.
Lawson kreeg de schrik van zijn leven en liet het volgende weten
over de boordradio tijdens de race. "Wacht even, wat? Oh mijn god,
maak je een grapje? Heb je dat net gezien? Wat is dit in godsnaam?
Ik had hem verdomme kunnen doden, maat." Na de race bestempelde hij
het incident als 'gevaarlijk' en 'onacceptabel'. Bovendien bracht
de FIA een statement naar buiten dat er werd onderzocht waarom er
marshals op de baan waren toen Lawson eraan kwam. De Mexicaanse
motorsportfederatie heeft de situatie nu zelf onderzocht en
geconcludeerd dat Lawson tijdens het incident niet op de juiste
manier heeft gereden. De federatie komt met een verklaring.
"Hierbij moet worden opgemerkt dat Racing Bulls de coureur heeft
geïnformeerd dat er debris op het circuit lag en dat er in deze
sectie een dubbele gele vlag gold, zodat hij extreme
voorzorgsmaatregelen moest nemen als hij door het gebied reed",
aldus het statement. Lawson pakte de racelijn in bocht 1 "Daarom
moest de coureur op dat moment zijn snelheid aanzienlijk verlagen,
niet inhalen en voorbereid zijn om indien nodig te stoppen, in
overeenstemming met de geldende veiligheidsvoorschriften." "Als we
de beelden van de camera aan boord van de auto analyseren, is te
zien dat coureur Liam Lawson de auto bij het naderen van bocht 1
begint te draaien om de racelijn te nemen, op welk moment de
aanwezigheid van de baanmarshals duidelijk zichtbaar is, terwijl
zij hun interventieprocedures uitvoeren om de stukken te verzamelen
die zijn achtergebleven als gevolg van het eerdere contact", zo
staat in het statement te lezen. "De nabijheid van de auto tot het
werkgebied toont aan dat de marshals nog steeds actief waren in het
risicovolle gebied en bezig waren met schoonmaak- en
veiligheidswerkzaamheden op het circuit. Op de beelden is duidelijk
te zien dat coureur Liam Lawson de stuurhoek van zijn auto
handhaaft bij het nemen van bocht 1, zonder zijn koers te wijzigen,
ook al steken de marshals de baan over om terug te keren naar hun
post." "Deze actie vond plaats terwijl het personeel nog aan het
werk was in het gebied, waaruit blijkt dat de coureur zijn lijn
niet onderbrak ondanks de duidelijke aanwezigheid van marshals op
de baan", aldus het slot van de verklaring.
mee wat geen enkele coureur wil meemaken: hij ontweek op het
nippertje twee marshals. De Racing Bulls-coureur maakte aan het
einde van de eerste ronde een pitstop nadat hij schade had
opgelopen. Hij keerde vervolgens terug op het circuit, waar hij dus
werd geconfronteerd met twee marshals die debris verwijderden.
Lawson kreeg de schrik van zijn leven en liet het volgende weten
over de boordradio tijdens de race. "Wacht even, wat? Oh mijn god,
maak je een grapje? Heb je dat net gezien? Wat is dit in godsnaam?
Ik had hem verdomme kunnen doden, maat." Na de race bestempelde hij
het incident als 'gevaarlijk' en 'onacceptabel'. Bovendien bracht
de FIA een statement naar buiten dat er werd onderzocht waarom er
marshals op de baan waren toen Lawson eraan kwam. De Mexicaanse
motorsportfederatie heeft de situatie nu zelf onderzocht en
geconcludeerd dat Lawson tijdens het incident niet op de juiste
manier heeft gereden. De federatie komt met een verklaring.
"Hierbij moet worden opgemerkt dat Racing Bulls de coureur heeft
geïnformeerd dat er debris op het circuit lag en dat er in deze
sectie een dubbele gele vlag gold, zodat hij extreme
voorzorgsmaatregelen moest nemen als hij door het gebied reed",
aldus het statement. Lawson pakte de racelijn in bocht 1 "Daarom
moest de coureur op dat moment zijn snelheid aanzienlijk verlagen,
niet inhalen en voorbereid zijn om indien nodig te stoppen, in
overeenstemming met de geldende veiligheidsvoorschriften." "Als we
de beelden van de camera aan boord van de auto analyseren, is te
zien dat coureur Liam Lawson de auto bij het naderen van bocht 1
begint te draaien om de racelijn te nemen, op welk moment de
aanwezigheid van de baanmarshals duidelijk zichtbaar is, terwijl
zij hun interventieprocedures uitvoeren om de stukken te verzamelen
die zijn achtergebleven als gevolg van het eerdere contact", zo
staat in het statement te lezen. "De nabijheid van de auto tot het
werkgebied toont aan dat de marshals nog steeds actief waren in het
risicovolle gebied en bezig waren met schoonmaak- en
veiligheidswerkzaamheden op het circuit. Op de beelden is duidelijk
te zien dat coureur Liam Lawson de stuurhoek van zijn auto
handhaaft bij het nemen van bocht 1, zonder zijn koers te wijzigen,
ook al steken de marshals de baan over om terug te keren naar hun
post." "Deze actie vond plaats terwijl het personeel nog aan het
werk was in het gebied, waaruit blijkt dat de coureur zijn lijn
niet onderbrak ondanks de duidelijke aanwezigheid van marshals op
de baan", aldus het slot van de verklaring.
