Scherven brengen geluk, maar niet voor Ferrari
Het seizoen van 2008 is alweer even geleden, maar menig Formule
1-fan kan zich de dramatische, maar oh zo sensationele slotrace nog
wel herinneren. We gaan voor de gelegenheid terug naar de Grand
Prix van Brazilië van dat jaar, de slotrace van het seizoen. Voor
de race in Brazilië stond Lewis Hamilton met 94 punten precies
zeven punten voor op Felipe Massa, de Braziliaanse coureur die dat
jaar zijn grootste concurrent was. Voor Massa had het echter niet
beter uit kunnen pakken in aanloop naar die allesbepalende race.
Hij startte vanaf poleposition, nota bene op zijn thuiscircuit, en
deed er alles aan om de titel voor eigen publiek te pakken. De
Braziliaan reed een feilloze race en deed precies wat hij moest
doen, maar dat was nog niet genoeg. Hamilton had namelijk een P5 of
beter nodig om de titel alsnog binnen te slepen, en aanvankelijk
reed hij comfortabel in de top vijf. Dat zou echter niet zo
blijven. Na de eerste pitstops viel hij terug, maar op een baan die
nog aan de natte kant was, wist de Brit zich toch goed staande te
houden. Al snel klom hij weer op, en zo raakte hij de titel de hele
race nooit echt uit het oog, tot een allesbepalende regenbui de
boel in de slotfase op zijn kop zette. Coureurs doken massaal de
pitstraat in om te wisselen naar regenbanden, waaronder ook Massa
en Hamilton. De Braziliaanse coureur hield de leiding vast, maar
zijn Britse concurrent viel terug naar P5. Dat zou net genoeg zijn,
ware het niet dat Hamilton met nog drie ronden te gaan werd
ingehaald door Sebastian Vettel. Dat betekende P6 voor de Brit, en
dus geen eerste wereldtitel. Enkele minuten later draaide de
situatie echter volledig om. Hamilton had immers nog één zwakke
schakel over om van te profiteren, en dat was de nog op normale
banden rijdende Timo Glock. De Duitser reed voor Hamilton en Vettel
op P4, maar moest alle zeilen bijzetten om die positie te
verdedigen. Dat ging net goed, tot de laatste bochten van de race.
Terwijl Massa als winnaar over de streep kwam en het feest bij
Ferrari al volop werd gevierd, wist eerst Vettel, en daarna
Hamilton, Glock, die de controle even verloor, nog in te halen. Het
beslissende moment werd al snel opgepikt door de Engelse
commentator James Allen: "Is that Glock?!" Zo klom Hamilton naar
P5. Dat betekende de eerste wereldtitel voor Hamilton, maar ook het
verlies van Massa. De sfeer sloeg op dramatische wijze om in de
garage van Ferrari, waar de teleurstelling ook in de ogen van de
vader van de Braziliaanse coureur zichtbaar was. Het verlies van
Ferrari nam echter nog een aparte wending, want niet al te lang na
de bevestiging gebeurde iets opmerkelijks. Een monteur van Ferrari
botste uit frustratie vol met zijn hoofd tegen een muur in de
garage, zelfs zo hard dat een deel van de letters van het
Ferrari-logo naar beneden viel. Het werd een kenmerkende
gebeurtenis voor een dramatische slotfase van deze allesbepalende
race. Massa liep zo de titel dus mis, al krijgt dat al die jaren
later nog wel een staartje. Op dit moment is er namelijk een
rechtszaak aan de gang tussen Massa en de FIA, omtrent het
Crashgate-schandaal tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008.
Als die race toentertijd ongeldig verklaard zou zijn, zou niet
Hamilton de kampioen zijn geworden, maar Massa. De Braziliaanse
coureur is nu vooral op zoek naar erkenning, na die teleurstellende
ontknoping in 2008.
1-fan kan zich de dramatische, maar oh zo sensationele slotrace nog
wel herinneren. We gaan voor de gelegenheid terug naar de Grand
Prix van Brazilië van dat jaar, de slotrace van het seizoen. Voor
de race in Brazilië stond Lewis Hamilton met 94 punten precies
zeven punten voor op Felipe Massa, de Braziliaanse coureur die dat
jaar zijn grootste concurrent was. Voor Massa had het echter niet
beter uit kunnen pakken in aanloop naar die allesbepalende race.
Hij startte vanaf poleposition, nota bene op zijn thuiscircuit, en
deed er alles aan om de titel voor eigen publiek te pakken. De
Braziliaan reed een feilloze race en deed precies wat hij moest
doen, maar dat was nog niet genoeg. Hamilton had namelijk een P5 of
beter nodig om de titel alsnog binnen te slepen, en aanvankelijk
reed hij comfortabel in de top vijf. Dat zou echter niet zo
blijven. Na de eerste pitstops viel hij terug, maar op een baan die
nog aan de natte kant was, wist de Brit zich toch goed staande te
houden. Al snel klom hij weer op, en zo raakte hij de titel de hele
race nooit echt uit het oog, tot een allesbepalende regenbui de
boel in de slotfase op zijn kop zette. Coureurs doken massaal de
pitstraat in om te wisselen naar regenbanden, waaronder ook Massa
en Hamilton. De Braziliaanse coureur hield de leiding vast, maar
zijn Britse concurrent viel terug naar P5. Dat zou net genoeg zijn,
ware het niet dat Hamilton met nog drie ronden te gaan werd
ingehaald door Sebastian Vettel. Dat betekende P6 voor de Brit, en
dus geen eerste wereldtitel. Enkele minuten later draaide de
situatie echter volledig om. Hamilton had immers nog één zwakke
schakel over om van te profiteren, en dat was de nog op normale
banden rijdende Timo Glock. De Duitser reed voor Hamilton en Vettel
op P4, maar moest alle zeilen bijzetten om die positie te
verdedigen. Dat ging net goed, tot de laatste bochten van de race.
Terwijl Massa als winnaar over de streep kwam en het feest bij
Ferrari al volop werd gevierd, wist eerst Vettel, en daarna
Hamilton, Glock, die de controle even verloor, nog in te halen. Het
beslissende moment werd al snel opgepikt door de Engelse
commentator James Allen: "Is that Glock?!" Zo klom Hamilton naar
P5. Dat betekende de eerste wereldtitel voor Hamilton, maar ook het
verlies van Massa. De sfeer sloeg op dramatische wijze om in de
garage van Ferrari, waar de teleurstelling ook in de ogen van de
vader van de Braziliaanse coureur zichtbaar was. Het verlies van
Ferrari nam echter nog een aparte wending, want niet al te lang na
de bevestiging gebeurde iets opmerkelijks. Een monteur van Ferrari
botste uit frustratie vol met zijn hoofd tegen een muur in de
garage, zelfs zo hard dat een deel van de letters van het
Ferrari-logo naar beneden viel. Het werd een kenmerkende
gebeurtenis voor een dramatische slotfase van deze allesbepalende
race. Massa liep zo de titel dus mis, al krijgt dat al die jaren
later nog wel een staartje. Op dit moment is er namelijk een
rechtszaak aan de gang tussen Massa en de FIA, omtrent het
Crashgate-schandaal tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008.
Als die race toentertijd ongeldig verklaard zou zijn, zou niet
Hamilton de kampioen zijn geworden, maar Massa. De Braziliaanse
coureur is nu vooral op zoek naar erkenning, na die teleurstellende
ontknoping in 2008.
