Verstappen steekt Mercedes en Ferrari naar de kroon in strijd om miljoenen
Nu Max Verstappen zich als kanshebber meldt in de strijd om de
rijderstitel, ligt de focus aan alle kanten vooral op dat gevecht.
Het verhaal is inmiddels wel bekend: een achterstand van 36 punten
voordat de actie losbarst in Brazilië, die Verstappen met nog vier
races én twee sprintraces te gaan dicht moet rijden. Een lastige
opgave, maar gezien de recente opmars zeker geen onmogelijke. De
constructeurstitel is namelijk al vergeven, nadat McLaren na een
sterke start niet meer in te halen was door de concurrentie. Voor
die titel hoeft dus niet meer gestreden te worden, al zou het
onjuist zijn om niet meer naar het constructeurskampioenschap te
kijken. De spanning is namelijk om te snijden in de strijd om de
tweede plek, nu Ferrari, Mercedes én Red Bull Racing binnen tien
punten van elkaar staan. Ferrari heeft P2 nog in handen met 356
punten, maar één puntje daarachter vinden we Mercedes al terug op
P3. Red Bull staat er met 346 punten net iets verder achter, en
heeft ook het nadeel dat Yuki Tsunoda tot dusver nog niet mee wist
te komen met zijn teamgenoot. Maar op enkele uitschieters bij
Mercedes en Ferrari na, zoals de overwinning van George Russell in
Singapore en P2 voor Charles Leclerc in Mexico, doet Verstappen het
de afgelopen weken in zijn eentje beter dan de rijdersduo's van de
concurrentie. Zo liepen Verstappen en Red Bull in rap tempo in op
Ferrari en Mercedes, en komt die tweede positie in het
constructeurskampioen een stuk dichterbij. Die positie zou een
mooie opsteker zijn voor het team na een seizoen waarin lang niet
alles van een leien dakje ging. Ook in dat geval geldt: zeker geen
onmogelijke opgave, die tweede plaats. Miljoenenstrijd Toch gaat
het in het geval van het constructeurskampioenschap niet alleen om
de eer. Er komt namelijk ook een flinke prijzenpot bij kijken, die
wordt verdeeld op basis van de uiteindelijke stand in het
kampioenschap. Een deel van het prijzengeld dat Liberty Media
jaarlijks uitdeelt, wordt via een aflopende percentageschaal
verdeeld onder de teams. Dat gaat over de laatste jaren over
tientallen miljoenen, oplopend tot zelfs meer dan 150 miljoen
dollar. Hoe het dit jaar precies zit met die prijzenpot, is even
afwachten. Dat hangt namelijk allemaal af van de totale inkomsten
van Liberty Media, waarvan een aanzienlijk deel als prijzengeld
naar de teams gaat. De precieze cijfers worden niet naar buiten
gebracht, maar op basis van andere informatie kan een schatting een
vrij accuraat beeld schetsen. Zo begreep RacingNews365 vorig jaar
dat zo'n 45% van de totale omzet van Liberty Media, die rond het
einde van 2024 op zo'n 1,15 miljard dollar geschat werd, verdeeld
werd als prijzengeld. Daarmee ging 161 miljoen dollar naar
constructeurskampioen McLaren (14% van de totale prijzenpot), 151
miljoen naar Ferrari op P2, en Red Bull kreeg 140 miljoen voor de
derde plaats. Stake F1 eindigde op de tiende plaats en kreeg 69
miljoen, 6% van de totale pot. Zo was het verschil tussen de
nummers twee en drie dus al tien miljoen dollar, en het is
aannemelijk dat die verschillen dit jaar nog groter zullen zijn als
Liberty Media meer omzet draait dan in 2024. De posities die
Verstappen en Red Bull in de slotfase van dit seizoen nog kunnen
winnen, zijn ook op financieel vlak van groot belang. Een laatste
eindsprint kan een team zo tien tot vijftien miljoen extra
opleveren, en dat is, zeker met het oog op de nieuwe reglementen
voor volgend jaar, geen overbodige luxe.
rijderstitel, ligt de focus aan alle kanten vooral op dat gevecht.
Het verhaal is inmiddels wel bekend: een achterstand van 36 punten
voordat de actie losbarst in Brazilië, die Verstappen met nog vier
races én twee sprintraces te gaan dicht moet rijden. Een lastige
opgave, maar gezien de recente opmars zeker geen onmogelijke. De
constructeurstitel is namelijk al vergeven, nadat McLaren na een
sterke start niet meer in te halen was door de concurrentie. Voor
die titel hoeft dus niet meer gestreden te worden, al zou het
onjuist zijn om niet meer naar het constructeurskampioenschap te
kijken. De spanning is namelijk om te snijden in de strijd om de
tweede plek, nu Ferrari, Mercedes én Red Bull Racing binnen tien
punten van elkaar staan. Ferrari heeft P2 nog in handen met 356
punten, maar één puntje daarachter vinden we Mercedes al terug op
P3. Red Bull staat er met 346 punten net iets verder achter, en
heeft ook het nadeel dat Yuki Tsunoda tot dusver nog niet mee wist
te komen met zijn teamgenoot. Maar op enkele uitschieters bij
Mercedes en Ferrari na, zoals de overwinning van George Russell in
Singapore en P2 voor Charles Leclerc in Mexico, doet Verstappen het
de afgelopen weken in zijn eentje beter dan de rijdersduo's van de
concurrentie. Zo liepen Verstappen en Red Bull in rap tempo in op
Ferrari en Mercedes, en komt die tweede positie in het
constructeurskampioen een stuk dichterbij. Die positie zou een
mooie opsteker zijn voor het team na een seizoen waarin lang niet
alles van een leien dakje ging. Ook in dat geval geldt: zeker geen
onmogelijke opgave, die tweede plaats. Miljoenenstrijd Toch gaat
het in het geval van het constructeurskampioenschap niet alleen om
de eer. Er komt namelijk ook een flinke prijzenpot bij kijken, die
wordt verdeeld op basis van de uiteindelijke stand in het
kampioenschap. Een deel van het prijzengeld dat Liberty Media
jaarlijks uitdeelt, wordt via een aflopende percentageschaal
verdeeld onder de teams. Dat gaat over de laatste jaren over
tientallen miljoenen, oplopend tot zelfs meer dan 150 miljoen
dollar. Hoe het dit jaar precies zit met die prijzenpot, is even
afwachten. Dat hangt namelijk allemaal af van de totale inkomsten
van Liberty Media, waarvan een aanzienlijk deel als prijzengeld
naar de teams gaat. De precieze cijfers worden niet naar buiten
gebracht, maar op basis van andere informatie kan een schatting een
vrij accuraat beeld schetsen. Zo begreep RacingNews365 vorig jaar
dat zo'n 45% van de totale omzet van Liberty Media, die rond het
einde van 2024 op zo'n 1,15 miljard dollar geschat werd, verdeeld
werd als prijzengeld. Daarmee ging 161 miljoen dollar naar
constructeurskampioen McLaren (14% van de totale prijzenpot), 151
miljoen naar Ferrari op P2, en Red Bull kreeg 140 miljoen voor de
derde plaats. Stake F1 eindigde op de tiende plaats en kreeg 69
miljoen, 6% van de totale pot. Zo was het verschil tussen de
nummers twee en drie dus al tien miljoen dollar, en het is
aannemelijk dat die verschillen dit jaar nog groter zullen zijn als
Liberty Media meer omzet draait dan in 2024. De posities die
Verstappen en Red Bull in de slotfase van dit seizoen nog kunnen
winnen, zijn ook op financieel vlak van groot belang. Een laatste
eindsprint kan een team zo tien tot vijftien miljoen extra
opleveren, en dat is, zeker met het oog op de nieuwe reglementen
voor volgend jaar, geen overbodige luxe.
