Wolff richt zich met spierballentaal tot Red Bull en Ferrari
Het is ongemeen spannend tussen Lando Norris, Oscar Piastri en Max
Verstappen, maar de verschillen in de strijd om P2 bij de
constructeurs zijn nóg kleiner. Ferrari staat na twintig
raceweekenden op 356 punten. De Scuderia wordt op de voet gevolgd
door Mercedes, dat maar één punt minder heeft, en Red Bull, dat een
achterstand van tien punten heeft. De wereldtitel is allang aan
McLaren toebedeeld, maar toch valt er nog een hoop te winnen met
het behalen van het vice-kampioenschap. Het verschil in prijzengeld
tussen de nummer twee en vier was vorig jaar ongeveer 20 miljoen
euro, een behoorlijk bedrag dus. Ook het aantal uren dat de teams
mogen doorbrengen in de windtunnel, en het aantal CFD-simulaties
dat het team mag uitvoeren, hangt af van de eindpositie bij de
constructeurs. Hoe hoger de eindpositie, hoe minder tijd een team
krijgt. Waar Red Bull met Verstappen nog altijd kans maakt op de
coureurstitel, hebben Mercedes en Ferrari alleen nog de
constructeursstand om voor te rijden. Ondanks dat de focus vooral
op 2026 ligt, wil Toto Wolff er alles aan doen om Ferrari en Red
Bull af te troeven. In een vooruitblik richting de GP van Brazilië,
komt deze strijd dan ook zeker aan bod. "Nog vier races te gaan. Op
dit moment liggen we maar één punt achter Ferrari, terwijl Red Bull
slechts negen punten achter ons staat. We hebben een paar moeilijke
weekenden gehad, maar we zitten nog steeds in de strijd om P2."
Klassiek circuit met hobbelig wegdek Ondanks de moeilijkere
weekenden in de VS en Mexico, heeft Wolff er het volste vertrouwen
in dat Mercedes de directe concurrenten kan verslaan: "Hoewel ons
voordeel op onze concurrenten verdween tijdens Austin en Mexico,
kunnen we in Brazilië terugslaan. Brazilië is het op één na laatste
sprintweekend van het jaar, wat betekent dat we vanaf het begin op
ons allerbest moeten zijn." "Interlagos is een klassiek circuit met
een hobbelig wegdek, hoogteverschillen en een breed scala aan
bochten. Voeg daar onvoorspelbaar weer aan toe en er is weinig
ruimte voor fouten. Wat het weekend ons ook brengt, ons doel is om
direct sterk van start te gaan, beter te presteren dan onze
concurrenten en weer voor onze dichtstbijzijnde rivalen te komen",
aldus een resolute Wolff. Mercedes zal vooral hopen op een goed
weekend van George Russell. De Brit wist in 2022 zijn eerste Grand
Prix te winnen in Brazilië. In 2023 viel hij uit vanwege technische
problemen, maar in 2024 leek hij op weg naar een uitstekend
resultaat. Een ongelukkig getimede pitstop in de regen zorgde er
echter voor dat hij uit kansrijke positie terugviel naar P4. De
vraag is of hij zich kan revancheren. En wat kan Kimi Antonelli is
zijn eerste F1-race op Interlagos?
Verstappen, maar de verschillen in de strijd om P2 bij de
constructeurs zijn nóg kleiner. Ferrari staat na twintig
raceweekenden op 356 punten. De Scuderia wordt op de voet gevolgd
door Mercedes, dat maar één punt minder heeft, en Red Bull, dat een
achterstand van tien punten heeft. De wereldtitel is allang aan
McLaren toebedeeld, maar toch valt er nog een hoop te winnen met
het behalen van het vice-kampioenschap. Het verschil in prijzengeld
tussen de nummer twee en vier was vorig jaar ongeveer 20 miljoen
euro, een behoorlijk bedrag dus. Ook het aantal uren dat de teams
mogen doorbrengen in de windtunnel, en het aantal CFD-simulaties
dat het team mag uitvoeren, hangt af van de eindpositie bij de
constructeurs. Hoe hoger de eindpositie, hoe minder tijd een team
krijgt. Waar Red Bull met Verstappen nog altijd kans maakt op de
coureurstitel, hebben Mercedes en Ferrari alleen nog de
constructeursstand om voor te rijden. Ondanks dat de focus vooral
op 2026 ligt, wil Toto Wolff er alles aan doen om Ferrari en Red
Bull af te troeven. In een vooruitblik richting de GP van Brazilië,
komt deze strijd dan ook zeker aan bod. "Nog vier races te gaan. Op
dit moment liggen we maar één punt achter Ferrari, terwijl Red Bull
slechts negen punten achter ons staat. We hebben een paar moeilijke
weekenden gehad, maar we zitten nog steeds in de strijd om P2."
Klassiek circuit met hobbelig wegdek Ondanks de moeilijkere
weekenden in de VS en Mexico, heeft Wolff er het volste vertrouwen
in dat Mercedes de directe concurrenten kan verslaan: "Hoewel ons
voordeel op onze concurrenten verdween tijdens Austin en Mexico,
kunnen we in Brazilië terugslaan. Brazilië is het op één na laatste
sprintweekend van het jaar, wat betekent dat we vanaf het begin op
ons allerbest moeten zijn." "Interlagos is een klassiek circuit met
een hobbelig wegdek, hoogteverschillen en een breed scala aan
bochten. Voeg daar onvoorspelbaar weer aan toe en er is weinig
ruimte voor fouten. Wat het weekend ons ook brengt, ons doel is om
direct sterk van start te gaan, beter te presteren dan onze
concurrenten en weer voor onze dichtstbijzijnde rivalen te komen",
aldus een resolute Wolff. Mercedes zal vooral hopen op een goed
weekend van George Russell. De Brit wist in 2022 zijn eerste Grand
Prix te winnen in Brazilië. In 2023 viel hij uit vanwege technische
problemen, maar in 2024 leek hij op weg naar een uitstekend
resultaat. Een ongelukkig getimede pitstop in de regen zorgde er
echter voor dat hij uit kansrijke positie terugviel naar P4. De
vraag is of hij zich kan revancheren. En wat kan Kimi Antonelli is
zijn eerste F1-race op Interlagos?
