'FIA overweegt ingrijpende nieuwe regels tijdens F1-races'

Het blijft een onderwerp van gesprek: het gebrek aan strategische
diversiteit en het eindeloos managen tijdens de Grands Prix. De
éénstopper viert hoogtij als de winnende strategie op zondag, op
een enkele uitzondering na. De laatste keer dat een coureur een
Grand Prix wist te winnen met een reguliere tweestopper, zonder
wisselende omstandigheden of safety cars, was tijdens de GP van
Oostenrijk dit jaar. De races staan vooral in het teken van
managen. Coureurs kunnen niet voor de volle honderd procent pushen
op de baan door de slijtage en de temperaturen van onder andere de
banden. Daarom zijn Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1,
en de FIA op zoek naar manieren om hier verandering in aan te
brengen. Het verplichten van de teams om meer dan één pitstop te
maken, zou tot de opties behoren die worden besproken. De FIA heeft
de laatste jaren twee keer eerder teams verplicht meerdere pitstops
te maken tijdens een race. De eerste keer was in Qatar in 2023. Om
de veiligheid van de coureurs te waarborgen, mochten zij een
maximaal aantal ronden op een set banden rijden, waardoor minimaal
drie pitstops nodig waren om de race te volbrengen. De tweede keer
was dit jaar tijdens de GP van Monaco, om een totaal andere reden.
Teams moesten verplicht twee pitstops maken in de hoop dat de race
daarmee aantrekkelijker zou worden. Wat er gebeurde, was een
tactisch steekspel: coureurs gingen expres langzaam rijden zodat
hun teamgenoot een gat kon slaan en daarmee effectief een gratis
pitstop kreeg. De ideeën op een rijtje Toch overwegen, volgens de
Italiaanse tak van Motorsport , de FIA en Liberty Media om
verplichte pitstops een vast onderdeel van de regels te laten
worden. Hiervoor worden drie ideeën geopperd. Een van de opties is
het gebruik van alle drie de bandencompounds tijdens een race.
Coureurs zouden dan in iedere race minstens één stint op de zachte,
medium en harde band moeten rijden. Als alternatief op deze regel
wordt ook een verplichte tweestopper zonder compoundverplichting
als mogelijkheid gezien. Daarmee zou tegelijkertijd de regel komen
te vervallen die coureurs verplicht om minstens twee verschillende
compounds per race te gebruiken. Deze regel ging in 2011 van
kracht, op het moment dat Pirelli de bandenleverancier van de
Formule 1 werd. De derde optie is het invoeren van een
maximumafstand per compound, bijvoorbeeld maximaal 45 procent van
de raceafstand. Bij een race van 300 kilometer zouden coureurs dan
niet meer dan 135 kilometer op een bepaalde band mogen rijden. Deze
maatregel lijkt de meest ingrijpende te zijn wat betreft controle
vanuit de wedstrijdleiding. Liberty Media en de FIA zouden deze
opties tijdens de volgende F1-commissievergadering op tafel leggen.
Of de FIA een van deze maatregelen daadwerkelijk in het sportief
reglement opneemt, en of dit al in 2026 gaat gebeuren, zal
binnenkort duidelijk worden. RacingNews365 heeft begrepen dat
meerdere coureurs hebben aangegeven liever een band te zien die
sneller slijt. Aan de andere kant: in het verleden klaagden teams
en coureurs over het feit dat de banden juist te snel afbouwden.
Pirelli en de FIA zullen dus de juiste balans moeten vinden.   Wat
vind jij van de ideeën? Laat het weten in de poll hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines