Duwende Verstappen roept taakstraf over zichzelf af

In ronde 44 van de race op Interlagos leidde Verstappen comfortabel
de wedstrijd toen het noodlot toesloeg in de vorm van Esteban Ocon.
De Force India-coureur, die op een ronde achterstand stond, had
toestemming gekregen van zijn team om zich van die ronde
achterstand te ontdoen. Gewapend met supersoft-banden had de
Fransman een snelheidsvoordeel ten opzichte van Verstappen. Wat
volgde was een klassiek geval van een achterligger die te gretig
was. Ocon zette de aanval in aan de binnenkant van bocht twee door
in bocht één aan de buitenkant mee te lopen, maar in plaats van een
schone inhaalactie werd het een rampzalige botsing.  Verstappen
stuurde in, terwijl Ocon daar zat. Het contact veroorzaakte een
spin van de Red Bull-coureur, waardoor hij de leiding kwijtraakte
aan Lewis Hamilton. De radioreactie van Verstappen was veelzeggend:
"What a fucking idiot. What a fucking idiot." De stewards
oordeelden dat Ocon schuldig was aan de botsing en gaven hem een
10-seconden stop-and-go-penalty. De Fransman viel terug naar de
vijftiende plaats, terwijl Verstappen zich herstelde tot de tweede
plek achter Hamilton. Maar het incident was nog niet voorbij. Na de
race escaleerde de boel verder toen beide coureurs verhitte
interviews gaven waarin zij elkaar de schuld gaven. Het hoogtepunt
kwam in de FIA-garage, waar Verstappen en Ocon een fysieke
confrontatie hadden. Volgens het officiële stewardsrapport had
Verstappen Ocon 'meerdere keren krachtig tegen de borst geduwd'.
Ocon beweerde later dat de Nederlander had geprobeerd hem te slaan.
De stewards concludeerden na het beoordelen van de beelden dat
Verstappens fysieke reactie ongepast was voor een coureur van zijn
statuur. "We zijn gepassioneerd over de sport, het zou gek zijn als
ik hem een hand had gegeven", verklaarde Verstappen later. Over
Ocon voegde hij toe: "Ik heb niet veel te zeggen daarover, behalve
dat hij een lul was." De stewards legden Verstappen twee dagen
maatschappelijke dienstverlening op, uit te voeren onder
FIA-toezicht binnen zes maanden. In januari 2019 moest twee dagen
meelopen met de stewards tijdens een Formule E-race in Marrakech.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, nam het op voor zijn
coureur: "Esteban had geluk dat hij er af kwam met alleen een duw.
Max heeft een overwinning buiten zijn eigen schuld om verloren."

Top Headlines

Oudere Top Headlines