Pirelli reageert op mogelijk ingrijpende F1-regelwijziging
De afgelopen vijf Grands Prix werden gewonnen door coureurs die een
éénstopstrategie toepasten. Strategische diversiteit is tijdens de
races nauwelijks aanwezig. De FIA en Liberty Media willen dat graag
veranderen, zodat de races mogelijk spannender worden en de
coureurs de banden vaker kunnen pushen. Daarom overwegen de hogere
heren van de Formule 1 het verplicht maken van twee pitstops per
race. Het idee heeft zowel voordelen als nadelen, wat ook blijkt
uit een poll die RacingNews365 eerder deelde. Het aantal voor- en
tegenstanders van verplichte pitstops is vrijwel gelijk. Een plan
als dit gaat gepaard met wikken en wegen: fans willen meer spanning
en actie op de baan, maar willen niet altijd dat dit kunstmatig
wordt afgedwongen via regels. Eerdere probeersels De FIA, Liberty
Media en Pirelli zijn eerder al met plannen gekomen om de races
interessanter te maken. Zo werd bij de GP van Monaco van dit jaar
al een verplichte tweestopper ingevoerd. Dat leek echter niet het
gewenste effect te hebben, aangezien coureurs moedwillig traag
gingen rijden om hun teamgenoot een strategisch voordeel te bieden.
Daarnaast nam de FIA dit jaar op meerdere circuits, onder andere in
Mexico en de Verenigde Staten, niet drie opeenvolgende compounds
mee. In Mexico werd bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de C2, C4 en
C5, in de hoop zo meer tweestoppers af te dwingen. Dat lukte
gedeeltelijk: een behoorlijk aantal coureurs ging voor twee
pitstops. Toch stopten de drie podiumklanten, Lando Norris, Charles
Leclerc en Max Verstappen, maar één keer. Volgens Pirelli moet
strategische diversiteit dan ook van twee kanten komen. "Teams
maximaliseren wat ze hebben, en zo weinig mogelijk pitstops maken
hoort daarbij. Pitstops brengen risico's met zich mee: ze kunnen
fout gaan, en coureurs kunnen tijd verliezen in verkeer. Daarom
zien we er zo weinig; teams geven weinig om de show", aldus Mario
Isola, topman van Pirelli, in gesprek met Motorsport . "Wij
proberen iets te bedenken om de show beter te maken, en ik geloof
dat tweestoppers goed zijn voor de show, omdat je zo meer
onvoorspelbaarheid creëert. Maar je kunt niet van de teams
verwachten dat ze daar zomaar aan meewerken, tenzij je het
verplicht stelt." De oplossing volgens Isola Een van de plannen die
door de FIA en Liberty Media werd geopperd, is het verplichten van
teams en coureurs om alle drie de beschikbare compounds te
gebruiken. Daar is, volgens Isola, ook met de teams over gesproken.
De resultaten van de simulaties vielen echter tegen: "We hebben de
teams een scenario voorgelegd qua banden en races, met de vraag om
voor die races een strategie te simuleren." "We realiseerden ons
toen al snel dat een meerderheid van de teams met identieke
strategieën kwam. Je hebt bijvoorbeeld een zachte band die vijf
rondes meegaat en een medium band die twintig rondjes goed blijft.
Het gevaar is dat, als je meer restricties toevoegt, teams juist
allemaal dezelfde richting op gaan qua strategie." Een andere
mogelijkheid zijn verplichte tweestoppers, maar dan zonder vrije
compoundkeuze. "Dan kunnen de teams gebruiken wat ze willen. Als je
de banden hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor drie stints op de
medium. Als je achteraan start, kun je juist beginnen op de harde
band, en als je in het middenveld start, op de zachte band, om je
zo te ontdoen van het verkeer voor je." Isola benadrukt dat de FIA
en Liberty Media eerst onderzoek moeten blijven doen voordat ze een
keuze maken. "Uit ervaring kan ik zeggen dat dat het beste werkt.
Geef de teams een bepaald scenario voor een aantal races. Als de
teams dan terugkomen met verschillende strategieën en invalshoeken,
is dat mogelijk de oplossing om verder te implementeren." Tot slot
bespreekt Isola de reglementswijzigingen voor 2026. De vuile lucht
zou met de toekomstige wagens een kleiner probleem zijn. Een nieuwe
regel rondom verplichte pitstops zou daarom mogelijk te voorbarig
zijn: "Het is volgend jaar weer helemaal anders. We weten niet wat
we kunnen verwachten. We hebben op dit moment een goed
kampioenschap, dus we moeten ook niet het risico nemen om dat te
schaden", besluit Isola.
éénstopstrategie toepasten. Strategische diversiteit is tijdens de
races nauwelijks aanwezig. De FIA en Liberty Media willen dat graag
veranderen, zodat de races mogelijk spannender worden en de
coureurs de banden vaker kunnen pushen. Daarom overwegen de hogere
heren van de Formule 1 het verplicht maken van twee pitstops per
race. Het idee heeft zowel voordelen als nadelen, wat ook blijkt
uit een poll die RacingNews365 eerder deelde. Het aantal voor- en
tegenstanders van verplichte pitstops is vrijwel gelijk. Een plan
als dit gaat gepaard met wikken en wegen: fans willen meer spanning
en actie op de baan, maar willen niet altijd dat dit kunstmatig
wordt afgedwongen via regels. Eerdere probeersels De FIA, Liberty
Media en Pirelli zijn eerder al met plannen gekomen om de races
interessanter te maken. Zo werd bij de GP van Monaco van dit jaar
al een verplichte tweestopper ingevoerd. Dat leek echter niet het
gewenste effect te hebben, aangezien coureurs moedwillig traag
gingen rijden om hun teamgenoot een strategisch voordeel te bieden.
Daarnaast nam de FIA dit jaar op meerdere circuits, onder andere in
Mexico en de Verenigde Staten, niet drie opeenvolgende compounds
mee. In Mexico werd bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de C2, C4 en
C5, in de hoop zo meer tweestoppers af te dwingen. Dat lukte
gedeeltelijk: een behoorlijk aantal coureurs ging voor twee
pitstops. Toch stopten de drie podiumklanten, Lando Norris, Charles
Leclerc en Max Verstappen, maar één keer. Volgens Pirelli moet
strategische diversiteit dan ook van twee kanten komen. "Teams
maximaliseren wat ze hebben, en zo weinig mogelijk pitstops maken
hoort daarbij. Pitstops brengen risico's met zich mee: ze kunnen
fout gaan, en coureurs kunnen tijd verliezen in verkeer. Daarom
zien we er zo weinig; teams geven weinig om de show", aldus Mario
Isola, topman van Pirelli, in gesprek met Motorsport . "Wij
proberen iets te bedenken om de show beter te maken, en ik geloof
dat tweestoppers goed zijn voor de show, omdat je zo meer
onvoorspelbaarheid creëert. Maar je kunt niet van de teams
verwachten dat ze daar zomaar aan meewerken, tenzij je het
verplicht stelt." De oplossing volgens Isola Een van de plannen die
door de FIA en Liberty Media werd geopperd, is het verplichten van
teams en coureurs om alle drie de beschikbare compounds te
gebruiken. Daar is, volgens Isola, ook met de teams over gesproken.
De resultaten van de simulaties vielen echter tegen: "We hebben de
teams een scenario voorgelegd qua banden en races, met de vraag om
voor die races een strategie te simuleren." "We realiseerden ons
toen al snel dat een meerderheid van de teams met identieke
strategieën kwam. Je hebt bijvoorbeeld een zachte band die vijf
rondes meegaat en een medium band die twintig rondjes goed blijft.
Het gevaar is dat, als je meer restricties toevoegt, teams juist
allemaal dezelfde richting op gaan qua strategie." Een andere
mogelijkheid zijn verplichte tweestoppers, maar dan zonder vrije
compoundkeuze. "Dan kunnen de teams gebruiken wat ze willen. Als je
de banden hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor drie stints op de
medium. Als je achteraan start, kun je juist beginnen op de harde
band, en als je in het middenveld start, op de zachte band, om je
zo te ontdoen van het verkeer voor je." Isola benadrukt dat de FIA
en Liberty Media eerst onderzoek moeten blijven doen voordat ze een
keuze maken. "Uit ervaring kan ik zeggen dat dat het beste werkt.
Geef de teams een bepaald scenario voor een aantal races. Als de
teams dan terugkomen met verschillende strategieën en invalshoeken,
is dat mogelijk de oplossing om verder te implementeren." Tot slot
bespreekt Isola de reglementswijzigingen voor 2026. De vuile lucht
zou met de toekomstige wagens een kleiner probleem zijn. Een nieuwe
regel rondom verplichte pitstops zou daarom mogelijk te voorbarig
zijn: "Het is volgend jaar weer helemaal anders. We weten niet wat
we kunnen verwachten. We hebben op dit moment een goed
kampioenschap, dus we moeten ook niet het risico nemen om dat te
schaden", besluit Isola.
					
				