Villeneuve wijst naar Norris rond terugval Piastri: "Maakte hem gemakzuchtig"
Het ging Oscar Piastri voor de wind eerder dit seizoen. De
Australiër nam in Saoedi-Arabië de leiding in het WK over van
teamgenoot Lando Norris en gaf die vervolgens niet meer uit handen.
Na de GP van Nederland, waar Norris met motorproblemen uitviel,
bedroeg het verschil tussen beide McLaren-coureurs 34 punten.
Piastri leek zo met enige eenvoud op de titel af te stevenen, maar
niets bleek minder waar. Na de GP van Mexico nam Norris zelfs de
WK-leiding weer over van zijn teamgenoot. Wat vooral opvalt, is de
plotselinge terugval van de Australiër in termen van resultaten. In
de afgelopen drie Grands Prix werd hij twee keer vijfde en één keer
vierde. Daarvoor, in Azerbeidzjan, crashte hij al in de
openingsronde. Piastri lijkt het vertrouwen volledig kwijt te zijn,
terwijl Norris juist iets extra’s gevonden heeft. Maar hoe kan dat?
Dat is de grote vraag. Jacques Villeneuve lijkt daar zijn eigen
kijk op te hebben. Volgens de Canadees, die in 1997 wereldkampioen
werd, is Piastri simpelweg gemakzuchtig geworden omdat Norris
tegenviel aan het begin van het seizoen. "Je ziet het in iedere
sport", begint Villeneuve in de F1 Show -podcast. "Je hebt teams
met een middelmatig seizoen, en wanneer je dichter bij het einde
komt, zijn ze ineens hét te kloppen team." "Maar hoe kan zoiets
gebeuren? Ze waren het hele seizoen middelmatig, en een team dat
het hele seizoen alles won, stort ineens in. Het gebeurt keer op
keer. Lando was aan het begin van het seizoen niet echt geweldig.
Het was niet de Lando die we aan het einde van vorig jaar zagen. En
we bleven maar roepen: 'Oh, dat komt omdat Piastri een stuk beter
is geworden. Die zit nu op hetzelfde niveau, of is zelfs sneller'."
'Ineens lukt het Piastri niet meer' Villeneuve vervolgt: "Maar was
het wel Piastri die beter werd? Of was het gewoon Lando die minder
presteerde? Hij bleef zeggen dat hij zich niet comfortabel voelde
in de nieuwe wagen, en misschien maakte dat Piastri wel
gemakzuchtig. Wanneer je alleen met je teamgenoot in gevecht bent,
push je jezelf misschien niet tot de limiet en pers je er die extra
tiende van een seconde niet uit." De Canadees denkt dat Piastri
simpelweg niet meer snelheid in zich heeft: "Ineens zijn we in
Baku. Max Verstappen begint alle races te winnen, Lando doet er een
schepje bovenop, en Piastri doet dat simpelweg niet. Die zat al aan
zijn limiet. En wanneer dat gebeurt, wanneer je die extra twee
tienden nodig hebt, begin je ineens problemen met de wagen te
ervaren waarvan je het bestaan niet kende." "Als je binnen de
limieten rijdt, is de auto perfect. Dan gaat alles makkelijk: je
rijdt en spaart je banden. Maar zodra je wat sneller moet gaan, kun
je de auto ineens niet meer besturen. Alles voelt fout, en je weet
niet waarom, want de auto is nog altijd dezelfde. Er is geen reden
om je rijstijl aan te passen, terwijl het verschil nauwelijks
merkbaar is." "Het enige wat er hoefde te gebeuren, was dat zijn
teamgenoot ineens sneller ging. Dan komt de realisatie: je weet
niet hoe hij dat doet. Vervolgens werkt niets meer, en het gaat in
je hoofd zitten. Je wordt steeds trager. Je kijkt naar de data,
past je setup aan, verandert je rijstijl, en dan gaat het echt mis.
Hij moet zich realiseren dat hij goed bezig wás, maar dat hij net
dat beetje extra moet vinden. Dat is alles", besluit Villeneuve.
Australiër nam in Saoedi-Arabië de leiding in het WK over van
teamgenoot Lando Norris en gaf die vervolgens niet meer uit handen.
Na de GP van Nederland, waar Norris met motorproblemen uitviel,
bedroeg het verschil tussen beide McLaren-coureurs 34 punten.
Piastri leek zo met enige eenvoud op de titel af te stevenen, maar
niets bleek minder waar. Na de GP van Mexico nam Norris zelfs de
WK-leiding weer over van zijn teamgenoot. Wat vooral opvalt, is de
plotselinge terugval van de Australiër in termen van resultaten. In
de afgelopen drie Grands Prix werd hij twee keer vijfde en één keer
vierde. Daarvoor, in Azerbeidzjan, crashte hij al in de
openingsronde. Piastri lijkt het vertrouwen volledig kwijt te zijn,
terwijl Norris juist iets extra’s gevonden heeft. Maar hoe kan dat?
Dat is de grote vraag. Jacques Villeneuve lijkt daar zijn eigen
kijk op te hebben. Volgens de Canadees, die in 1997 wereldkampioen
werd, is Piastri simpelweg gemakzuchtig geworden omdat Norris
tegenviel aan het begin van het seizoen. "Je ziet het in iedere
sport", begint Villeneuve in de F1 Show -podcast. "Je hebt teams
met een middelmatig seizoen, en wanneer je dichter bij het einde
komt, zijn ze ineens hét te kloppen team." "Maar hoe kan zoiets
gebeuren? Ze waren het hele seizoen middelmatig, en een team dat
het hele seizoen alles won, stort ineens in. Het gebeurt keer op
keer. Lando was aan het begin van het seizoen niet echt geweldig.
Het was niet de Lando die we aan het einde van vorig jaar zagen. En
we bleven maar roepen: 'Oh, dat komt omdat Piastri een stuk beter
is geworden. Die zit nu op hetzelfde niveau, of is zelfs sneller'."
'Ineens lukt het Piastri niet meer' Villeneuve vervolgt: "Maar was
het wel Piastri die beter werd? Of was het gewoon Lando die minder
presteerde? Hij bleef zeggen dat hij zich niet comfortabel voelde
in de nieuwe wagen, en misschien maakte dat Piastri wel
gemakzuchtig. Wanneer je alleen met je teamgenoot in gevecht bent,
push je jezelf misschien niet tot de limiet en pers je er die extra
tiende van een seconde niet uit." De Canadees denkt dat Piastri
simpelweg niet meer snelheid in zich heeft: "Ineens zijn we in
Baku. Max Verstappen begint alle races te winnen, Lando doet er een
schepje bovenop, en Piastri doet dat simpelweg niet. Die zat al aan
zijn limiet. En wanneer dat gebeurt, wanneer je die extra twee
tienden nodig hebt, begin je ineens problemen met de wagen te
ervaren waarvan je het bestaan niet kende." "Als je binnen de
limieten rijdt, is de auto perfect. Dan gaat alles makkelijk: je
rijdt en spaart je banden. Maar zodra je wat sneller moet gaan, kun
je de auto ineens niet meer besturen. Alles voelt fout, en je weet
niet waarom, want de auto is nog altijd dezelfde. Er is geen reden
om je rijstijl aan te passen, terwijl het verschil nauwelijks
merkbaar is." "Het enige wat er hoefde te gebeuren, was dat zijn
teamgenoot ineens sneller ging. Dan komt de realisatie: je weet
niet hoe hij dat doet. Vervolgens werkt niets meer, en het gaat in
je hoofd zitten. Je wordt steeds trager. Je kijkt naar de data,
past je setup aan, verandert je rijstijl, en dan gaat het echt mis.
Hij moet zich realiseren dat hij goed bezig wás, maar dat hij net
dat beetje extra moet vinden. Dat is alles", besluit Villeneuve.
