Brundle trekt toekomstige Red Bull-ideeën in twijfel: "Het is een grote gok"
Het F1-seizoen 2025 loopt langzaam op zijn einde, en dat betekent
dat het vizier over enkele weken volledig gericht zal zijn op het
seizoen van 2026. Daar wordt achter de schermen al hard aan gewerkt
door de teams, maar bij sommigen valt toch op dat belangrijke
keuzes nog uitgesteld worden. Kijk bijvoorbeeld naar Red Bull
Racing, en ook naar zusterteam Racing Bulls. Beide renstallen
hebben nog geen compleet rijdersduo voor volgend jaar, en met name
Red Bull-teambaas Laurent Mekies en adviseur Helmut Marko blijven
die cruciale beslissing uitstellen. Heel gek is dat niet, want
ondanks alle beschikbare opties blijft het een lastige kwestie.
Martin Brundle stelt in de podcast van Sky Sports F1 , op een
enigszins grappende manier, dan ook een alternatieve aanpak voor.
Als de tweede rijder het bij Red Bull namelijk nooit echt goed doet
naast Max Verstappen, waarom zou je de samenstelling dan niet op de
schop gooien? "Als de reglementen het toelaten, moet Red Bull
verder als eenmansteam en moeten ze drie coureurs bij Racing Bulls
neerzetten. Dat lost het probleem misschien wel op, want wie je dan
ook naast Verstappen zet, diegene is het om meerdere redenen meteen
kwijt. Vooral omdat Verstappen gewoon zo snel en goed is." De
viervoudig wereldkampioen blijft, dat is al wel zeker. Maar wie zet
je naast de Nederlander? Brundle velt een oordeel over de situatie
en richt zich in eerste instantie vooral op de huidige teamgenoot
van Verstappen. "Yuki Tsunoda heeft zijn kansen wel gehad. De
samenwerking tussen Red Bull en Honda komt natuurlijk ook ten
einde, en daarmee ook de Japanse link. Dan moet je naar de toekomst
kijken.” Plan B? Volgens Brundle moet Red Bull dus een andere optie
gaan overwegen, al heeft hij zo zijn twijfels over de succeskansen
van de beschikbare opties. “Het probleem voor volgend jaar is dat
er zo'n ontzettend grote verandering aan zit te komen. De grootste
in de geschiedenis van de Formule 1, met de nieuwe motoren en het
nieuwe chassis. Dan wil je gaan voor ervaring, voor kennis.” De
vraag blijft echter of de huidige opties waar Red Bull nog uit kan
kiezen wel beschikken over ervaring en kennis. “Liam Lawson laat
bijvoorbeeld wel potentie zien en heeft pluspunten. Maar ik denk
niet dat je Isack Hadjar nu al in het grotere team moet zetten. Wat
mij betreft heeft hij nog een jaar nodig", zo oordeelt Brundle over
de twee voornaamste kandidaten voor dat tweede Red Bull-stoeltje.
Mocht echter blijken dat Red Bull geen andere keus ziet en toch
Hadjar promoveert, hebben ze de jonge Arvid Lindblad nog
beschikbaar om het gat bij Racing Bulls op te vullen. Toch heeft
Brundle ook daar twijfels over. "Lindblad doet het goed, maar heeft
hij niet wat meer ervaring nodig?" "Het is een grote gok. Ze zullen
ongetwijfeld zeggen: 'Als we een jong talent in de auto zetten,
verwijzen we naar Verstappen en Sebastian Vettel. Als ze dan goed
genoeg zijn, kunnen ze het aan'. Maar ik verwacht dat het een
hevige discussie is, of ze het risico met Hadjar naar Red Bull en
Lindblad naar Racing Bulls wel moeten nemen."
dat het vizier over enkele weken volledig gericht zal zijn op het
seizoen van 2026. Daar wordt achter de schermen al hard aan gewerkt
door de teams, maar bij sommigen valt toch op dat belangrijke
keuzes nog uitgesteld worden. Kijk bijvoorbeeld naar Red Bull
Racing, en ook naar zusterteam Racing Bulls. Beide renstallen
hebben nog geen compleet rijdersduo voor volgend jaar, en met name
Red Bull-teambaas Laurent Mekies en adviseur Helmut Marko blijven
die cruciale beslissing uitstellen. Heel gek is dat niet, want
ondanks alle beschikbare opties blijft het een lastige kwestie.
Martin Brundle stelt in de podcast van Sky Sports F1 , op een
enigszins grappende manier, dan ook een alternatieve aanpak voor.
Als de tweede rijder het bij Red Bull namelijk nooit echt goed doet
naast Max Verstappen, waarom zou je de samenstelling dan niet op de
schop gooien? "Als de reglementen het toelaten, moet Red Bull
verder als eenmansteam en moeten ze drie coureurs bij Racing Bulls
neerzetten. Dat lost het probleem misschien wel op, want wie je dan
ook naast Verstappen zet, diegene is het om meerdere redenen meteen
kwijt. Vooral omdat Verstappen gewoon zo snel en goed is." De
viervoudig wereldkampioen blijft, dat is al wel zeker. Maar wie zet
je naast de Nederlander? Brundle velt een oordeel over de situatie
en richt zich in eerste instantie vooral op de huidige teamgenoot
van Verstappen. "Yuki Tsunoda heeft zijn kansen wel gehad. De
samenwerking tussen Red Bull en Honda komt natuurlijk ook ten
einde, en daarmee ook de Japanse link. Dan moet je naar de toekomst
kijken.” Plan B? Volgens Brundle moet Red Bull dus een andere optie
gaan overwegen, al heeft hij zo zijn twijfels over de succeskansen
van de beschikbare opties. “Het probleem voor volgend jaar is dat
er zo'n ontzettend grote verandering aan zit te komen. De grootste
in de geschiedenis van de Formule 1, met de nieuwe motoren en het
nieuwe chassis. Dan wil je gaan voor ervaring, voor kennis.” De
vraag blijft echter of de huidige opties waar Red Bull nog uit kan
kiezen wel beschikken over ervaring en kennis. “Liam Lawson laat
bijvoorbeeld wel potentie zien en heeft pluspunten. Maar ik denk
niet dat je Isack Hadjar nu al in het grotere team moet zetten. Wat
mij betreft heeft hij nog een jaar nodig", zo oordeelt Brundle over
de twee voornaamste kandidaten voor dat tweede Red Bull-stoeltje.
Mocht echter blijken dat Red Bull geen andere keus ziet en toch
Hadjar promoveert, hebben ze de jonge Arvid Lindblad nog
beschikbaar om het gat bij Racing Bulls op te vullen. Toch heeft
Brundle ook daar twijfels over. "Lindblad doet het goed, maar heeft
hij niet wat meer ervaring nodig?" "Het is een grote gok. Ze zullen
ongetwijfeld zeggen: 'Als we een jong talent in de auto zetten,
verwijzen we naar Verstappen en Sebastian Vettel. Als ze dan goed
genoeg zijn, kunnen ze het aan'. Maar ik verwacht dat het een
hevige discussie is, of ze het risico met Hadjar naar Red Bull en
Lindblad naar Racing Bulls wel moeten nemen."
