Mercedes geeft 'fout' toe tijdens GP Mexico
Na een chaotische openingsfase tijdens de GP van Mexico kwam de
wedstrijd in een iets rustiger vaarwater terecht, met Kimi
Antonelli voor George Russell. De Brit was op zijn zachtst gezegd
niet te spreken over de gehanteerde tactiek bij Mercedes, wat hij
duidelijk liet blijken over de boordradio. Later in de race werd er
toch van positie gewisseld. In de debrief van Mercedes legt Team
Representative Bradley Lord uit hoe dat besluit tot stand kwam.
"Het was echt een lastige situatie. Kimi reed op een manier waarbij
hij zijn banden spaarde en een éénstopper managede. Hij deed
precies wat er van hem werd gevraagd. George stond duidelijk onder
druk van Oscar Piastri, en hij kwam dichterbij Kimi", aldus Lord.
"Hij voelde heel erg die druk van Kimi voor hem, die alles heel
voorzichtig aanpakte en wachtte tot de banden van Oliver Bearman
voor hem zouden slijten, zodat hij daarvan kon profiteren. Of op
een undercut als we zouden overschakelen op een tweestopstrategie,
want het was echt op het randje. George kwam duidelijk van achteren
opzetten, dichtte het gat en reed vervolgens in de vuile lucht,
waardoor hij meer van zijn banden gebruikte. Hij voelde ook dat hij
het tempo had om voorbij te gaan." Mercedes moet 'besluitvaardiger'
zijn Hij vervolgt: "Het duurde even om dat uit te zoeken, omdat we
in eerste instantie een team waren: we zouden onze coureurs laten
racen, en dat is wat onze race-intentie vereist. Uiteindelijk
hebben we toch besloten om te wisselen. Achteraf gezien denk ik
dat, ongeacht of we hadden besloten om onze positie te behouden of
te wisselen, het vooral de vertraging was die ons parten speelde.
Tegen de tijd dat George hem had ingehaald, waren zijn banden
versleten en kon hij Bearman niet meer inhalen", geeft Lord een
fout van het team toe. "Ook later in de race, op nieuwe banden,
nadat hij zijn tweede pitstop had gemaakt, kreeg hij nog een kans
om aan te vallen, maar ook toen lukte het hem niet om de aanval vol
te houden. Ik denk dus dat we die dag niet snel genoeg waren om dat
voor elkaar te krijgen. Het was erg moeilijk om in Mexico in te
halen met de lage downforce, het was erg moeilijk met het fenomeen
dirty air, dat nu meer nadelig lijkt dan op enig ander moment sinds
2022." Lord komt dan ook tot de volgende conclusie: "Het was dus
een lastige situatie, en we hebben het waarschijnlijk niet helemaal
goed aangepakt. De les is dat we besluitvaardiger hadden moeten
zijn door te vragen om de positie te behouden of de posities te
wisselen, in plaats van te wachten zoals we hebben gedaan."
wedstrijd in een iets rustiger vaarwater terecht, met Kimi
Antonelli voor George Russell. De Brit was op zijn zachtst gezegd
niet te spreken over de gehanteerde tactiek bij Mercedes, wat hij
duidelijk liet blijken over de boordradio. Later in de race werd er
toch van positie gewisseld. In de debrief van Mercedes legt Team
Representative Bradley Lord uit hoe dat besluit tot stand kwam.
"Het was echt een lastige situatie. Kimi reed op een manier waarbij
hij zijn banden spaarde en een éénstopper managede. Hij deed
precies wat er van hem werd gevraagd. George stond duidelijk onder
druk van Oscar Piastri, en hij kwam dichterbij Kimi", aldus Lord.
"Hij voelde heel erg die druk van Kimi voor hem, die alles heel
voorzichtig aanpakte en wachtte tot de banden van Oliver Bearman
voor hem zouden slijten, zodat hij daarvan kon profiteren. Of op
een undercut als we zouden overschakelen op een tweestopstrategie,
want het was echt op het randje. George kwam duidelijk van achteren
opzetten, dichtte het gat en reed vervolgens in de vuile lucht,
waardoor hij meer van zijn banden gebruikte. Hij voelde ook dat hij
het tempo had om voorbij te gaan." Mercedes moet 'besluitvaardiger'
zijn Hij vervolgt: "Het duurde even om dat uit te zoeken, omdat we
in eerste instantie een team waren: we zouden onze coureurs laten
racen, en dat is wat onze race-intentie vereist. Uiteindelijk
hebben we toch besloten om te wisselen. Achteraf gezien denk ik
dat, ongeacht of we hadden besloten om onze positie te behouden of
te wisselen, het vooral de vertraging was die ons parten speelde.
Tegen de tijd dat George hem had ingehaald, waren zijn banden
versleten en kon hij Bearman niet meer inhalen", geeft Lord een
fout van het team toe. "Ook later in de race, op nieuwe banden,
nadat hij zijn tweede pitstop had gemaakt, kreeg hij nog een kans
om aan te vallen, maar ook toen lukte het hem niet om de aanval vol
te houden. Ik denk dus dat we die dag niet snel genoeg waren om dat
voor elkaar te krijgen. Het was erg moeilijk om in Mexico in te
halen met de lage downforce, het was erg moeilijk met het fenomeen
dirty air, dat nu meer nadelig lijkt dan op enig ander moment sinds
2022." Lord komt dan ook tot de volgende conclusie: "Het was dus
een lastige situatie, en we hebben het waarschijnlijk niet helemaal
goed aangepakt. De les is dat we besluitvaardiger hadden moeten
zijn door te vragen om de positie te behouden of de posities te
wisselen, in plaats van te wachten zoals we hebben gedaan."
