McLaren verklaart gebrek aan upgrades in titelstrijd met Verstappen
McLaren bracht de afgelopen races geen nieuwe upgrades mee, ondanks
dat de titelstrijd steeds feller wordt. Hoewel het team het
constructeurskampioenschap al veiligstelde, zijn beide
McLaren-coureurs dus nog volop verwikkeld in de strijd om de
WK-titel bij de coureurs. Lando Norris en Oscar Piastri hopen
beiden nog om hun eerste wereldtitel binnen te slepen. In de
tussentijd hebben de recente upgrades bij Red Bull, waaronder een
nieuwe vloer en voorvleugel, Max Verstappen weer terug in de
titelstrijd gebracht. Voor Piastri leidde dit, in combinatie met
een kleine dip in prestaties, ertoe dat hij voor het eerst sinds de
Grand Prix van Saoedi-Arabië de leiding in het kampioenschap
verloor aan Norris. Verstappen snoepte in de laatste vijf races
bovendien 69 punten van de achterstand op de Australiër af. McLaren
uitontwikkeld volgens Stella McLaren besloot de ontwikkeling van de
MCL39 dus stop te zetten. Volgens teambaas Andrea Stella is dat te
wijten aan het zogenaamde 'plafond' van beschikbare verbeteringen.
"In een Formule 1-team werk je efficiënt, waarbij mankracht en
methodologieën zoals CFD en de windtunnel samen één geheel vormen."
"Het is niet zo dat drie weken extra werk ons zomaar een tiende per
ronde opleverde. We realiseerden ons dat we het maximale uit de
auto hadden gehaald", vertelt hij aan diverse media, waaronder
RacingNews365. Stella benadrukt dat het makkelijker is om rondetijd
te vinden als er duidelijke problemen zijn. "Red Bull had in het
verleden bijvoorbeeld problemen met de balans van de voorvleugel.
Dan kun je gericht verbeteren, in plaats van iets te veranderen dat
al goed werkt." Volgens de teambaas is deze aanpak logisch: "Andere
teams gingen soms de verkeerde kant op door de complexiteit van de
aerodynamica. Voor ons was het belangrijk onze inspanningen te
concentreren op waar we echt voordeel konden behalen, in plaats van
kleine verbeteringen te zoeken die nauwelijks effect hadden."
dat de titelstrijd steeds feller wordt. Hoewel het team het
constructeurskampioenschap al veiligstelde, zijn beide
McLaren-coureurs dus nog volop verwikkeld in de strijd om de
WK-titel bij de coureurs. Lando Norris en Oscar Piastri hopen
beiden nog om hun eerste wereldtitel binnen te slepen. In de
tussentijd hebben de recente upgrades bij Red Bull, waaronder een
nieuwe vloer en voorvleugel, Max Verstappen weer terug in de
titelstrijd gebracht. Voor Piastri leidde dit, in combinatie met
een kleine dip in prestaties, ertoe dat hij voor het eerst sinds de
Grand Prix van Saoedi-Arabië de leiding in het kampioenschap
verloor aan Norris. Verstappen snoepte in de laatste vijf races
bovendien 69 punten van de achterstand op de Australiër af. McLaren
uitontwikkeld volgens Stella McLaren besloot de ontwikkeling van de
MCL39 dus stop te zetten. Volgens teambaas Andrea Stella is dat te
wijten aan het zogenaamde 'plafond' van beschikbare verbeteringen.
"In een Formule 1-team werk je efficiënt, waarbij mankracht en
methodologieën zoals CFD en de windtunnel samen één geheel vormen."
"Het is niet zo dat drie weken extra werk ons zomaar een tiende per
ronde opleverde. We realiseerden ons dat we het maximale uit de
auto hadden gehaald", vertelt hij aan diverse media, waaronder
RacingNews365. Stella benadrukt dat het makkelijker is om rondetijd
te vinden als er duidelijke problemen zijn. "Red Bull had in het
verleden bijvoorbeeld problemen met de balans van de voorvleugel.
Dan kun je gericht verbeteren, in plaats van iets te veranderen dat
al goed werkt." Volgens de teambaas is deze aanpak logisch: "Andere
teams gingen soms de verkeerde kant op door de complexiteit van de
aerodynamica. Voor ons was het belangrijk onze inspanningen te
concentreren op waar we echt voordeel konden behalen, in plaats van
kleine verbeteringen te zoeken die nauwelijks effect hadden."
