Update III | Masi legt uit waarom Leclerc niet gediskwalificeerd werd 


Mogelijk heeft Charles Leclerc een probleem voor de start van de Grand Prix van Abu Dhabi. De Ferrari-coureur is momenteel 'under investigation' bij de FIA, omdat zijn team mogelijk een heel andere hoeveelheid benzine in de Ferrari-bolide heeft gedaan.
Naar verluidt wordt de verdenking van de FIA pas na de race onderzocht. Dit kan betekenen dat Leclerc zondag met een auto van start gaat die mogelijk helemaal niet wedstrijd-gerechtigd is. Mocht Leclerc puntenaftrek of een diskwalificatie aan zijn broek krijgen, betekent dat dat Max Verstappen er met de derde plek in het kampioenschap vandoor gaat.

Update 16.20 | Ferrari naar FIA na mogelijk gesjoemel met brandstof
De FIA heeft in een officieel persbericht laten weten dat Ferrari een werknemer van de renstal om 19.45 uur lokale tijd naar de FIA moet sturen. Dit is in Nederlandse tijd om 16.45. De oproep is het gevolg van een meting die voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi gedaan werd.
Tijdens deze meting werd er geconstateerd dat het brandstofpeil van Charles Leclerc's Ferrari niet gelijk is aan de hoeveelheid die opgegeven is door Ferrari voorafgaand aan de race. Als Ferrari ongevraagd meer brandstof heeft meegenomen dan aangegeven zou Leclerc nog een straf kunnen krijgen.
Leclerc wist de Grand Prix van Abu Dhabi als derde af te sluiten. De Monegask bezet hiermee een vierde plaats in het kampioenschap na een seizoen vol pieken en dalen. In Monaco wist hij zijn thuisrace niet uit te rijden maar op Monza en Spa Francorchamps wist de jonge Ferrari-coureur zijn eerste Grands Prix te winnen.
Binotto licht toe
Mattia Binotto heeft toegelicht wat er precies misgegaan is volgens Formel1 : 'Meestal weet je hoeveel brandstof er in de auto zit, de FIA voert steekproeven uit door: ze wegen de auto's en dan zonder brandstof. Ik ken de cijfers niet maar daar hebben ze blijkbaar een significant verschil in gemerkt.'
Update II 18.40u | Horner denkt alleen aan diskwalificatie
Christian Horner heeft gereageerd op de vermoedens rondom het brandstofpeil van de Ferrari van Charles Leclerc. 
De Brit denkt volgens  Speedweek dat als de Monegask met te veel brandstof reed, diskwalificeren de enige optie is. Volgens de Red Bull-teambaas is een dergelijke overtreding erg genoeg om geen punten uit te delen aan de Italiaanse concurrenten: 'Als er iets mis is, dan kan er alleen maar sprake zijn van diskwalificatie.'
Update III 19.20u | Ferrari ontspringt weer de dans, punten Leclerc blijven staan
Ferrari komt wederom goed weg. Na eerder dit jaar vermoedelijk met de brandstoftoevoer naar de krachtbron geknoeid te hebben, zijn ze tijdens de laatste race van het seizoen weer de fout in gegaan.
De teams geven voorafgaand aan elke Grand Prix door hoeveel brandstof ze zullen gebruiken gedurende de race per auto. Bij de auto van Charles Leclerc werd er 4.88kg brandstof meer aangetroffen tijdens een weging dan doorgegeven.
Het komt het team duur te staan, een geldboete van 50.000 euro wordt als terechte straf gezien door de FIA. De vijftien punten die Charles Leclerc behaald heeft met de overtollige hoeveelheid brandstof in de tank blijven echter wel staan. (Foto: Ferrari F1 Team)
[social-post platform="twitter" id="1201203344007663616"]
Update IV 07:10u| Masi legt uit waarom Leclerc niet gediskwalificeerd werd 
Het team van Ferrari en Charles Leclerc is in Abu Dhabi goed weggekomen met enkel een boete voor het foutief doorgeven van het brandstofpeil.
Hoewel er voorafgaand aan de race duidelijk werd dat de FIA onderzoek deed, werd Leclerc niet op voorhand al gediskwalificeerd. Hoewel veel teams dit toch anders hadden gezien. Wedstrijdleider Michael Masi ligt toe waarom dit niet gebeurd is: 'De processen laten zoiets niet toe', vertelt hij tegenover Motorsport-Magazin.com.   'Er moet een goede hoorzitting zijn en het team moet zichzelf kunnen verdedigen.'
Jo Bauer, technisch afgevaardigde van de FIA, rapporteerde om 16.22 uur lokale tijd een 'significante afwijking' aan de stewards. Omdat de pitlane enkele minuten later opende en de race om 17:10 begon, kon het incident niet voor de race worden afgehandeld. De stewards begonnen de hoorzitting om 19:45 uur en om 22:08 uur hebben ze eindelijk hun vonnis uitgesproken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines