Regenkoning Verstappen laat F1-wereld versteld staan tijdens ultieme masterclass - terugblik
De situatie voor de GP van Brazilië van 2024 lijkt op een aantal
aspecten veel op de huidige situatie in de titelstrijd. Max
Verstappen domineerde het begin van het seizoen, maar de Red Bull
RB20 viel snel terug in de ontwikkelingsstrijd. Ondertussen was
McLaren aan een stormachtige ontwikkeling bezig. Zowel Lando Norris
als Oscar Piastri, wisten hun eerste GP-zeges te boeken. In de
WK-stand had Verstappen nog altijd een voorsprong van 47 punten op
Lando Norris. Toch gaf menig F1-fan de Brit nog de kans op het
voltooien van een enorme comeback. Verstappen wist vanaf de GP van
Nederland 85 punten te pakken, Norris haalde er in dezelfde tijd
113. Het momentum lag dus bij Norris, die in Mexico, de race
ervoor, weer tien punten ingelopen was. Ook in Brazilië was het
aanvankelijk McLaren dat de toon zette: Piastri pakte de
sprintpole, gevolgd door Norris. De sprintrace werd gecontroleerd
door de McLaren-coureurs, waarna Piastri uiteindelijk Norris
voorbij liet met het oog op de mogelijke wereldtitel voor de Brit.
Verstappen eindigde als derde, maar kreeg na de race een tijdstraf
van vijf seconden voor een overtreding onder de late virtual safety
car. Daardoor viel hij terug naar P4. En dus was het verschil
tussen Norris en Verstappen na de sprintrace nog 44 punten. De
kwalificatie moest vanwege de hevige regenval na de sprintrace
uitgesteld worden tot zondagochtend, waardoor er voor het eerst
sinds Japan 2019 weer een kwalificatie op dezelfde dag als de race
verreden zou worden. De zondag verliep overigens ook nat, maar niet
extreem, en dus kon er gewoon gereden worden. Kwalificatie geeft
extra uitdaging De kwalificatie was er een van chaos. Franco
Colapinto, Carlos Sainz, Lance Stroll, Fernando Alonso en Alexander
Albon veroorzaakten allemaal een rode vlag. De schade bij Albon was
dusdanig groot dat hij later op de dag niet eens van start kon gaan
tijdens de GP. Ook voor Verstappen eindigde de kwalificatie op
dramatische wijze: de Nederlander werd het slachtoffer van slecht
getimede incidenten en eindigde op P12. De Nederlander wisselde
zijn verbrandingsmotor en kreeg daardoor een gridstraf van vijf
plaatsen. Zodoende moest hij zich terugvechten vanaf P17 tijdens de
race. Norris startte op zijn beurt vooraan, en dus had de Brit een
uitstekende mogelijkheid om een hele stevige tik uit te delen
richting de Nederlander. 19 coureurs rolden van hun startplaats
voor de formatieronde. Slechts 18 coureurs gingen daadwerkelijk van
start. Lance Stroll koos er namelijk voor om zijn auto in de natte
grindbak vast te rijden. Na een derde formatieronde ging de race
uiteindelijk van start. Norris kwam niet goed weg en zag George
Russell aan hem voorbij gaan. Max Verstappen begon wel sterk en
reed na twaalf rondes al op P6. Het weer speelt een grote rol De
race ging op deze voet door, totdat Nico Hülkenberg de controle
over zijn auto verloor in bocht 1 en vast kwam te staan. Hij werd
door de marshals weer de baan op geholpen, maar er moest wel een
virtual safety car aan te pas komen. Russell en Norris kwamen
binnen voor verse banden. Esteban Ocon, Verstappen en Pierre Gasly
bleven buiten. De regen werd snel intenser, en de baan steeds
natter. Vijf coureurs kozen voor de full wets en waren veel sneller
dan de rest van het veld, die op intermediates bleven rijden, in de
hoop dat de race werd gestopt. Yuki Tsunoda ging als een warm mes
door de boter en klom terug op naar P6. Zijn opmars werd echter
abrupt beëindigd toen de wedstrijdleiding de safety car op de baan
bracht. Colapinto crashte vervolgens hard achter de safety car,
waarna de rode vlag gezwaaid werd. De rode vlag zorgde ervoor dat
Ocon, Verstappen en Gasly hun banden konden wisselen zonder tijd te
verliezen. Zodoende reden de drie voor Russell en Norris. Ocon had
tijdens de hervatting een uitstekende start en liep zelfs uit op
Verstappen. Een crash van Sainz zorgde voor een nieuwe safety car
situatie, waarna Verstappen snel aan Ocon voorbij ging. Norris ging
daarna in de fout en viel terug naar P7. Schitteren op Interlagos
Verstappen reed in het vervolg van de race weg van beide
Alpine-coureurs. Zijn overwinning kwam nooit meer in gevaar.
Uiteindelijk kwam hij 19 seconden eerder dan Ocon over de streep.
Gasly voltooide het feest bij Alpine met een derde plaats. De
Franse renstal sprong door het resultaat van P9 naar P6 bij de
constructeurs. Norris eindigde de race als zesde, nadat Piastri hem
voorbij liet gaan. Zijn titeldroom was echter voorbij. De GP van
Brazilië 2024 was niet de eerste keer dat Verstappen schitterde in
de regen op Interlagos, maar liet de hele wereld wel zien dat hij
dé coureur was die niet verzaakte wanneer de druk het hoogst was.
Met weerberichten die wederom een nat weekend op Interlagos
voorspellen, zal Verstappen dus hopen op een herhaling van vorig
jaar. Wanneer dat lukt, zal de titelstrijd compleet opengebroken
zijn.
aspecten veel op de huidige situatie in de titelstrijd. Max
Verstappen domineerde het begin van het seizoen, maar de Red Bull
RB20 viel snel terug in de ontwikkelingsstrijd. Ondertussen was
McLaren aan een stormachtige ontwikkeling bezig. Zowel Lando Norris
als Oscar Piastri, wisten hun eerste GP-zeges te boeken. In de
WK-stand had Verstappen nog altijd een voorsprong van 47 punten op
Lando Norris. Toch gaf menig F1-fan de Brit nog de kans op het
voltooien van een enorme comeback. Verstappen wist vanaf de GP van
Nederland 85 punten te pakken, Norris haalde er in dezelfde tijd
113. Het momentum lag dus bij Norris, die in Mexico, de race
ervoor, weer tien punten ingelopen was. Ook in Brazilië was het
aanvankelijk McLaren dat de toon zette: Piastri pakte de
sprintpole, gevolgd door Norris. De sprintrace werd gecontroleerd
door de McLaren-coureurs, waarna Piastri uiteindelijk Norris
voorbij liet met het oog op de mogelijke wereldtitel voor de Brit.
Verstappen eindigde als derde, maar kreeg na de race een tijdstraf
van vijf seconden voor een overtreding onder de late virtual safety
car. Daardoor viel hij terug naar P4. En dus was het verschil
tussen Norris en Verstappen na de sprintrace nog 44 punten. De
kwalificatie moest vanwege de hevige regenval na de sprintrace
uitgesteld worden tot zondagochtend, waardoor er voor het eerst
sinds Japan 2019 weer een kwalificatie op dezelfde dag als de race
verreden zou worden. De zondag verliep overigens ook nat, maar niet
extreem, en dus kon er gewoon gereden worden. Kwalificatie geeft
extra uitdaging De kwalificatie was er een van chaos. Franco
Colapinto, Carlos Sainz, Lance Stroll, Fernando Alonso en Alexander
Albon veroorzaakten allemaal een rode vlag. De schade bij Albon was
dusdanig groot dat hij later op de dag niet eens van start kon gaan
tijdens de GP. Ook voor Verstappen eindigde de kwalificatie op
dramatische wijze: de Nederlander werd het slachtoffer van slecht
getimede incidenten en eindigde op P12. De Nederlander wisselde
zijn verbrandingsmotor en kreeg daardoor een gridstraf van vijf
plaatsen. Zodoende moest hij zich terugvechten vanaf P17 tijdens de
race. Norris startte op zijn beurt vooraan, en dus had de Brit een
uitstekende mogelijkheid om een hele stevige tik uit te delen
richting de Nederlander. 19 coureurs rolden van hun startplaats
voor de formatieronde. Slechts 18 coureurs gingen daadwerkelijk van
start. Lance Stroll koos er namelijk voor om zijn auto in de natte
grindbak vast te rijden. Na een derde formatieronde ging de race
uiteindelijk van start. Norris kwam niet goed weg en zag George
Russell aan hem voorbij gaan. Max Verstappen begon wel sterk en
reed na twaalf rondes al op P6. Het weer speelt een grote rol De
race ging op deze voet door, totdat Nico Hülkenberg de controle
over zijn auto verloor in bocht 1 en vast kwam te staan. Hij werd
door de marshals weer de baan op geholpen, maar er moest wel een
virtual safety car aan te pas komen. Russell en Norris kwamen
binnen voor verse banden. Esteban Ocon, Verstappen en Pierre Gasly
bleven buiten. De regen werd snel intenser, en de baan steeds
natter. Vijf coureurs kozen voor de full wets en waren veel sneller
dan de rest van het veld, die op intermediates bleven rijden, in de
hoop dat de race werd gestopt. Yuki Tsunoda ging als een warm mes
door de boter en klom terug op naar P6. Zijn opmars werd echter
abrupt beëindigd toen de wedstrijdleiding de safety car op de baan
bracht. Colapinto crashte vervolgens hard achter de safety car,
waarna de rode vlag gezwaaid werd. De rode vlag zorgde ervoor dat
Ocon, Verstappen en Gasly hun banden konden wisselen zonder tijd te
verliezen. Zodoende reden de drie voor Russell en Norris. Ocon had
tijdens de hervatting een uitstekende start en liep zelfs uit op
Verstappen. Een crash van Sainz zorgde voor een nieuwe safety car
situatie, waarna Verstappen snel aan Ocon voorbij ging. Norris ging
daarna in de fout en viel terug naar P7. Schitteren op Interlagos
Verstappen reed in het vervolg van de race weg van beide
Alpine-coureurs. Zijn overwinning kwam nooit meer in gevaar.
Uiteindelijk kwam hij 19 seconden eerder dan Ocon over de streep.
Gasly voltooide het feest bij Alpine met een derde plaats. De
Franse renstal sprong door het resultaat van P9 naar P6 bij de
constructeurs. Norris eindigde de race als zesde, nadat Piastri hem
voorbij liet gaan. Zijn titeldroom was echter voorbij. De GP van
Brazilië 2024 was niet de eerste keer dat Verstappen schitterde in
de regen op Interlagos, maar liet de hele wereld wel zien dat hij
dé coureur was die niet verzaakte wanneer de druk het hoogst was.
Met weerberichten die wederom een nat weekend op Interlagos
voorspellen, zal Verstappen dus hopen op een herhaling van vorig
jaar. Wanneer dat lukt, zal de titelstrijd compleet opengebroken
zijn.
