Red Bull-problemen Verstappen in Mexico nader ontleed
Het is moeilijk om de gedeeltelijke tegenslag van Red Bull in
Mexico aan één enkele oorzaak toe te schrijven. Het belangrijkste
probleem wat het hele weekend naar voren kwam in het beklag van Max
Verstappen, was het extreem lage gripniveau. Dit maakte het voor de
Nederlandse coureur, maar ook voor veel andere collega’s, praktisch
onmogelijk om de limieten van de auto goed aan te voelen, zowel bij
het remmen als bij het accelereren. In Mexico-Stad bracht het team
uit Milton Keynes een wijziging aan de vloer aan, specifiek aan de
zijkant, om de kwaliteit van de luchtstroom onder de zijkanten van
de bolide te verbeteren. Daarom werd een uitgebreide test
uitgevoerd met flow viz om te evalueren of de luchtstroom onder de
auto losraakte van het bodywork, veroorzaakt door de
luchtwervelingen die ontstonden bij de uitstroom langs de
zijkanten. De zijkanten waren zo aangepast dat ze wervelingen
genereerden die de turbulentie naar buiten leidden, om zo de
efficiëntie van de vloer te maximaliseren. In Mexico heb je alleen
minder luchtweerstand, wat de downforce vermindert van de vleugels
en de vloer. Dit heeft ongetwijfeld geleid tot een verminderde
effectiviteit van de RB21. Hoewel de vloer, die in Monza werd
geïntroduceerd en in Mexico slechts licht evolueerde, effectief
bleek in eerste races, presteerde hij niet optimaal onder de
specifieke omstandigheden in Mexico. Er was dus niets fundamenteel
verkeerd aan de auto, behalve dat de RB21 nu eenmaal niet de bolide
is die de meeste downforce genereert vanuit het bodywork. Geen
problemen in Brazilië Daarentegen was McLaren, in ieder geval in de
handen van Lando Norris, de auto die bij een correcte setup de
dynamische prestaties maximaal wist te benutten. De
prestatieverschillen tussen Norris en Oscar Piastri benadrukken hoe
klein de marge is tussen een geweldige performance en een minder
competitieve prestatie onder deze specifieke omstandigheden. Het
circuit in Brazilië, hoewel gelegen op 700 meter boven zeeniveau,
beschikt over een lay-out die een setup met gemiddelde tot hoge
downforce vereist. Deze configuratie kan, dankzij de uitstekende
balans van de RB21, in het voordeel van Red Bull werken. Dat geldt
vooral in het middensegment van het circuit, waar de
tractie-eigenschappen van de RB21 een voordeel kunnen bieden.
Kortom, de titelstrijd ligt op papier nog volledig open. Uiteraard
zijn er geen fouten toegestaan van beide kanten. Een misstap in
Brazilië kan bepalend zijn voor de uitkomst van de laatste races
van het seizoen.
Mexico aan één enkele oorzaak toe te schrijven. Het belangrijkste
probleem wat het hele weekend naar voren kwam in het beklag van Max
Verstappen, was het extreem lage gripniveau. Dit maakte het voor de
Nederlandse coureur, maar ook voor veel andere collega’s, praktisch
onmogelijk om de limieten van de auto goed aan te voelen, zowel bij
het remmen als bij het accelereren. In Mexico-Stad bracht het team
uit Milton Keynes een wijziging aan de vloer aan, specifiek aan de
zijkant, om de kwaliteit van de luchtstroom onder de zijkanten van
de bolide te verbeteren. Daarom werd een uitgebreide test
uitgevoerd met flow viz om te evalueren of de luchtstroom onder de
auto losraakte van het bodywork, veroorzaakt door de
luchtwervelingen die ontstonden bij de uitstroom langs de
zijkanten. De zijkanten waren zo aangepast dat ze wervelingen
genereerden die de turbulentie naar buiten leidden, om zo de
efficiëntie van de vloer te maximaliseren. In Mexico heb je alleen
minder luchtweerstand, wat de downforce vermindert van de vleugels
en de vloer. Dit heeft ongetwijfeld geleid tot een verminderde
effectiviteit van de RB21. Hoewel de vloer, die in Monza werd
geïntroduceerd en in Mexico slechts licht evolueerde, effectief
bleek in eerste races, presteerde hij niet optimaal onder de
specifieke omstandigheden in Mexico. Er was dus niets fundamenteel
verkeerd aan de auto, behalve dat de RB21 nu eenmaal niet de bolide
is die de meeste downforce genereert vanuit het bodywork. Geen
problemen in Brazilië Daarentegen was McLaren, in ieder geval in de
handen van Lando Norris, de auto die bij een correcte setup de
dynamische prestaties maximaal wist te benutten. De
prestatieverschillen tussen Norris en Oscar Piastri benadrukken hoe
klein de marge is tussen een geweldige performance en een minder
competitieve prestatie onder deze specifieke omstandigheden. Het
circuit in Brazilië, hoewel gelegen op 700 meter boven zeeniveau,
beschikt over een lay-out die een setup met gemiddelde tot hoge
downforce vereist. Deze configuratie kan, dankzij de uitstekende
balans van de RB21, in het voordeel van Red Bull werken. Dat geldt
vooral in het middensegment van het circuit, waar de
tractie-eigenschappen van de RB21 een voordeel kunnen bieden.
Kortom, de titelstrijd ligt op papier nog volledig open. Uiteraard
zijn er geen fouten toegestaan van beide kanten. Een misstap in
Brazilië kan bepalend zijn voor de uitkomst van de laatste races
van het seizoen.
 
					 
				