Massa op de vingers getikt door Ferrari in nasleep Crashgate: "Dat weigerde ik"
De rechtszaak tussen Felipe Massa en de Formule 1, FIA en voormalig
F1-baas Bernie Ecclestone is inmiddels een paar dagen onderweg.
Massa wil erkend worden als de rechtmatige kampioen van 2008, wil
ongeveer 64 miljoen pond krijgen die hem zijn status als
wereldkampioen zou hebben opgeleverd (plus rente) en eist een
verklaring dat de FIA officieel erkent haar eigen regels te hebben
geschonden tijdens het crashgate-schandaal bij de GP van Singapore
in 2008. Zowel de voormalige F1-baas als toenmalig FIA-voorzitter
Max Mosley waren tijdens dat seizoen al op de hoogte van de
opzettelijke crash van Renault-coureur Nelson Piquet jr., waardoor
Fernando Alonso de race naar zijn hand kon zetten. Die race had
geschrapt moeten worden volgens de statuten. En mocht die race niet
hebben meegeteld in de strijd om de wereldtitel, was Massa de
kampioen geweest. De Braziliaan vertelt nu het volgende in zijn
getuigenverklaring in de rechtbank. "In oktober 2009 (een jaar
later dus, red.) vertelde ik journalisten dat ik geloofde dat
Fernando Alonso wist dat er opzet in het spel was", aldus Massa.
"Toen Ferrari erachter kwam, schreef het GSA (het bedrijf dat de
contracten met Ferrari afhandelde) me op 16 oktober 2009 een brief
waarin ik werd berispt, omdat ik publieke uitspraken had gedaan
over Fernando Alonso." In 2010 werd de man die de race in Singapore
won de teamgenoot van Massa bij Ferrari. En dat leidde tot een
nogal opmerkelijke situatie, waar de Scuderia iets vroeg van Massa
waar hij niet in meeging. "Ik kwam er vóór mijn ongeluk in juli
2009 (een veer van de auto van Rubens Barrichello sloeg tegen de
helm van Massa, red.) achter dat Alonso in het F1-seizoen 2010 voor
Ferrari zou rijden. De brief was ondertekend door Henry Peter (een
advocaat van Ferrari, red.). Ferrari stelde vervolgens een
verklaring voor mij op, maar ik weigerde die verklaring af te
leggen. In plaats daarvan zei ik alleen dat het tijd was om naar de
toekomst te kijken."
F1-baas Bernie Ecclestone is inmiddels een paar dagen onderweg.
Massa wil erkend worden als de rechtmatige kampioen van 2008, wil
ongeveer 64 miljoen pond krijgen die hem zijn status als
wereldkampioen zou hebben opgeleverd (plus rente) en eist een
verklaring dat de FIA officieel erkent haar eigen regels te hebben
geschonden tijdens het crashgate-schandaal bij de GP van Singapore
in 2008. Zowel de voormalige F1-baas als toenmalig FIA-voorzitter
Max Mosley waren tijdens dat seizoen al op de hoogte van de
opzettelijke crash van Renault-coureur Nelson Piquet jr., waardoor
Fernando Alonso de race naar zijn hand kon zetten. Die race had
geschrapt moeten worden volgens de statuten. En mocht die race niet
hebben meegeteld in de strijd om de wereldtitel, was Massa de
kampioen geweest. De Braziliaan vertelt nu het volgende in zijn
getuigenverklaring in de rechtbank. "In oktober 2009 (een jaar
later dus, red.) vertelde ik journalisten dat ik geloofde dat
Fernando Alonso wist dat er opzet in het spel was", aldus Massa.
"Toen Ferrari erachter kwam, schreef het GSA (het bedrijf dat de
contracten met Ferrari afhandelde) me op 16 oktober 2009 een brief
waarin ik werd berispt, omdat ik publieke uitspraken had gedaan
over Fernando Alonso." In 2010 werd de man die de race in Singapore
won de teamgenoot van Massa bij Ferrari. En dat leidde tot een
nogal opmerkelijke situatie, waar de Scuderia iets vroeg van Massa
waar hij niet in meeging. "Ik kwam er vóór mijn ongeluk in juli
2009 (een veer van de auto van Rubens Barrichello sloeg tegen de
helm van Massa, red.) achter dat Alonso in het F1-seizoen 2010 voor
Ferrari zou rijden. De brief was ondertekend door Henry Peter (een
advocaat van Ferrari, red.). Ferrari stelde vervolgens een
verklaring voor mij op, maar ik weigerde die verklaring af te
leggen. In plaats daarvan zei ik alleen dat het tijd was om naar de
toekomst te kijken."
 
					 
				