Komatsu in de wolken met Verstappen-unicum: "Dan was hij nooit voorbij gekomen"
Het is na de Formule 1 Grand Prix van Mexico dat Haas F1-teambaas
Ayao Komatsu RacingNews365 één-op-één te woord staat. In alles is
nog grote vreugde voelbaar om het 'winnen' van P4. Het begon voor
Oliver Bearman met een goede start waarin hij aan al het geduw en
getrek wist te ontkomen. "Hij bewees zichzelf een grote dienst door
daar doorheen te rijden. We weten ook dat hier altijd wel wat
gebeurt in de bochten één, twee en drie", aldus Komatsu, waarna hij
aangeeft toch wat verbaasd te zijn over de pace van Bearman. "We
wisten vanuit de vrije trainingen dat onze racepace goed zou zijn,
misschien wel de beste van het seizoen, maar niet dat hij zó goed
zou zijn. Ik richt me normaal gesproken op Sauber, Racing Bulls of
Williams, want dat zijn doorgaans onze tegenstanders. Ik richt me
niet op een strijd met McLaren en Mercedes, maar daar reden we dan,
zomaar vóór Max Verstappen." "En ja, Verstappen reed op medium
banden, maar we reden wel bij hem weg. Dat was fantastisch. En na
de tweede stop hadden en hielden we Kimi Antonelli in een Mercedes
achter ons. Ook George Russell pushte flink, maar we konden het
hebben", zo klinkt het vol trots. Komatsu richt zich met zijn
woorden ook graag tot het team en met name ook tot de pitcrew: "Het
was echt een teameffort. Ik denk dat we onze eerste pitstop van 2,1
seconde van dit seizoen hebben afgeleverd. Geweldig werk van het
team, echt geweldig." Toch blijft die ene vraag wel overeind: had
er wellicht een podiumplaats in gezeten? Daar twijfelt Komatsu geen
moment over: "Een podium zat er zeker in", aldus de Japanner, die
die stelling als volgt onderbouwt. "Kijk hoe Verstappen naar
Leclerc reed" "We wisten dat Max er aan zat te komen, maar als
niemand achter ons een tweede pitstop had gemaakt, had hij aan
moeten sluiten in een DRS-trein van vier auto's. Dan was hij er
niet door gekomen. Zodra twee coureurs wél die pitstop maakten,
hoefde Max alleen George en ons nog voorbij te gaan. Toen wisten we
wel dat er geen houden aan was." Uiteindelijk besloot Haas met
Bearman toch ook maar die tweede stop te maken, maar had men niet
beter door kunnen rijden om te zien of het schip dan wellicht toch
op het podium zou stranden? "Met de kennis van nu was die tweede
stop een no-brainer, maar in het moment was dat een keuze onder
hoge druk. Ik denk dat we uiteindelijk de juiste keuze hebben
gemaakt. Het was heel verleidelijk om te proberen vast te houden
aan P3, maar dan hadden we veel meer in de waagschaal gesteld. Kijk
maar eens naar de manier waarop Verstappen richting Charles Leclerc
reed." "Wij beschikten nu eenmaal niet over een Ferrari, en we
zouden dus echt ver zijn teruggevallen. P3 zat er vanaf dat moment
nooit meer in en ook P4 was dan in het geding gekomen. Dit was de
juiste keuze", zo besluit Komatsu.
Ayao Komatsu RacingNews365 één-op-één te woord staat. In alles is
nog grote vreugde voelbaar om het 'winnen' van P4. Het begon voor
Oliver Bearman met een goede start waarin hij aan al het geduw en
getrek wist te ontkomen. "Hij bewees zichzelf een grote dienst door
daar doorheen te rijden. We weten ook dat hier altijd wel wat
gebeurt in de bochten één, twee en drie", aldus Komatsu, waarna hij
aangeeft toch wat verbaasd te zijn over de pace van Bearman. "We
wisten vanuit de vrije trainingen dat onze racepace goed zou zijn,
misschien wel de beste van het seizoen, maar niet dat hij zó goed
zou zijn. Ik richt me normaal gesproken op Sauber, Racing Bulls of
Williams, want dat zijn doorgaans onze tegenstanders. Ik richt me
niet op een strijd met McLaren en Mercedes, maar daar reden we dan,
zomaar vóór Max Verstappen." "En ja, Verstappen reed op medium
banden, maar we reden wel bij hem weg. Dat was fantastisch. En na
de tweede stop hadden en hielden we Kimi Antonelli in een Mercedes
achter ons. Ook George Russell pushte flink, maar we konden het
hebben", zo klinkt het vol trots. Komatsu richt zich met zijn
woorden ook graag tot het team en met name ook tot de pitcrew: "Het
was echt een teameffort. Ik denk dat we onze eerste pitstop van 2,1
seconde van dit seizoen hebben afgeleverd. Geweldig werk van het
team, echt geweldig." Toch blijft die ene vraag wel overeind: had
er wellicht een podiumplaats in gezeten? Daar twijfelt Komatsu geen
moment over: "Een podium zat er zeker in", aldus de Japanner, die
die stelling als volgt onderbouwt. "Kijk hoe Verstappen naar
Leclerc reed" "We wisten dat Max er aan zat te komen, maar als
niemand achter ons een tweede pitstop had gemaakt, had hij aan
moeten sluiten in een DRS-trein van vier auto's. Dan was hij er
niet door gekomen. Zodra twee coureurs wél die pitstop maakten,
hoefde Max alleen George en ons nog voorbij te gaan. Toen wisten we
wel dat er geen houden aan was." Uiteindelijk besloot Haas met
Bearman toch ook maar die tweede stop te maken, maar had men niet
beter door kunnen rijden om te zien of het schip dan wellicht toch
op het podium zou stranden? "Met de kennis van nu was die tweede
stop een no-brainer, maar in het moment was dat een keuze onder
hoge druk. Ik denk dat we uiteindelijk de juiste keuze hebben
gemaakt. Het was heel verleidelijk om te proberen vast te houden
aan P3, maar dan hadden we veel meer in de waagschaal gesteld. Kijk
maar eens naar de manier waarop Verstappen richting Charles Leclerc
reed." "Wij beschikten nu eenmaal niet over een Ferrari, en we
zouden dus echt ver zijn teruggevallen. P3 zat er vanaf dat moment
nooit meer in en ook P4 was dan in het geding gekomen. Dit was de
juiste keuze", zo besluit Komatsu.
 
					 
				