Verstappen stipt grote doel eigen team aan: "Hoe mooi is dat?"
Verstappen.com Racing is een samenwerking tussen Max Verstappen en
Red Bull. Het team werd opgericht in 2022 en boekt inmiddels al
zijn eerste successen. Zo wisten Chris Lulham en Thierry Vermeulen
dit jaar namens het team de GT World Challenge Europe te winnen bij
de coureurs met een gouden licentie, Jos Verstappen veroverde het
Belgisch Rallykampioenschap, en natuurlijk was er ook de zege van
Lulham en Verstappen in de Nordschleife Langstrecken Serie (NLS).
Verstappen.com Racing is vooral een kweekvijver voor getalenteerde
coureurs die om uiteenlopende redenen niet de overstap van
bijvoorbeeld het karten naar de autosport kunnen maken. Lulham is
daar een goed voorbeeld van. Door de coureurs te laten simracen,
doen ze de broodnodige ervaring op om later alsnog de stap te
kunnen maken van de virtuele circuits naar de echte banen. En
precies dat is volgens Verstappen zelf het doel van het raceteam:
"In de meeste gevallen gaat het natuurlijk niet om een stap
richting de Formule 1, want dat is überhaupt lastig te bereiken.
Maar voor hen is het een kans om professioneel autocoureur te
worden, zonder dat ze die kans eerder hebben gehad", zo vertelt hij
in gesprek met The Inside Track . "Dat is uiteindelijk ook het
grote doel: dat ze hun talenten kunnen laten zien en vervolgens
worden opgepikt door allerlei fabrieksteams, waarna ze er ook nog
van kunnen leven. Ik bedoel, hoe mooi is dat?" Een alternatief voor
de dure autosport Veel autocoureurs bewandelen het bekende pad: van
het karten naar de juniorencategorieën, FRECA, Formule 3, Formule
2, en dan mogelijk richting de Formule 1. Maar niet ieder
racetalent kan dit financieren. Voor die jongens en meiden wil
Verstappen een platform bieden. "Al die kids starten met karten, en
maar een paar van hen kunnen de volgende stap zetten. Sommigen
hebben de financiële steun, en dan is er nog een kleine groep die
wordt opgepikt door de academies." "Wij willen een andere weg
richting die wereld aanbieden: via het simracen, waar je eenvoudig
kunt starten met goedkopere spullen. Er bestaat een kans dat je
door ons wordt opgepikt en aan het simraceteam wordt toegevoegd. Op
die manier kun je groeien, door de ervaringen die je opdoet."
"Vervolgens kunnen ze die ervaring vertalen naar het echte circuit,
om de 'echte' coureurs te laten zien dat het niet uitmaakt wat je
achtergrond is of waar je vandaan komt, en dat je ze kunt laten
zien dat je bij ze kunt aanhaken, of beter nog, ze kunt verslaan."
Verstappen stipt daarbij wel de verschillen aan tussen het simracen
en het racen in de 'echte' wereld: "Het gaat niet alleen om snel
zijn. Er komt veel bij kijken. Vorig jaar was de eerste keer dat we
iemand die stap lieten maken (Chris Lulham, red.). Ik zag zijn
potentie: niet alleen wat betreft snel rijden, maar ook in het
begrijpen van de wagen." "Het gaat er ook om dat je je eigen
engineer bent, dat je het race-instinct en het duelleren met
anderen onder de knie hebt, en natuurlijk moet je ook bestand zijn
tegen de druk die erbij komt kijken. Ik neem al die factoren mee in
mijn achterhoofd wanneer ik de keuze maak of iemand klaar is voor
het circuit of niet."
Red Bull. Het team werd opgericht in 2022 en boekt inmiddels al
zijn eerste successen. Zo wisten Chris Lulham en Thierry Vermeulen
dit jaar namens het team de GT World Challenge Europe te winnen bij
de coureurs met een gouden licentie, Jos Verstappen veroverde het
Belgisch Rallykampioenschap, en natuurlijk was er ook de zege van
Lulham en Verstappen in de Nordschleife Langstrecken Serie (NLS).
Verstappen.com Racing is vooral een kweekvijver voor getalenteerde
coureurs die om uiteenlopende redenen niet de overstap van
bijvoorbeeld het karten naar de autosport kunnen maken. Lulham is
daar een goed voorbeeld van. Door de coureurs te laten simracen,
doen ze de broodnodige ervaring op om later alsnog de stap te
kunnen maken van de virtuele circuits naar de echte banen. En
precies dat is volgens Verstappen zelf het doel van het raceteam:
"In de meeste gevallen gaat het natuurlijk niet om een stap
richting de Formule 1, want dat is überhaupt lastig te bereiken.
Maar voor hen is het een kans om professioneel autocoureur te
worden, zonder dat ze die kans eerder hebben gehad", zo vertelt hij
in gesprek met The Inside Track . "Dat is uiteindelijk ook het
grote doel: dat ze hun talenten kunnen laten zien en vervolgens
worden opgepikt door allerlei fabrieksteams, waarna ze er ook nog
van kunnen leven. Ik bedoel, hoe mooi is dat?" Een alternatief voor
de dure autosport Veel autocoureurs bewandelen het bekende pad: van
het karten naar de juniorencategorieën, FRECA, Formule 3, Formule
2, en dan mogelijk richting de Formule 1. Maar niet ieder
racetalent kan dit financieren. Voor die jongens en meiden wil
Verstappen een platform bieden. "Al die kids starten met karten, en
maar een paar van hen kunnen de volgende stap zetten. Sommigen
hebben de financiële steun, en dan is er nog een kleine groep die
wordt opgepikt door de academies." "Wij willen een andere weg
richting die wereld aanbieden: via het simracen, waar je eenvoudig
kunt starten met goedkopere spullen. Er bestaat een kans dat je
door ons wordt opgepikt en aan het simraceteam wordt toegevoegd. Op
die manier kun je groeien, door de ervaringen die je opdoet."
"Vervolgens kunnen ze die ervaring vertalen naar het echte circuit,
om de 'echte' coureurs te laten zien dat het niet uitmaakt wat je
achtergrond is of waar je vandaan komt, en dat je ze kunt laten
zien dat je bij ze kunt aanhaken, of beter nog, ze kunt verslaan."
Verstappen stipt daarbij wel de verschillen aan tussen het simracen
en het racen in de 'echte' wereld: "Het gaat niet alleen om snel
zijn. Er komt veel bij kijken. Vorig jaar was de eerste keer dat we
iemand die stap lieten maken (Chris Lulham, red.). Ik zag zijn
potentie: niet alleen wat betreft snel rijden, maar ook in het
begrijpen van de wagen." "Het gaat er ook om dat je je eigen
engineer bent, dat je het race-instinct en het duelleren met
anderen onder de knie hebt, en natuurlijk moet je ook bestand zijn
tegen de druk die erbij komt kijken. Ik neem al die factoren mee in
mijn achterhoofd wanneer ik de keuze maak of iemand klaar is voor
het circuit of niet."
