Hezemans hangt hoopvol percentage aan winstkansen Verstappen
De afgelopen weken ging in de paddock regelmatig de vraag rond: wat
zijn de kansen op een wereldtitel voor Max Verstappen? De meningen
liepen flink uiteen, al durfde niemand er een echt hoog percentage
aan te hangen. Behalve Verstappen zelf dan, die op zijn
gebruikelijk pragmatische manier van denken uitkwam op 50 procent:
"Ik win het, of ik win het niet." Mike Hezemans laat in gesprek met
RacingNews365 hetzelfde percentage vallen wanneer hem die vraag
wordt gesteld. "Nu zou ik zeker zeggen: vijftig procent. Ik denk
dat hij nog steeds een kans van vijftig procent heeft om het te
winnen." Daarbij houdt hij wel rekening met twee verschillende
scenario’s: één waarin de RB21 competitief blijft ten opzichte van
de McLarens, en één waarin Verstappens materiaal niet voldoende is
om aan te haken, zoals in Mexico het geval was. "Het hangt er
allemaal vanaf hoe de auto het in Brazilië gaat doen. Als de auto
presteert zoals in Mexico, geef ik hem vijf procent kans. Maar gaat
hij zoals in de drie races daarvoor, dan zie ik een kans van
zeventig à tachtig procent dat hij alsnog de titel pakt." Hezemans
oppert ingrijpende wissel voor Piastri Verstappen heeft een
achterstand van 36 punten op WK-leider Lando Norris, voor Oscar
Piastri is die achterstand maar een punt. Met nog vier
raceweekenden te gaan, lijkt de uitdaging enorm. Voorlopig lijkt
het erop dat de McLarens nog minstens één keer in de problemen
moeten komen op de baan, bijvoorbeeld een crash tussen beiden.
Hezemans denkt dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort. Wat
volgens Hezemans minstens net zo opvallend is, is de plotse
instorting van Piastri in de afgelopen races: "Piastri is echt
gefrustreerd. Die begint aan alles te twijfelen. Want de druk is
gewoon hoog. Die denkt: 'hoe kan het nou dat ik altijd snel ben en
nu ineens niet?'. Hij is al drie weken op rij helemaal niets. Het
is heel vreemd. Maar die auto's, geloof mij, die zijn gewoon
hetzelfde." Toch kan de crash tijdens de sprintrace in Austin
problemen hebben veroorzaakt op mentaal vlak. "Die auto stuiterde
toch omhoog. Misschien is er wel iets met het chassis. Als McLaren
slim is, geven ze hem gewoon een nieuw chassis, al is het maar voor
de zekerheid, voor zijn psychologische toestand. Ik denk dat er
niets mee aan de hand is. Ik denk dat het een combinatie is van de
druk, en dat de baan in Mexico hem gewoon niet lag." Heibel tussen
de McLarens in Brazilië? De Grand Prix van Brazilië zal een
sleutelrol spelen in de titelstrijd. De karakteristieken van de
baan lijken de MCL39 wat beter te liggen, gezien de benodigde
downforce en het hoge aantal middelsnelheidsbochten. Hezemans denkt
dan ook dat McLaren de beste auto zal hebben op Interlagos, maar
dat zou tegelijkertijd voor problemen kunnen zorgen. "Als de
McLarens op een en twee staan, wat denk je dan dat er bij de start
gebeurt, of bij de eerste bocht, of de rest van de race? Die geven
nergens meer om, want dat maakt ook niets meer uit. Die denken echt
niet: 'nou, dan word ik maar tweede, zolang Max er maar achter
eindigt'. Die denken gewoon: 'bekijk het maar'. Dus ik denk dat ze
nog veel punten kunnen gaan verspelen." "Of het moet zijn dat
Piastri weer niet vooruit te branden is en Norris met gemak
wegrijdt. Als Norris weer zo'n race als in Mexico heeft, dan wordt
het heel moeilijk voor Max. Ik hoop gewoon dat zijn auto goed gaat.
Dat is het enige wat ik nu kan hopen, en hij ook. En ik geloof ook
echt dat er nog een goede kans is, al wordt het natuurlijk wel
steeds moeilijker."
zijn de kansen op een wereldtitel voor Max Verstappen? De meningen
liepen flink uiteen, al durfde niemand er een echt hoog percentage
aan te hangen. Behalve Verstappen zelf dan, die op zijn
gebruikelijk pragmatische manier van denken uitkwam op 50 procent:
"Ik win het, of ik win het niet." Mike Hezemans laat in gesprek met
RacingNews365 hetzelfde percentage vallen wanneer hem die vraag
wordt gesteld. "Nu zou ik zeker zeggen: vijftig procent. Ik denk
dat hij nog steeds een kans van vijftig procent heeft om het te
winnen." Daarbij houdt hij wel rekening met twee verschillende
scenario’s: één waarin de RB21 competitief blijft ten opzichte van
de McLarens, en één waarin Verstappens materiaal niet voldoende is
om aan te haken, zoals in Mexico het geval was. "Het hangt er
allemaal vanaf hoe de auto het in Brazilië gaat doen. Als de auto
presteert zoals in Mexico, geef ik hem vijf procent kans. Maar gaat
hij zoals in de drie races daarvoor, dan zie ik een kans van
zeventig à tachtig procent dat hij alsnog de titel pakt." Hezemans
oppert ingrijpende wissel voor Piastri Verstappen heeft een
achterstand van 36 punten op WK-leider Lando Norris, voor Oscar
Piastri is die achterstand maar een punt. Met nog vier
raceweekenden te gaan, lijkt de uitdaging enorm. Voorlopig lijkt
het erop dat de McLarens nog minstens één keer in de problemen
moeten komen op de baan, bijvoorbeeld een crash tussen beiden.
Hezemans denkt dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort. Wat
volgens Hezemans minstens net zo opvallend is, is de plotse
instorting van Piastri in de afgelopen races: "Piastri is echt
gefrustreerd. Die begint aan alles te twijfelen. Want de druk is
gewoon hoog. Die denkt: 'hoe kan het nou dat ik altijd snel ben en
nu ineens niet?'. Hij is al drie weken op rij helemaal niets. Het
is heel vreemd. Maar die auto's, geloof mij, die zijn gewoon
hetzelfde." Toch kan de crash tijdens de sprintrace in Austin
problemen hebben veroorzaakt op mentaal vlak. "Die auto stuiterde
toch omhoog. Misschien is er wel iets met het chassis. Als McLaren
slim is, geven ze hem gewoon een nieuw chassis, al is het maar voor
de zekerheid, voor zijn psychologische toestand. Ik denk dat er
niets mee aan de hand is. Ik denk dat het een combinatie is van de
druk, en dat de baan in Mexico hem gewoon niet lag." Heibel tussen
de McLarens in Brazilië? De Grand Prix van Brazilië zal een
sleutelrol spelen in de titelstrijd. De karakteristieken van de
baan lijken de MCL39 wat beter te liggen, gezien de benodigde
downforce en het hoge aantal middelsnelheidsbochten. Hezemans denkt
dan ook dat McLaren de beste auto zal hebben op Interlagos, maar
dat zou tegelijkertijd voor problemen kunnen zorgen. "Als de
McLarens op een en twee staan, wat denk je dan dat er bij de start
gebeurt, of bij de eerste bocht, of de rest van de race? Die geven
nergens meer om, want dat maakt ook niets meer uit. Die denken echt
niet: 'nou, dan word ik maar tweede, zolang Max er maar achter
eindigt'. Die denken gewoon: 'bekijk het maar'. Dus ik denk dat ze
nog veel punten kunnen gaan verspelen." "Of het moet zijn dat
Piastri weer niet vooruit te branden is en Norris met gemak
wegrijdt. Als Norris weer zo'n race als in Mexico heeft, dan wordt
het heel moeilijk voor Max. Ik hoop gewoon dat zijn auto goed gaat.
Dat is het enige wat ik nu kan hopen, en hij ook. En ik geloof ook
echt dat er nog een goede kans is, al wordt het natuurlijk wel
steeds moeilijker."
