Hezemans heeft zijn bedenkingen over wedstrijdleiding in Mexico: "Heel vreemd"
Max Verstappen naderde Charles Leclerc met rasse schreden aan het
einde van de GP van Mexico. Met nog drie ronden te gaan zat hij
eindelijk in de DRS van de Monegask. Zijn eerste inhaalpoging
slaagde niet, maar de Nederlander bleef heel dicht achter de
Ferrari rijden. Daar bleef het echter bij, want de wedstrijdleiding
besloot de Virtual Safety Car (VSC) te activeren vanwege de
stilstaande auto van Carlos Sainz. Zo kwam er direct een einde aan
de kansen op een inhaalactie en P2 voor Verstappen. De Nederlander
was na afloop nuchter over de misgelopen kans: "Soms zit het mee,
soms zit het tegen," aldus Verstappen. Mike Hezemans keek met enige
verbazing naar het moment. Hij is van mening dat er een grote kans
op extra punten door de neus van de viervoudig wereldkampioen is
geboord: "Vreemd, heel vreemd. Ik snap dit niet. Ik weet ook niet
wat de reden was," aldus Hezemans in gesprek met RacingNews365 .
"Ik ken de details niet, maar voor mij had die VSC in ieder geval
een halve ronde eerder weg kunnen zijn. Dan was het nog leuk
geweest." Straf Hamilton te zwaar Eerder in de race lagen
Verstappen en Lewis Hamilton onder de loep bij de stewards.
Verstappen (maar ook onder andere Leclerc en Antonelli) ging in
bocht 1 door het gras, waardoor ze bocht 2 en 3 afsneden. Alle
betrokken coureurs kregen geen straf, tot ergernis van vooral
George Russell. Even later sneed Hamilton bocht 5 af. De
zevenvoudig wereldkampioen werd wél bestraft, omdat hij een
voordeel uit de situatie zou hebben gehaald. De straf: tien
seconden. Hezemans geeft de wedstrijdleiding deels gelijk, maar
plaatst ook een kanttekening bij de straf van Hamilton: "Om eerlijk
te zijn: de wedstrijdleiding had wel gelijk. Bij Verstappen lag er
geen weg die je moest volgen; daar was niks, alleen gras. Waar
Hamilton eraf ging, hadden ze heel duidelijk aangegeven dat je daar
het weggetje moet volgen. Dat heeft hij niet gedaan." "Hamilton
schiet daar rechtdoor. Dan heb je ineens 0,0 grip, dat zag je. Dan
schiet hij gewoon vrij hard door, anders had hij waarschijnlijk wel
dat weggetje genomen. Toen zal hij gedacht hebben: 'Het is goed, ik
rijd gewoon door.' Je maakt die beslissing split-second." Waar
Hezemans het niet mee eens is, is de zwaarte van de straf: "Ik vind
tien seconden te veel. Dat had vijf seconden moeten zijn.
Waarschijnlijk zal er in het reglement hebben gestaan wat de straf
moet zijn, maar dat is dan iets wat ik niet goed in dat reglement
vind staan. Tien seconden slaat nergens op. Als hij die weg had
genomen, had dat nooit tien seconden verschil gemaakt."
einde van de GP van Mexico. Met nog drie ronden te gaan zat hij
eindelijk in de DRS van de Monegask. Zijn eerste inhaalpoging
slaagde niet, maar de Nederlander bleef heel dicht achter de
Ferrari rijden. Daar bleef het echter bij, want de wedstrijdleiding
besloot de Virtual Safety Car (VSC) te activeren vanwege de
stilstaande auto van Carlos Sainz. Zo kwam er direct een einde aan
de kansen op een inhaalactie en P2 voor Verstappen. De Nederlander
was na afloop nuchter over de misgelopen kans: "Soms zit het mee,
soms zit het tegen," aldus Verstappen. Mike Hezemans keek met enige
verbazing naar het moment. Hij is van mening dat er een grote kans
op extra punten door de neus van de viervoudig wereldkampioen is
geboord: "Vreemd, heel vreemd. Ik snap dit niet. Ik weet ook niet
wat de reden was," aldus Hezemans in gesprek met RacingNews365 .
"Ik ken de details niet, maar voor mij had die VSC in ieder geval
een halve ronde eerder weg kunnen zijn. Dan was het nog leuk
geweest." Straf Hamilton te zwaar Eerder in de race lagen
Verstappen en Lewis Hamilton onder de loep bij de stewards.
Verstappen (maar ook onder andere Leclerc en Antonelli) ging in
bocht 1 door het gras, waardoor ze bocht 2 en 3 afsneden. Alle
betrokken coureurs kregen geen straf, tot ergernis van vooral
George Russell. Even later sneed Hamilton bocht 5 af. De
zevenvoudig wereldkampioen werd wél bestraft, omdat hij een
voordeel uit de situatie zou hebben gehaald. De straf: tien
seconden. Hezemans geeft de wedstrijdleiding deels gelijk, maar
plaatst ook een kanttekening bij de straf van Hamilton: "Om eerlijk
te zijn: de wedstrijdleiding had wel gelijk. Bij Verstappen lag er
geen weg die je moest volgen; daar was niks, alleen gras. Waar
Hamilton eraf ging, hadden ze heel duidelijk aangegeven dat je daar
het weggetje moet volgen. Dat heeft hij niet gedaan." "Hamilton
schiet daar rechtdoor. Dan heb je ineens 0,0 grip, dat zag je. Dan
schiet hij gewoon vrij hard door, anders had hij waarschijnlijk wel
dat weggetje genomen. Toen zal hij gedacht hebben: 'Het is goed, ik
rijd gewoon door.' Je maakt die beslissing split-second." Waar
Hezemans het niet mee eens is, is de zwaarte van de straf: "Ik vind
tien seconden te veel. Dat had vijf seconden moeten zijn.
Waarschijnlijk zal er in het reglement hebben gestaan wat de straf
moet zijn, maar dat is dan iets wat ik niet goed in dat reglement
vind staan. Tien seconden slaat nergens op. Als hij die weg had
genomen, had dat nooit tien seconden verschil gemaakt."
