Marko: 'Ferrari reed eerste rondes weer met hun speciale stand'


Red Bull Racing maakte in Abu Dhabi geen kans tegenover Mercedes, zo concludeert Helmut Marko na de race bij  Auto, Motor und Sport .
'We hebben met de beste balans van topsnelheid en downforce gereden, maar Mercedes was gewoon te sterk,' aldus Marko. Ook Ferrari toonde zich in de beginfase van de race sterk. Zo moest Max Verstappen in de openingsronde Charles Leclerc voorbij laten. Volgens Marko een teken van Ferrari's topsnelheid: 'Wij kwamen beter uit bocht zeven en dan gaat Leclerc alsnog voorbij op het rechte stuk daarna.'
De Italianen hadden in Abu Dhabi echter maar korte tijd de vaart erin. Dat zag ook Marko: 'Tot ronde vijftien had Ferrari weer hun speciale instelling, daarna moesten ze hem weer terugschroeven,' refereert Marko aan het vermeende gesjoemel van Ferrari. Marko's gelijk bleek toen werd medegedeeld dat Leclerc met bijna vijf kilo brandstof meer reed dan Ferrari had doorgegeven.
In de eerste helft van de race kon Red Bull daar maar weinig aan doen. Zelfs in "Red Bulls" bochtige derde sector van de baan was Mercedes het snelst. Achter Leclerc spaarde Verstappen zijn banden, in de hoop Leclerc later in de race met versere harde banden weer voorbij te steken. Dat lukte in ronde 32, ondanks dat Verstappen na zijn pitstop niet goed in zijn auto zat. De Nederlander was veel op de boordradio te horen over technische problemen.
Instelling motor Verstappen zorgde voor problemen
Daar weet Marko het een en ander over te vertellen. 'Na de pitstop van Verstappen is de engine mapping veranderd,' zegt Marko. 'Waarom dat is gebeurd, weten we nog niet,' gaat de Oostenrijker door. Het had volgens de Marko invloed op andere delen van de auto, onder meer op de motorrem. Veel kon het team er echter niet mee. 'We konden het probleem maar deels oplossen,' zegt Marko. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)